THE CONSTRUCTION OF PEDAGOGICAL KNOWLEDGE AND THE PROFESSORS’ FORMATION

Authors

  • Tatiana Díaz Arce Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación (Chile)

Keywords:

educational training, pedagogic knowledge, special education

Abstract

This investigation approaches the construction of pedagogical knowledge problem within the context of the initial professor’s formation of differential (or special) education in a public Chilean university. Initially, diverse theoretical perspectives in terms of understanding of the concept of pedagogical knowledge concept are reviewed and a reinterpretation of the same concept, but from the Morin’s Complex Thinking, is proposed; carrying out an investigation with pedagogy students. It is expected to lay out a new look of what the expert knowledge of a group of professionals regularly pointed out as the main responsible of the education quality in the Latin-American countries implies.

Downloads

Author Biography

Tatiana Díaz Arce, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación (Chile)

Doctora en Educación. Profesora titular de la Facultad de Filosofía y Educación, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación (UMCE), Santiago, Chile.

References

Cañulef, E., Fernández, E., Galdames V., Hernández, A., Quidel, J. y Ticona, E. (s/f). Aspectos Generales de la Educación Intercultural Bilingüe (EIB) y sus Fundamentos. Santiago de Chile: MINEDUC.

Comisión Nacional sobre Formación Docente Inicial. (2005). Informe Comisión Nacional sobre Formación Docente Inicial. Santiago de Chile: MINEDUC.

Díaz, T. (2008). La construcción del saber pedagógico de estudiantes de educación diferencial en problemas de aprendizaje: reflexiones preliminares. Revista Electrónica Diálogos Educativos [Revista en Línea] 16, 8. Disponible: file:///C:/Users/pc/Downloads/ Dialnet-LaConstruccionDelSaberPedagogicoDeEstudiantesDeEdu-2932955.pdf [Consulta: 2013, Agosto 13]

Díaz, T. (2009). El saber pedagógico como proceso en construcción. Informe de Avance. Santiago de Chile: DIUMCE.

Díaz Quero, V. (2005). Teoría emergente en la construcción del saber pedagógico en la construcción del saber pedagógico. Revista Iberoamericana de Educación [Revista en Línea] 37(3). Disponible: http://rieoei.org/deloslectores/1122Diaz.pdf [Consulta: 2013, Agosto 13]

Escalona, L. (2008). Flexibilidad Curricular. Elemento clave para mejorar la educación biotecnológica. Revista Investigación Biotecnológica [Revista en Línea] 22(44), 148-160. Disponible: http://www.ejournal.unam.mx/ibi/vol22-44/IBI002204408.pdf [Consulta: 2013, Agosto 13]

Ibáñez, N. (2004). La interacción prelingüística: primeras coordinaciones de acciones consensuales. Estudios Pedagógicos, 30, 61-74.

Ibáñez, N. (2008). Saber Pedagógico y Práctica Docente: Estudio en Aulas de Educación Parvularia y Básica. Informe final de Investigación FONIDE. Santiago de Chile: MINEDUC.

MINEDUC/UMCE. (2007). Estudio de la calidad de la integración escolar. Santiago de Chile: MINEDUC.

Ley Indígena de Chile (N° 19.253). (1993, Septiembre 28). [Transcripción en Línea]. Disponible: http://www.mapuche.info/indgen/ley-10.html#inicio [Consulta: 2013, Mayo 13]

Ley de Integración Social de las Personas con Discapacidad MIDEPLAN (N°19.284). (1994, Enero 16). [Transcripción en Línea]. Disponible: http://www.ministeriodesarrollosocial. gob.cl/admin/docdescargas/centrodoc/centrodoc_8.pdf [Consulta: 2013, Mayo 13]

Morin, E. (1990). Introducción al Pensamiento Complejo. Madrid: Gedisa.

Schulman, L. (1987). Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform. Harvard Educacional Review, 57(1), 1-22.

Published

2024-09-24

How to Cite

Díaz Arce, T. . (2024). THE CONSTRUCTION OF PEDAGOGICAL KNOWLEDGE AND THE PROFESSORS’ FORMATION. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 29(2), 151–165. Retrieved from https://mail.revistas.upel.edu.ve/index.php/investigacionypostgrado/article/view/3183

Issue

Section

Artículos