Hacia una nueva noción de la universidad del siglo XXI
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi36.565Keywords:
University of the 21st Century, Transformation, LearningAbstract
The university is a social space where the human being finds opportunities to join a world of knowledge, culture, science and technology and allow him the scope of his intellectual, personal, social, emotional and spiritual development. The university campus has been formed as a cornucopia of knowledge that demands a permanent appreciation of its original functions (teaching, research and extension), located as a nucleus of academic actions that revitalize and configure the operational, social and cultural sense of the University through its results and products. However, the twentieth century brought with it innumerable challenges for these institutions, thus requiring their transformation, hence the reconstruction of their scope of action and conjugation, in the light of the collective metamorphosis that surrounds the daily life of their activities must be carried out, under learning in uncertainty, in search of a new ontoepistemology to face the new era. In that diversity and anchoring, the university and its people are submitted to the structural and functional revision of their core processes, to advance towards development spaces that require a constant examination of the praxis conformed by the mentioned university triad, if just, where the purposes, aims and educational activities are reversed, with the fundamental north of guaranteeing a training by competences that give real and pertinent coverage to the social needs, in response to the adaptive complexity of the current world. Thus, the purpose of this essay is the presentation of the most recent ideas of the transformation of the University of the XXI century, wielded by González Casanova (2001), de Sousa Santos (2007), and Tunnermann (2007) and the position of the researcher, to reinvent those spaces based on the personal journey that every human being gives to comprehensively acquire competences.
References
Acaso, M. (2016) rEDUvolution. Hacer la Revolución en la Educación [e-book,
Edición en español] Disponible en: https://dialnet.unirioja. es/descarga/ articulo/5443270.pdf [Consulta: 2017, diciembre 18].
De Sousa Santos, B. (2007) La Universidad en el Siglo XXI. Para una reforma democrática y emancipadora de la Universidad. [Libro en Línea] Disponible en: CIDES-UMSA, ASOI y Plural Editores. [Consulta: 2017, diciembre 10].
Delors, J. (1996) La Educación encierra un tesoro, Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI. Santillana, Ediciones UNESCO, Madrid, España.
Foucault, M. (1992) Microfísica del poder. Ediciones de La Piqueta. Madrid.
Gómez, J. (2015) Foucault y la Nueva filosofía del poder. Universidad de San Francisco. Quito, Ecuador. [Documento en línea] Disponible en: http://www.usfq.edu.ec [Consulta: 2017, diciembre 01].
González Casanova, P. (2001) La Universidad necesaria en el Siglo XXI [Resumen libro en Línea] Disponible en: www.redalyc.org [Consulta: 2017, diciembre 10].
López Segrera, F. (2008) Tendencias de la educación superior en el mundo y en América Latina y el Caribe. Avaliação (Campinas) vol.13 no.2 Sorocaba June. Ediciones IESALC / UNESCO, Caracas. [Artículo en línea] Disponible en: http://dx.doi.org [Consulta: 2017, diciembre 10].
Martos, A. (2017) La educación cuántica. Un nuevo paradigma de conocimiento. Segunda edición. Impresión y distribución: CreateSpace, compañía de Amazon.com. [Libro en línea] Disponible en: http://www.pensarenserrico.es [Consulta: 2017, noviembre 15]
Márquez, A. y García, J. (2007) El valor de educar y la filosofía para niños y niñas de Matthew Lipman Episteme, V. 27, n.1, Caracas, jun. Universidad Católica Cecilio Acosta. [Artículo en línea] Disponible en: http://www.scielo.org.ve [Consulta: 2017, noviembre 10]
Mistrorigo, V. (2016) Senti-pensando desde el sur. Revista Colombiana de Investigación V8 Nº 1, Ene-jun 2016 l pp. 23-28. [Artículo en línea] Disponible en: https://dialnet.unirioja.es [Consulta: 2017, noviembre 12]
Ozal, M. (2012) Sociedad del conocimiento y la Unesco. UPEL – IMPM, Núcleo Académico Portuguesa. Venezuela. [Documento en línea] Disponible en: http://grupo2gerenciabiscucuy-upel.blogspot.com/2012/11/ensayo-unesco.html [Consulta: 2017, noviembre 10]
Ripamonti, P. (2011) Ética, política e historia: dimensiones del humanismo en la reflexión filosófica de Hannah Arendt. Revista Estudios filosóficos y prácticas históricas de ideas, Vol.13, N°. 1, Mendoza, ene./jul. Universidad Nacional de Cuyo. [Artículo en línea] Disponible en: http://www.scielo.org.ar [Consulta: 2017, noviembre 10].
Schembari, G. (2015) El Saber y Hacer Científico [Artículo en línea] Disponible en: nexos.unerg.edu.ve [Consulta: 2017, diciembre 10]
Tunnermann, C (2007) La Universidad necesaria para el Siglo XXI [Libro en Línea] Hispamer/Upoli 2007. Editorial La Prensa. Disponible en: https://www.laprensa.com.ni [Consulta: 2017, diciembre 10]