Development of mathematical competences in basic secondary students for the promotion of critical thinking

Authors

Keywords:

Development of competencies, Educational processes, Teaching and learning, Critical thinking

Abstract

The development of mathematics skills in basic students becomes fundamental since it facilitates their cognitive development through a process guided by teachers’ commitment to teaching and learning, as well as encouraging students to make decisions and critical thinking, tools that they can use in all areas of their lives. Its objective was to review documents on the development of competencies in mathematics and how it influences the promotion of critical thinking. 20 documents were analyzed and interpreted, from different points of view of authors in the area of mathematical competencies. Highlighting that its development, in addition to promoting the comprehensive training of students, based on the adoption of the mastery of mathematical competencies, oriented to significant teaching and learning processes, could develop actions in the individual to transform society.

Author Biography

Kari Salavarría Márceles, Colegio Sofía Camargo de Lleras, localidad suroccidente, Barranquilla – Colombia

Bachelor's degree in basic education with emphasis in mathematics from Universidad del Atlántico. Master's degree in educational informatics from the Universidad Privada Rafael Belloso Chacín in Venezuela. With 12 years of experience as a tutor of the Program Todos a Aprender of the Ministry of Education of Colombia and as a classroom teacher in the municipality of Maicao, La Guajira and the city of Barranquilla. Speaker at national and international events.

References

Alvis-Puentes, J. F., Aldana-Bermúdez, E., y Caicedo-Zambrano, S. J. (2019). Los ambientes de aprendizaje reales como estrategia pedagógica para el desarrollo de competencias matemáticas en estudiantes de básica secundaria. Rev.investig.desarro.innov., 10 (1), pp. 135-147.

Arévalo, D. (2021). Evaluación del pensamiento crítico de los estudiantes de los grados décimo y undécimo de una institución privada del municipio de Facatativá, Cundinamarca (Diagnóstico). Universidad Nacional Abierta y a Distancia – UNAD. https://core.ac.uk/download/pdf/481482514.pdf.

Bernal, M.; Gómez, M.; e Iodice, R. (2019). Interacción conceptual entre el pensamiento crítico y metacognición. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), vol. 15, núm. 1. Universidad de Caldas, Colombia. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=134157920011.

Blanco, P., Jové, M. C. y Reverter, J. (2012). Paradigma estratégico para el desarrollo de habilidades competenciales Estudio descriptivo sobre la variabilidad en la percepción de habilidades competenciales de 40 alumnos de educación física en fase de formación inicial. Educación XX1, 15(2), pp. 231–248.

Campos, B., Gastello, W. y Díaz, C. (2023). Etnomatemática como estrategia de aprendizaje en los niños. Revista de Investigación en Ciencia de la Educación. Volumen 7, Nro. 29 https://acortar.link/nT7kmK

Chávez-Epiquén, A., Moscoso-Paucarchuco, K. y Cadillo-León, J. (2021). Método activo en el desarrollo de competencias matemáticas en niños de la cultura Awajún, Perú. http://dx.doi.org/10.15359/ru.35-1.4.

Delors, J. (1994). "Los cuatro pilares de la educación", en La Educación encierra un tesoro. México: El Correo de la UNESCO, pp. 91-103. https://www.uv.mx/dgdaie/files/2012/11/CPP-DC-Delors-Los-cuatro-pilares.pdf,

Duarte Duarte, J.; Jurado Jurado, J. (2008). Los procesos pedagógicos y su relación con la convivencia escolar Revista Colombiana de Educación, núm. 55, pp. 62-81

Galindo, L. (2018). Factores sociales y culturales que influyen en la convivencia escolar de los estudiantes del grado cuarto (4) (Trabajo de maestría). Corporación Universitaria Minuto de Dios-UNIMINUTO. Bogotá, Colombia. https://acortar.link/mnZQim

Gobierno Vasco (s/f). Competencia matemática. Educación Secundaria Obligatoria. Gobierno Vasco. Departamento de Educación, universidades e investigación. https://acortar.link/oRe4tV

Godino, J., Batanero, C., y Font, V. (2003). Un enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática. https://acortar.link/QPGt5B

Gómez, F. (2019). El desarrollo de competencias matemáticas en la Institución Educativa Pedro Vicente Abadía de Guacarí, Colombia. Universidad y Sociedad, 10(6), 162-171. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus.

Hernández-Suárez, C., Méndez-Umaña, J., y Jaimes-Contreras, L. A. (2021). Memoria de trabajo y habilidades matemáticas en estudiantes de educación básica. Revista Científica, 40(1), pp. 63-73. https://doi.org/10.14483/23448350.15400.

Jibaja-Barreda, A. (2022). Estilo motivacional docente, necesidades psicológicas básicas en niños de primaria. Escritos de Psicología – Psychological Writings, 15(2), pp. 80-92. https://doi.org/10.24310/espsiescpsi.v15i2.14564.

Larkin, K., y Jorgensen, R. (2016). ‘I hate maths: why do we need to do maths? ’Using iPad video diaries to investigate attitudes and emotions towards mathematics in year 3 and year 6 students. International Journal of Science and Mathematics Education, 14(5), pp. 925-944. https://doi.org/10.1007/s10763-015-9621-x.

Mancera Ortiz, G., y Camelo, F. J. (2022). Decantando posibilidades de la modelación matemática desde nuestras prácticas pedagógicas e investigativas. Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, 18(1), pp. 84–95.

Márquez-Mosquera, V. A. y Olea-Isaza, I. C. (2020). Las Actividades Orientadoras de Enseñanza como estrategia para enseñar la probabilidad en primaria: reflexiones de los maestros. Trilo8gía Ciencia Tecnología Sociedad, 12(22), pp. 151-171.

Maturana-Moreno, G.; Lombo-Sánchez, M. (2020). Inteligencia naturalista: efectos sobre el pensamiento crítico y las necesidades de cognición. Praxis & Saber, vol. 11, núm. 25, pp. 177-204. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (UPTC). https://acortar.link/IzQRRH

Ministerio de Educación. (2017). Programa Curricular de Educación Secundaria. (pp. 1–259). https://n9.cl/vtnn7.

Ministerio de Educación Nacional. (2015). Lineamientos para la aplicación muestral 2015. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

Mojica Madera, M. A., Castro Perdomo, N. A., y Martínez Casanova, L. M. (2019). Las matemáticas de la enseñanza media en Colombia y su enfoque etnomatemático. Universidad y Sociedad, 11(5), pp. 513-520. http:// rus.ucf.edu.cu/index.php/rus.

Moreno, P., y Velásquez, M. (2017). Estrategia didáctica para desarrollar el pensamiento crítico. REICE Revista Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en la Educación, 15(2), pp. 53-73. https://acortar.link/ue8hu2

Pacheco Ochoa, S y Pacheco Aparicio, W. (2021). Resolución de problemas y su relación con el desarrollo de competencias matemáticas en estudiantes de secundaria. Corporación Universidad de la Costa.

Palazuelos, E., San-Martín, P., Montoya del Corte,J. y Fernández-Laviada, A. (2017). Utilidad percibida del Aprendizaje Orientado a Proyectos para la formación de competencias. Aplicación en la asignatura «Auditoría de cuentas». Revista de Con-

tabilidad – Spanish Accounting Review 21 (2) pp. 150–161.

Pérez Escoda, N. y Filella Guiu, G. (2019). Educación emocional para el desarrollo de competencias emocionales en niños y adolescentes. Praxis & Saber, vol. 10, núm. 24, Septiembre-Diciembre, pp. 23-44. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (UPTC). https://acortar.link/aHoHJW

Pino-Fan, L., Báez-Huaiquián, D., Molina-Cabero, J. y Hernández-Arredondo, E. (2020). Criterios utilizados por profesores de matemáticas para el planteamiento de problemas en el aula. UNICIENCIA Vol. 34, N° 2, pp. 114-136.

Rico, L. (2004). Evaluación de competencias matemáticas. Proyecto PISA/OCDE 2003. https://acortar.link/UXibT3.

Rivas, E. (2022). Etnomatemáticas: Consideraciones y Posibilidades para la Enseñanza y el Aprendizaje de las Matemáticas desde el Saber Popular, en el grado noveno de la institución educativa Normal Superior Demetrio Salazar Castillo de Tadó – Chocó. Maestría en Educación. Universidad de Medellín.

Severiche, C. (2023). Prácticas pedagógicas de profesores que orientan matemáticas en educación básica. Un estudio de revisión. Revista boletín REDIPE 12 (8) pp. 39 - 49

Suárez Salvador, J., Monteagudo, C. y Rodríguez, R. (2020). El desarrollo de la competencia matemática mediante problemas con aplicaciones de las funciones. https://doi.org/10.37135/chk.002.12.08.

Torres-Duarte, J. (2022). Miradas críticas en la educación matemática. Revista Colombiana de Educación, (86), 321-342. https://doi.org/10.17227/rce.num86-12090

Valverde, G. y Näslund-Hadley, E. (2010). La condición de la educación en matemáticas y ciencias naturales en América Latina y el Caribe. BID, Banco Interamericano de Desarrollo, pp. 1-54. https://acortar.link/SaOacz

Venegas, S., Tapias, P., Mantillas, M., y Da Silva, M. (2022). Competencias pedagógicas desde la teoría kaizen. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, Ciudad de México, México. ISN 2707-2207 / ISSN 2707-2215 (en línea), Volumen 6, Número 1. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i1.1518 p558.

Vílchez Guizado, J., y Ramón Ortiz, J.Á. (2020). Clase invertida: implicancias en el desarrollo de competencias mate¬máticas en educación secundaria. Revista Conrado, 16(76), pp. 225-233.

Published

2024-07-23

How to Cite

Kari Salavarría Márceles. (2024). Development of mathematical competences in basic secondary students for the promotion of critical thinking. GACETA DE PEDAGOGÍA, (50), 193–209. Retrieved from https://mail.revistas.upel.edu.ve/index.php/gaceta/article/view/2855

Issue

Section

Review Articles

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.