THE DEFINITION OF PROBABILITY AND ITS TEACHING FROM ITS MEANINGS: REFLECTIONS

Authors

  • Gerardo Eduardo Serrano-Díaz Universidad Pedagógica Experimental Libertador, UPEL

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v37i2.1456

Keywords:

Probability, Probability meanings , Probability concept teaching

Abstract

Probability concept have theorical fundamentals and applications. By this way originates the five basic probability meanings: intuitive, classic, frequently, subjective and axiomatic or mathematic. Is difficult to generate a probability definition, considering that meanings; but gives a set of ideas about it. Also, it means the beginning to create pedagogical actions for the probability concept comprehension, across the fundamentals level of teaching.  This article shows a set of thought that will be able to begin the teacher labor in that sense. Previously is generate an approach probability definition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gerardo Eduardo Serrano-Díaz, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, UPEL

Profesor en Matemática UPEL-IPMJMSM (1995). Magíster en Educación mención: Enseñanza de la Matemática  UPEL-IPC (2005).  Doctor en Educación UPEL-IPC (2009)

References

Alsina, A. y Vásquez, C. (2015). La Enseñanza de la Probabilidad de la Educación Primaria: El currículo versus el libro. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/332109606

Ausubel, D. P., Novak, J.D. y Hansesian, H. (1968). Psicología Educativa. México: Trillas

Batanero, C. (2005). Significados de probabilidad en la escuela secundaria. Relime, 8(3), 247-263

Bruner, J. (1983). Juego Pensamiento y Lenguaje. Recuperado de: https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/31911001/ ARTICULO_CIENTIFICO_3_RELATORIA-with-cover-page-v2.pdf

Bouligan, G, y Lionnais, F. (1962). Las Grandes Corrientes del Pensamiento Matemático. Buenos Aires: EUDEBA.

Bisop, A. (1999). Enculturación Matemática: La Educación matemática desde una perspectiva cultural. Barcelona, España: Paidós.

Collete, J. (1962). Historia de las Matemáticas. Volumen I y II.

Dieudonné, J. (1999). Matemáticas vacías y matemáticas significativas. En Guénard, F. y Leievre, G. (Comp.) Pensar la matemática: 3era edición. Libros para pensar la ciencia (149-172). Barcelona, España. Tusques Editores.

Godino, J. D. y Banatero, C. (1998). Significado institucional y personal de los objetos matemáticos. Recherchesen Didactique des Mathématiques, 14(3), 325- 355.

Gómez, E., Contreras, J y Batanero, C. (2015). Significados de la probabilidad en libros de texto para la educación primaria en Andalucía. Recuperado de: http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/51378

Hacking, I. (1975). The emergency of probability. USA: Cambridge University Press.

Husserl, E. (1962). Ideas relativas a una Fenomenología pura y una Filosofía fenomenológica. México: Fondo de Cultura Económica.

Londoño, D. y Montoya, E. (2010). Azar, Aleatoriedad y Probabilidad: Significados personales en estudiantes de Educación Media. Universidad Nacional de Colombia: Medellín.

Montalvo, R. (2012). Historia de la Trigonometría y su enseñanza. Trabajo de grado de Licenciado no publicado. Benemérita Autónoma Universidad de Puebla

Ruiz, A. (2003). Historia y Filosofía de la Matemática. Recuperado de: http://www.centroedumatematica.com/aruiz/libros

Stewart, I. (2007). Historia de la Matemática de los últimos 10000 años. Recuperado de: http: //www.librosmaravillosos.com

Piaget, J. (1972). El nacimiento de la inteligencia. Madrid: Aguilar.

Vigotsky, L. (1986). Thought and Language.Massachusetts: Institute of Massachusett.

Zambrano, M. (2005). Los niveles de razonamiento geométrico y la apercepción del método de fases de aprendizaje del Modelo de Van Hiele en estudiantes de Educación Integral de la UNEG. Recuperado de: http://www.cidar.uneg.edu.ve/DB/bcuneg/EDOCS/TESIS/TESIS_POSTGRADO/MAESTRIAS/EDUCACION/TGMLZ35M652005MoisesZambrano.pdf

Published

2022-12-03

How to Cite

Serrano-Díaz, G. E. . (2022). THE DEFINITION OF PROBABILITY AND ITS TEACHING FROM ITS MEANINGS: REFLECTIONS. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 37(2), 25–38. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v37i2.1456

Issue

Section

Artículos