WOJTYLIAN PHENOMENOLOGICAL EXPERIENCE AROUND RESEARCH CONTRIBUTIONS FOR MEANINGFUL LEARNING OF EPISTEMOLOGICAL ASPECTS OF THE NATURE OF SCIENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v40i1.3529

Keywords:

epistemology, nature of science, wojtylian method

Abstract

A phenomenological research was developed through the method of Karol Wojtyla's integral experience, focused on two structures that make up the dynamic ontic unit of the person: "the man acts" and "something happens in the man". The research articulates six publications related to the nature of science (NOS) that include field research, documentaries and critical essays. Conferences, papers and other related articles are included. The stages of the Wojtylian method were used to present the research actions and interpret the researcher's experience: experience, comprehension and expression. Intersubjectivity was carried out with four fellow researchers who responded to an open instrument. Simultaneously, the research line titled Epistemology in science teacher formation was created. The interpreted results allow us to strengthen the line of research created and enrich the applicability of the personalistic and realistic Wojtylian method, practically unknown in our educational environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Julia L. Flores-Espejo, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas

Profesora del Departamento de Biología y Química de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas. Orcid: https://orcid.org/0000-0001-6286-4021. Universidad de Adscripción: Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela.

References

Burgos, J.M. (2006a). La filosofía personalista de Karol Wojtyla. Pontificio Instituto Juan Pablo II. https://www.personalismo.net/persona/sites/default/files/ karolwoj.pdf

Burgos, J.M. (2006b). Reconstruir la persona. Ensayos personalistas. Notes et Documents, 6, 53-64. https://www.personalismo.org/recursos/articulos-recursos/burgos-la-filosofia-personalista-de-karol-wojtyla/

Burgos, J.M. (2015a). El personalismo ontológico moderno I. Arquitectónica. Quién, 1, 9-27. https://www.personalismo.org/wp-content/uploads/2016/06/Estudio-1_Juan-Ma nuel-Burgos.pdf

Burgos, J.M. (2015b). El personalismo ontológico moderno II. Claves antropológicas. Quién, 2, 7-32. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5337420

Caballero Sahelices, M.C. (2008). La progresividad del aprendizaje significativo de conceptos. En Rodríguez Palmero, M.L. (org.), La Teoría del Aprendizaje Significativo en la perspectiva de la Psicología Cognitiva. Octaedro.

Camacho Lorenzana, C.E. (2015). El concepto de “persona” de Karol Wojtyla: Prolegómenos para una educación interior. Centro Universitario México. https://vinculacion.dgire.unam.mx/vinculacion-1/Congreso-Trabajos-pagina/Trabajo s-2015/Humanidades-y-Artes/Filosofia/8.%20CIN2015A40182.pdf

Flores Espejo, J.L. (2014). Un enfoque epistemológico-constructivista para facilitar el aprendizaje en el laboratorio desde una perspectiva ausubeliana. [Doctorado, UBU]. https://investigacion.ubu.es/documentos/5db032a3299952180eb17201

Flores Espejo, J. L. y Torres, L. O. (2023). Historia de la Cátedra de Bioquímica del IPC: Fase IV. Pasos de proyección. [Ponente]. Encuentro La Enseñanza de las Ciencias Naturales ante los Nuevos Escenarios, Caracas, Venezuela.

Flores Espejo, J.L. y Moreira, M.A. (2018). Los conocimientos previos como variable ausubeliana de aprendizaje significativo en el laboratorio bajo enfoques didácticos diferentes. Aprendizagem Significativa em Revista, 8(3), 01-11. http://www.if.ufrgs.br/asr/?go=artigos&idEdicao=29

Flores Espejo, J.L. (2018a). Vivencia de aprendizaje sobre significados de naturaleza de la ciencia en un postgrado: mirada fenomenológica. Gaceta de Pedagogía, 37, 191-224. https://revistas.upel.edu.ve/index.php/gaceta/article/view/731

Flores Espejo, J.L (2018c). Historia de la Cátedra de Bioquímica del IPC: Fases I y II. Pasos iniciales y pasos de avanzada. [Ponente]. CICNAT 360, Caracas, Venezuela.

Flores-Espejo, J.L (2017). Un fundamento teórico sobre los datos: aportes para la reflexión epistemológica en el laboratorio didáctico de ciencias. Investigações em Ensino de Ciências, 22(2), 17-32. https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/324

Flores Espejo, J.L. (2018b). Evaluación del aprendizaje significativo con criterios ausubelianos prácticos. Un aporte desde la enseñanza de la bioquímica. Revista Investigación y Postgrado, 33(2), 9-29. https://revistas.upel.edu.ve/index.php/ investigacionypostgrado/article/view/2803

Flores Espejo, J.L. (2019). Los datos en ciencias desde su concepción original a la actual: un aporte para la reflexión docente. Revista Arjé, 13(25), 310-322. http://www.arje.bc.uc.edu.ve/arjev13n25.htm

Flores Espejo, J.L. (2020a). Construcción reflexiva de enunciados epistemológicos en el laboratorio de bioquímica de la UPEL-IPC: Una experiencia exploratoria. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 4(15), 211-233. https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/110

Flores Espejo, J.L. (2020b). Satisfacción de logro académico en el laboratorio didáctico de bioquímica de la UPEL-IPC: un acercamiento ausubeliano. Aprendizagem Significativa em Revista, 10(3), 11-23). http://www.if.ufrgs.br/asr/artigos/Artigo_ID192/v10_n3_a2020.pdf

Flores Espejo, J.L. (2021). Construcción de significados sobre naturaleza de la ciencia: su investigación y valoración desde el aprendizaje significativo. Aprendizagem Significativa em Revista, 11(2), 01-23. http://www.if.ufrgs.br/asr/?go=artigos&idEdicao=40

Flores Espejo, J.L. y Moreira, M.A. (2016). La actitud de aprendizaje en el laboratorio de ciencias: diseño de un instrumento con fundamento teórico ausubeliano. Aprendizagem Significativa em Revista, 6(3), 89-101. http://www.if.ufrgs.br/asr/artigos/Artigo_ID98/v6_n3_a2016.pdf

Flores Espejo, J.L., Corros Bacca, P.M. y Torres, L. O. (2020). La pandemia COVID-19: Reflexión pedagógica desde el valor de la vida bajo una mirada garciabacciana. Revista Arjé, 14(27), 473-492. http://www.arje.bc.uc.edu.ve/arj27/art12.pdf

Flores Espejo, J.L. y Arias, H. (1999). Hacia un enfoque investigativo del laboratorio de Química. UPEL-IPC, 1-7.

Flores Espejo, J.L., Caballero Sahelices, M.C., y Moreira, M.A. (2009). El laboratorio en la enseñanza de la química: una visión integral en este complejo ambiente de aprendizaje. Revista de Investigación, 68(33), 75-111. http://ve.scielo.org/scielo.php?pid=S1010-29142009000300005&script=sci_abstract

Flores Espejo, J.L., Caballero Sahelices, M.C. y Moreira, M.A. (2013a). Ideas epistemológicas sobre la naturaleza de la ciencia de docentes en formación de Biología y Química. Revista Qurriculum. 26, 101-133. https://www.ull.es/revistas/index.php/qurriculum/article/view/69

Flores Espejo, J.L., Caballero Sahelices, M.C. y Moreira, M.A. (2013b). Una interpretación de la teoría del aprendizaje significativo de Ausubel en el contexto del laboratorio didáctico de ciencias. Aprendizagem Significativa em Revista, 3(3), 41-54. http://www.if.ufrgs.br/asr/artigos/Artigo_ID77/v3_n3_a2013.pdf

García Casas, P. (2019). La originalidad del método filosófico de Karol Wojtyla en Persona y Acción. Cuaderno de Pensamiento, 1(32), 83-103. https://revistas.fuesp.com/cpe/article/view/54

Hodson, D. (1994). Hacia un enfoque más crítico del trabajo de laboratorio. Enseñanza de las Ciencias, 12(3), 299-313. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21370

Ledesma, J.P. (2011). El interés de Karol Wojtyla por la persona. Ecclesia, XXV(3), 347-360. https://riviste.upra.org/index.php/ecclesia/article/view/2557/1853

Lemke, J.L. (1997). Aprender a hablar ciencia. Lenguaje, aprendizaje y valores. Paidós.

López López, A.F. (2012). Karol Wojtyla y su visión personalista del hombre. Cuestiones Teológicas, 39(91), 119-137. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script= sci_arttext&pid=S0120-131X2012000100007

Marín Moreno, J.L. (2013). La raíz fenomenológica de Karol Wojtyla: método, conciencia y subjetividad. [Tesis doctoral, Instituto Pontificio Juan Pablo II]. https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/117598/TJLMM.pdf;jsessionid=B75702758DFB9BEF6C61E336F21922B8?sequence=1

Martínez Mares, M. (2020). Karol Wojtyla y la “experiencia integral.” Una propuesta de interpretación ética y antropológica Tesis doctoral, Universidad de Valencia. https://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/76235/TESIS_MIRIAM%20MNEZ_KW.pdf?sequence=1

Mora-Martín, R.M. (2019). Persona y acción, clave de la bóveda de la antropología de Karol Wojtyla/Juan Pablo II. Cuadernos de Pensamiento, 32. https://doi.org/10.51743/cpe.52

Moreira, M.A. (2005). Aprendizaje significativo crítico. Indivisa. Boletín de estudios e investigación, 6, 83-102. https://www.redalyc.org/pdf/771/77100606.pdf

Novak, J. (2011). A theory of education: meaningful learning underlies the constructive integration of thinking, feeling and acting leading to empowerment for commitment and responsability. Aprendizagem Significativa em Revista, 1(2), 114. https://www.if.ufrgs.br/asr/artigos/Artigo_ID7/v1_n2_a2011.pdf

Quiles, I. (1987). Filosofía de la persona según Karol Wojtyla. Ediciones Depalma. https://racimo.usal.edu.ar/630/

Rodríguez Palmero, M.L. (2008). La teoría del aprendizaje significativo en la perspectiva de la psicología cognitiva. Ediciones Octaedro, S.L. https://nanopdf.com/download/teoria-del-aprendizaje-significativo-a-partir-de-la-perspectiva-de-la-psicologia_pdf

Torres, L. y Flores Espejo, J.L. (2019). Progresividad del aprendizaje sobre el concepto de hidrólisis enzimática en el laboratorio usando mapas conceptuales. Sinopsis Educativa. Revista Venezolana de Investigación, 19(2), 100-112. https://revistas.investigacion-upelipb.com/index.php/sinopsis-educativa/issue/download/127/1

UPEL. (2021a). Línea de investigación “Epistemología en la formación docente en ciencias”. Centro de Investigaciones en Ciencias Naturales “Manuel Ángel González Sponga” del Instituto Pedagógico de Caracas (Universidad Pedagógica Experimental Libertador).

UPEL. (2021b). Proyecto “Juan David García Bacca” para la enseñanza de las ciencias. Centro de Investigaciones en Ciencias Naturales “Manuel Ángel González Sponga” del Instituto Pedagógico de Caracas (Universidad Pedagógica Experimental Libertador).

UPEL. (2024). Proyecto de creación de la Cátedra Libre Juan David García Bacca. Centro de Investigaciones en Ciencias Naturales “Manuel Ángel González Sponga” del Instituto Pedagógico de Caracas (Universidad Pedagógica Experimental Libertador).

Wojtyla, K. (2011). Persona y acción. Ediciones Palabra, S.A. https://www.academia.edu/44685685/Persona_y_Accion_Karol_Wojtyla

Published

2025-02-28

How to Cite

Flores-Espejo, J. L. . (2025). WOJTYLIAN PHENOMENOLOGICAL EXPERIENCE AROUND RESEARCH CONTRIBUTIONS FOR MEANINGFUL LEARNING OF EPISTEMOLOGICAL ASPECTS OF THE NATURE OF SCIENCE. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 40(1), 9–31. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v40i1.3529

Issue

Section

Artículos