ANALYSIS OF EDUCATIONAL INCLUSION FROM THE PERSPECTIVE OF TEACHERS OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION, ELEMENTARY, SECONDARY AND HIGH SCHOOL IN THE SPANISH EDUCATIONAL CONTEXT
Keywords:
educational inclusion, teacher training, educational investigationAbstract
This work is part of an investigation about school inclusion and its implications for education. The main objective is to obtain the views of teachers regarding inclusive education and their training needs in order to determine some quality indicators to guide proper training with a sense of inclusion. Basically, the methodology is descriptive; it relies on using a structured instrument, a questionnaire drafted as a quantitative approach of investigations and an interview, based on a qualitative approach to investigation. Analysis of data, discussion of results and conclusions obtained enable us to recommend some educational proposals in order to lead teacher apprenticeship towards school inclusion.
Downloads
References
Ainscow, M. (2012). Haciendo que las escuelas sean más inclusivas: lecciones a partir del análisis de la investigación internacional. Revista Educación Inclusiva, 5(1), 39-49.
Ainscow, M. y Sandill, A. (2010). Developing inclusive education systems: the role of organisational cultures and leadership. International Journal of Inclusive Education, 14(4), 401-416.
Ainscow, M., Dyson, A., Goldrick, S. y West, M. (2012). Making schools effective for all: rethinking the task. School Leardership & Management: Formerly School Organisation, 32(3), 197-213.
Arnáiz, P. (2012). Escuelas eficaces e inclusivas: cómo favorecer su desarrollo. Educatio Siglo XXI, 30(1), 25-44.
Ausin, V. y Lezcano, F. (2012). Creación de un “dossier” sobre inclusión educativa formado por los programas existentes en las comunidades autónomas a través de la técnica Delphi. Bordón, 64(3), 9-22.
Blecker, N.S. y Boakes, N.J. (2010). Creating a learning environment for all children: are teachers able and willing? International Journal of Inclusive Education, 14(5), 435-447.
Cambell, E. (2010). Knowing. Curriculum Inquiry, 40(5), 577-682.
Casanova, M.A. (2011). De la educación especial a la inclusión educativa. Estado de la cuestión y retos pendientes. CEE Participación Educativa, 18, 8-24.
Echeita, G. (2011). El proceso de inclusión educativa en España. ¡Quién bien te quiere te hará llorar! CEE Participación Educativa, 18, 117-128.
Echeita, G. y Domínguez, A.B. (2011). Educación inclusiva. Argumento, caminos y encrucijadas. Aula, 17, 23-35.
Escudero, J.M. y Martínez, B. (2011). Educación inclusiva y cambio escolar. Revista Iberoamericana en Educación, 55, 85-105.
González, F. (2011). Inclusión y atención al alumnado con necesidades educativas especiales en España. CEE Participación Educativa, 18, 60-78.
Horne, P.E. y Timmons, V. (2010). Making it work: teachers´ perspectives on inclusion. International Journal of Inclusive Education, 13(3), 273-286.
Laluvein, J. (2010). School inclusión and “community of practice”. International Journal of Inclusive Education, 14(1), 35-48.
Litosseliti, I. (2003). Using Focus Group in Research. London: Continuum.
López, J. (2012). Facilitadores de la inclusión. Revista de Educación inclusiva, 5(1), 175-188.
Magro, M., Fernández, M.E. y Ramírez, M.I. (2008). Repensando la práctica profesional en el contexto de la formación del docente en educación intercultural bilingüe. Investigación y Postgrado, 23(3), 127-154.
Moya, A. (2012). El profesorado de apoyo en los centros educativos. Nuevas funciones, nuevas contradicciones. Educatio Siglo XXI, 30(1), 71-88.
Ríos-Rojas, A. (2011). Beyond delinquent citizenship: inmigrant youth´s (re)vision of citizenship and belonging in a globalized world. Harvard Educational Review, 81(1), 64-94.
Rosselló, M.R. (2010). El reto de planificar para la diversidad en una escuela inclusiva. Revista Iberoamericana de Educación, 51(4), 1-10.
Ruijs, N.M., Van Der Veen, I. y Peetsma, T.T.D. (2010). Inclusive education and students without special educational needs. Educational Research, 52(4), 351-390.
Torres, J.A. (2012). Estructuras organizativas para una escuela inclusiva: promoviendo comunidades de aprendizaje. Educatio Siglo XXI, 30(1), 45-70.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Universidad Pedagógica Experimental Libertador
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Investigación y Postgrado está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 .
La política de acceso abierto y de licencias con “algunos derechos reservados” no niega la propiedad intelectual ni los derechos de los autores respecto a sus artículos, al contrario, los respeta. Es por ello que:
No se reservan los derechos de publicación de los artículos. Los autores podrán distribuir su artículo en cualquier otro medio, siempre y cuando sea sin fines de lucro. Debe informar al Editor de esta nueva publicación y debe dar el crédito a la revista Investigación y Postgrado.