CHILDREN’S EDUCATION CURRICULA AND DIVERSITY: AN UNSETTLED CONCEPT
Keywords:
curriculum, diversity, childhood educationAbstract
This article has as the curriculum as subject of study, conceived as a wide concept, far away from a reductionist point of view as plan of study or program, and seen as the group of elements that interfere in the teachinglearning process. Therefore, some conceptualizations related to diversity are presented. Thus, the objective of this article is to analyze children’s curricula and the acceptance of diversity. Consequently, some planning orientations, time and space organizing and the learning evaluation- as a way to asset the learning process- are presented.
Downloads
References
Blanco, R. (2000). La atención a la diversidad en el aula y las adaptaciones del currículum. En A. Marchesi, C. Coll y J. Palacios (Edits.), Desarrollo psicológico y educación. Madrid: Alianza.
Borghi, B.Q. (2010). Educar en el 0 a 3. Barcelona, España: GRAO.
Carmona, M. (2006). Educación, filosofía y diálogo: el programa de filosofía para niños de Matthew Lipman. Apuntes Filosóficos, 15(28) [Revista en Línea]. Disponible:
http://www2.scielo.org.ve/ scielo.php?script=sci_arttext&pid=S131675532006000100001&lng=es&nrm=i [Consulta: 2013, Agosto 15]
Coll, C. y Martín, E. (2006). Vigencia del debate curricular. Aprendizajes básicos, competencias y estándares. México: Serie Cuadernos de la Reforma.
De Angulo, J.M. y Losada, L. (2013). Seminario Construyendo Familias del reino a través de la Infancia Temprana. Las 12 estrategias para el desarrollo integral en la infancia temprana. Oruro, Bolivia: PDA Alfarero, Defensa de Niñas, Niños Internacional (DNI).
Dunn, R. (1983). Learning style & its relation to exceptionally at both ends of the spectrum. Exceptional Children, 4(6), 496-506.
Escudero, J.M. (1994). La elaboración de Proyectos de centro: una nueva tarea y responsabilidad de la escuela como organización. En J.M. Escudero y Mª. T. González (Edit.), Profesores y escuela. Madrid: Ediciones Pedagógicas.
Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI Editores.
Gimeno Sacristán, J. (2010). ¿Qué significa el currículum? Sinéctica [Revista en Línea] 34, 11-43. Disponible: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-109X2 010000100009 [Consulta 2013, Junio 01]
Gopnik, A. (2010). How babies think. Scientific American, 76-81.
Hineni–MINEDUC. (2006). Propuesta de Criterios y Orientaciones para realizar Adaptaciones Curriculares en el Nivel de Educación Básica. Informe Estudio temático Nº255/2005. Santiago: Autor.
Irwin, L.G., Siddiqi, A. y Hertzman, C. (2007). Desarrollo de la Primera Infancia: un Potente Ecualizador. Informe Final. [Documento en Línea]. Disponible: http://www.who.int/social_determinants/publication s/early_child_dev_ecdkn_es.pdf [Consulta 2013, Junio 01]
JUNJI-Junta Nacional de Jardines Infantiles de Chile. (2010). Referente Curricular [Documento en Línea]. Disponible: https://issuu.com/junji/docs/1_referente_curricular [Consulta: 2013, Julio 11]
Koralek, D.G., Colker, L.J. y Dodge, D.T. (1995). The what, why, and how of highquality early childhood education: A guide for on-site supervision. Washington, DC: National Association for the Education of Young Children.
Manhey, M. (2009). Evaluación y Diversidad. Revista Perspectiva.
Marchesi, A. (2000). La práctica de las escuelas Inclusivas. En A. Marchesi, C. Coll y J. Palacios (Edits.), Desarrollo Psicológico y Educación. Madrid: Alianza.
MINEDUC. (2001). Bases Curriculares de la Educación Parvularia del Ministerio de Educación. [Documento en Línea]. Santiago de Chile: Unidad de Currículo y Evaluación. Disponible: http://portales.mineduc.cl/usuarios/convivencia_escolar/doc/201103041242340.Bases_Curriculares_de_Educacion_Parvularia_2001.pdf [Consulta: 2013, Enero 18]
Ortiz Jiménez, L., Salmerón Pérez, H. y Rodríguez Fernández, S. (2007). La enseñanza de estrategias de aprendizaje en Educación Infantil. PROFESORADO. Revista de Currículum y Formación de Profesorado [Revista en Línea] 11. Disponible: https://www.ugr.es/~recfpro/rev112COL2.pdf [Consulta: 2013, Agosto 15]
Peisner-Feinberg, E. S., Burchinal, M. R., Clifford, R. M., Yazejian, N., Culkin, M. L., Zelazo, J., Howes, C., Byler, P., Kagan, S. L. y Rustici, J. (1999). The children of the cost, quality, and outcomes study go to school: Executive summary. Chapel Hill: University of North Carolina/Chapel Hill, Frank Porter Graham Child Development Center.
Ruiz de Miguel, C. y García, M. (2004). Modelo Explicativo de factores vinculados a la calidad en educación infantil. Revista de Investigación Educativa [Revista en Línea]. 22(2), 497-518. Disponible: file:///C:/Users/pc/Downloads/98691-396361-1-PB.pdf [Consulta: 2013, Junio 10]
Rodríguez Pascual, I. (2007). Para una sociología de la infancia: aspectos teóricos y metodológicos. Madrid: Centro de Investigaciones sociológicas.
Santelices, M. y Pérez, L. (2001). Inclusión de niños con discapacidad en la escuela regular. Ciclo de Debates: Desafíos de la Política Educacional [Documento en Línea]. Disponible: http://portales.mineduc.cl/usuarios/edu.especial/doc/201304151207310.doc_Inclusion_Unicef.pdf [Consulta: 2013, Agosto 15]
Santos Guerra, M. (2003). Dime cómo evalúas y te diré qué tipo de profesional y de persona eres. Revista Enfoques Educacionales, 5, 01-15.
Tonucci, F. (1996). Con ojos de maestro (G. Kochen, trad.). Buenos Aires: Troquel.
Zabalza, M. (2008). Calidad en la educación infantil. Madrid: Narcea.
Zabala, A. (2007). La práctica educativa ¿cómo enseñar? Madrid: Grao.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Universidad Pedagógica Experimental Libertador
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Investigación y Postgrado está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 .
La política de acceso abierto y de licencias con “algunos derechos reservados” no niega la propiedad intelectual ni los derechos de los autores respecto a sus artículos, al contrario, los respeta. Es por ello que:
No se reservan los derechos de publicación de los artículos. Los autores podrán distribuir su artículo en cualquier otro medio, siempre y cuando sea sin fines de lucro. Debe informar al Editor de esta nueva publicación y debe dar el crédito a la revista Investigación y Postgrado.