Teachers socio-emotional competencies: A key element to improving the teaching process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi40.931

Keywords:

Teacher, Socio-emotional skills, Teaching

Abstract

The purpose of the article is to provide theoretical referential elements that support the conception, characteristics and mode of development of the socio-emotional competencies of teachers to optimize the teaching process. The research is inserted in the documentary design, a hermeneutical process was used for the analysis and classification of the selected documentation, and then proceed to its interpretation. The results indicate that emotional competence is a topic that has not received enough attention despite the fact that it affects the daily educational practice of teachers. Therefore, it is necessary to consider socio-emotional competencies as a fundamental part of the teaching processes, since they can influence student failure.

Author Biography

Claudia Garcés Polo, Institución Educativa Santa María. Cartagena. Colombia

Teacher Trainer, Bachelor's Degree in Reeducational Pedagogy from Universidad Luis Amigó. Specialist in Management of Educational Institutions from Universidad del Tolima - Universidad Tecnológica. Master in Education from Universidad Tecnológica de Bolívar. Doctorate in Education from the Universidad Pedagógica Experimental Libertador - UPEL. She worked as a primary school teacher, then coordinator and currently is the rector of the Santa Maria Educational Institution in the city of Cartagena - Bolivar.

References

Aristulle, P. y Paoloni-Stente. (2019). Habilidades socioemocionales en las comunidades educativas: aportes para la formación integral de los y las docentes. Revista Educación [Revista en línea], 2. Disponible: https://www.scielo.sa.cr/pdf/edu/v43n2/2215-2644-EDU-43-02-00049.pdf [Consulta: 2021, Febrero 10]

Bisquerra, R. y Pérez, N. (2012). Educación emocional: estrategias para su puesta en práctica. Avances en Supervisión Educativa [Revista en línea], 16. Disponible: https://avances.adide.org/index.php/ase/article/view/502 [Consulta: 2021, Febrero 10]

Cabello, R., Ruiz, D. y Fernández, P. (2010). Docentes emocionalmente inteligentes. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, REIFOP. [Revista en línea], 1. Disponible: https://acortar.link/CTibUl [Consulta, 2021, Febrero 12]

Chiappe, A. y Consuelo, J. (2013). Fortalecimiento de las habilidades emocionales de los educadores: interacción en los ambientes virtuales. Educación y Educadores [Revista en línea], 3. Disponible: https://www.redalyc.org/pdf/834/83429830006.pdf [Consulta: 2021, Febrero 23]

Colunga, S. y García, J. (2016). Intervención educativa para desarrollar competencias socioemocionales en la formación académica. Humanidades médicas. [Revista en línea], 2. Disponible: http://scielo.sld.cu/ scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202016000200010[Consulta: 2021, Febrero 04]

Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. España: UNESCO.

Díaz, T. (2011). El desarrollo de competencias socioemocionales y su evaluación como elementos clave en los planes de formación docente. Algunas conclusiones derivadas de la evaluación SIMCE 2011. Revista Iberoamericana de Educación [Revista en línea], 64. Disponible: https://dialnet.unirioja. es/servlet/articulo?codigo=4774192 [Consulta: febrero 18]

Gimeno, J. y Pérez, A. (2008). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.

Gutiérrez, A. y Buitrago S. (2019). Las habilidades socioemocionales en los docentes: herramientas de paz en la escuela. Praxis & Saber [Revista en línea], 24. Disponible: https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/ article/view/9819/8394 [Consulta: 2021, Febrero 23]

Hernández, V. (2017). Las competencias emocionales del docente y su desempeño profesional. Alternativas en psicología. [Revista en línea], 37. Disponible: https://www.alternativas.me/attachments/article/147/06%20-%20Las% 20 competencias%20emocionales%20del%20docente.pdf [Consulta: 2021, Febrero 04]

Llorent, V., Zych, I. y Varo-Millán, J. (2019). Competencias socioemocionales autopercibidas en el profesorado universitario en España. Educación XX1 [Revista en línea], 1. Disponible: http://revistas.uned.es/index.php/ educacionXX1/article/view/23687/20489 [Consulta: 2021, Enero 30]

Martínez, M. (2002). Hermenéutica y análisis del discurso como método de investigación social. [Documento en línea]. Disponible: http://prof.usb.ve/miguelm/hermenyanalisisdisc.html (Consulta: 2021, Marzo 02]

Nájera, F. y García G. (2020). Las competencias socioemocionales auto percibidas por los futuros docentes. Debates en Evaluación y Currículum [Revista en línea], 5. Disponible: https://posgradoeducacionuatx .org/pdf2019/E050.pdf [Consulta: 2021, Enero 23]

Rendón, M. (2015). Educación de la competencia socioemocional y estilos de enseñanza en la educación. Sophia [Revista en línea], 2. Disponible: https://www.redalyc.org/pdf/4137/413740778009.pdf [Consulta: 2021, Febrero 10]

Sánchez, I. (2003). Elementos conceptuales básicos del proceso de enseñanza-aprendizaje. Acimed [revista en línea], 6. Disponible: http://scielo.sld.cu/ scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352003000600018 [Consulta: 2021, Enero 29].

Secretaría de Educación Pública de México. [Documento en línea]. (2014). Yo no abandono. Manual para el Desarrollo de Habilidades Socioemocionales en Planteles de Educación Media Superior. Disponible: http://prepajocotepec .sems.udg.mx/sites/default/files/yna_manual_11.pdf [Consulta: 2021, Febrero 08]

Sierra, G. (2016). Liderazgo educativo en el siglo XXI, desde la perspectiva del emprendimiento sostenible. Revista EAN [Revista en línea], 81. Disponible: https://educrea.cl/wp-content/uploads/2019/12/liderazgo-educativo-en-el-siglo-XXI.pdf [Consulta: febrero 18]

Torres, E. (2018). Competencias socioemocionales y creencias de autoeficacia como predictores del burnout en docentes mexicanos. Revista de Estudios y Experiencias en Educación [revista en línea], 35. Disponible: http://www.rexe.cl/ojournal/index.php/rexe/article/view/592 [Consulta: 2021, Febrero 01]

Vivas, M., Chacón, M., y Chacón, E. (2010). Competencias socio-emocionales autopercibidas por los futuros docentes. Educere [Revista en línea], 48. Disponible: https://www.redalyc.org/pdf/356/35616720014.pdf [Consulta: 2021, Enero 28]

Published

2021-08-20

How to Cite

Claudia Garcés Polo. (2021). Teachers socio-emotional competencies: A key element to improving the teaching process. GACETA DE PEDAGOGÍA, (40), 362–378. https://doi.org/10.56219/rgp.vi40.931

Issue

Section

Review Articles