THE APPROACH TO READING FROM PLACES OF EXCLUSION IN COLOMBIA: TRAINING OF THE TEACHER
Keywords:
reading, primary education, teaching and training, social exclusionAbstract
This study ways of acting in the classroom are proposed to achieve the integration of children who speak other languages, different from the one used in school. In addition, this proposed deals with a number of aspects related to teacher training in relation to the teaching approaches and materials to be employed. These considerations stem from the reality of the students in order to take into account the linguistic and cultural reality of from Colombia and view the classroom as a space of cultural, economic and social integration. Additionally, the impact of the home and school libraries on language learning and reading skills is examined. This dissertation pays special attention to key areas, such as motivation and the consolidation of reading habits.
Downloads
References
Barnach-Calbó, E. (1997). La nueva educación indígena en Iberoamérica. Revista Iberoamericana de Educación. Nº 13, 13-33. Recuperado de: file:///C:/Users/Juan/Downloads/rie13a01.pdf
Day, R. R., Bamford, J., Renandya, W. A., Jacobs, G. M., y Yu, V. W. S. (1998). Extensive reading in the second language classroom. RELC Journal, 29(2), 187-191.
Liburd, T. y Rodrigo, V. (2012). The Affective Benefits of Extensive Reading in the Spanish Curriculum: A 5-Week Case Study. International Journal of Foreign Language Teaching, 7 (2), 16-20.
Ocampo, A. (2015). Fundamentos para una educación inclusiva más oportuna en el siglo XXI y su desarrollo en Latinoamérica. En A. Ocampo (coord.). Lectura para todos: El aporte de la fácil lectura como vía para la equiparación de oportunidades (pp. 13-49). Málaga: AECL/CELEI. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5068146
Ocampo, A. (2017). Democracia lectora y educación inclusiva: ¿cómo entender los desafíos de la animación y del fomento a la lectura? En E. Jiménez Pérez (coord.). Educación lectora (pp. 27-40). Madrid: Síntesis.
Rodrigo, V. (2017). Fomento de la lectura en estudiantes del español como lengua extranjera. En E. Jiménez Pérez (coord.). Educación lectora (pp. 141-147). Madrid: Síntesis.
Rodrigo, V., Greenberg, D. y Segal, D. (2014). Changes in reading habits by low literate adults through extensive reading. Reading in a Foreign Language, 26(1), 73-91. Recuperado de: http://nflrc.hawaii.edu/rfl/April2014/articles/rodrigo.pdf
Rodrigo, V. y Villanueva, J. (2014). Entrevista a Stephen Krashen. Investigaciones Sobre Lectura, 2, 88-94. Recuperado de:
http://www.redalyc.org/pdf/4462/446243920009.pdf
UNESCO (2012). Lucha contra la exclusión en la educación. Guía de evaluación de los sistemas educativos rumbo a sociedades más inclusivas y justas. París: UNESCO. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002170/217073s.pdf
Villanueva, J. (2005). Alfabetismo y Neolectores. El aprendizaje de la lecto-escritura a partir de la experiencia vital del alumnado. Granada: Grupo Editorial Universitario.
Yáñez Cossío, C. (1988). Estado del arte de la educación indígena en el área andina, en La Educación, Revista interamericana de desarrollo educativo, nº 102, I-II.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Universidad Pedagógica Experimental Libertador
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Investigación y Postgrado está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 .
La política de acceso abierto y de licencias con “algunos derechos reservados” no niega la propiedad intelectual ni los derechos de los autores respecto a sus artículos, al contrario, los respeta. Es por ello que:
No se reservan los derechos de publicación de los artículos. Los autores podrán distribuir su artículo en cualquier otro medio, siempre y cuando sea sin fines de lucro. Debe informar al Editor de esta nueva publicación y debe dar el crédito a la revista Investigación y Postgrado.