Competency-based teaching of natural sciences
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi41.939Keywords:
Natural sciences, Teaching, SkillsAbstract
The purpose of this article is to analyze the theoretical foundations of the teaching of Natural Sciences for the development of scientific competences in Basic Education students. From the methodological point of view, it is based on documentary research and the hermeneutical method, which it carried out by applying deductive analysis of the information. As a finding, it was obtained that the teaching of natural sciences in Colombia has been limited to the mere transmission of concepts and principles already established, leaving aside their practical application. Therefore, it is concluded that it is necessary to promote the teaching of science through the competence approach, since it will bring multiple benefits and will contribute to enrich and qualify citizen training, which will bring with it an impact on social production and on the development of the country
References
Acevedo, J. (2005). Reflexiones sobre las finalidades de la enseñanza de las ciencias: educación científica para la ciudadanía. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias [Revista en línea], 1. Disponible: https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/3968 [Consulta: 2021, Febrero 18]
Alfonso, C. (1995). Fundamentos de la investigación documental. Bogotá: MCGraw-Hill.
Barajas, N. y Ortiz, J. (2018). Desarrollo de competencias científicas en estudiantes de básica primaria mediante la estrategia didáctica de resolución de problemas. Espiral. Revista de Docencia e Investigación [Revista en línea], 1. Disponible: http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2117/1646 [Consulta: 2021, Febrero 21]
Delors, J. (1994). La educación encierra un tesoro. España: Santillana Ediciones UNESCO.
Hernández, C. (2005). ¿Qué son las “competencias científicas? [Documento en línea]. Disponible: https://acortar.link/RCc9CU [Consulta: 2021, Enero 28]
López, Z. (2015). La enseñanza de las ciencias naturales desde el enfoque de la apropiación social de la ciencia, la tecnología y la innovación ASCTI en educación básico. Revista Científica [revista en línea]. Disponible: https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/revcie/article/view/8914/10584 [Consulta: 2021, febrero 23].
Ministerio de Educación Nacional (2004). Formar en ciencias: ¡el desafío! Lo que necesitamos saber y saber hacer. [Documento en línea]. Disponible: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-81033_archivo_pdf.pdf [Consulta: 2021, enero 24]
Ministerio de Educación Nacional (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. [Documento en línea. Disponible: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_ recurso_ 1.pdf [Consulta: 2021, febrero 21]
Ortega, C., Passailaigue, R., Febles., A. y Estrada, V. (2017). El desarrollo de competencias científicas desde los programas de posgrado. REDVET. Revista Electrónica de Veterinaria [Revista en línea], 11. Disponible: https://www.redalyc.org/pdf/636/63653574007.pdf [Consulta: 2021, febrero 12]
Pérez, G. (2000). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. Madrid: La Muralla.
Sagan, C. (1981). El mundo y sus demonios: la ciencia como una luz en la oscuridad. EE. UU: Life.
Tobón, S. (2006). Formación basada en competencias. Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Colombia: ECOE Ediciones.