THE DEFINITION OF PROBABILITY AND ITS TEACHING FROM ITS MEANINGS: REFLECTIONS

Authors

  • Gerardo Eduardo Serrano-Díaz Universidad Pedagógica Experimental Libertador, UPEL

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v37i2.1456

Keywords:

Probability, Probability meanings , Probability concept teaching

Abstract

Probability concept have theorical fundamentals and applications. By this way originates the five basic probability meanings: intuitive, classic, frequently, subjective and axiomatic or mathematic. Is difficult to generate a probability definition, considering that meanings; but gives a set of ideas about it. Also, it means the beginning to create pedagogical actions for the probability concept comprehension, across the fundamentals level of teaching.  This article shows a set of thought that will be able to begin the teacher labor in that sense. Previously is generate an approach probability definition.

Downloads

Author Biography

Gerardo Eduardo Serrano-Díaz, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, UPEL

Profesor en Matemática UPEL-IPMJMSM (1995). Magíster en Educación mención: Enseñanza de la Matemática  UPEL-IPC (2005).  Doctor en Educación UPEL-IPC (2009)

References

Alsina, A. y Vásquez, C. (2015). La Enseñanza de la Probabilidad de la Educación Primaria: El currículo versus el libro. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/332109606

Ausubel, D. P., Novak, J.D. y Hansesian, H. (1968). Psicología Educativa. México: Trillas

Batanero, C. (2005). Significados de probabilidad en la escuela secundaria. Relime, 8(3), 247-263

Bruner, J. (1983). Juego Pensamiento y Lenguaje. Recuperado de: https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/31911001/ ARTICULO_CIENTIFICO_3_RELATORIA-with-cover-page-v2.pdf

Bouligan, G, y Lionnais, F. (1962). Las Grandes Corrientes del Pensamiento Matemático. Buenos Aires: EUDEBA.

Bisop, A. (1999). Enculturación Matemática: La Educación matemática desde una perspectiva cultural. Barcelona, España: Paidós.

Collete, J. (1962). Historia de las Matemáticas. Volumen I y II.

Dieudonné, J. (1999). Matemáticas vacías y matemáticas significativas. En Guénard, F. y Leievre, G. (Comp.) Pensar la matemática: 3era edición. Libros para pensar la ciencia (149-172). Barcelona, España. Tusques Editores.

Godino, J. D. y Banatero, C. (1998). Significado institucional y personal de los objetos matemáticos. Recherchesen Didactique des Mathématiques, 14(3), 325- 355.

Gómez, E., Contreras, J y Batanero, C. (2015). Significados de la probabilidad en libros de texto para la educación primaria en Andalucía. Recuperado de: http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/51378

Hacking, I. (1975). The emergency of probability. USA: Cambridge University Press.

Husserl, E. (1962). Ideas relativas a una Fenomenología pura y una Filosofía fenomenológica. México: Fondo de Cultura Económica.

Londoño, D. y Montoya, E. (2010). Azar, Aleatoriedad y Probabilidad: Significados personales en estudiantes de Educación Media. Universidad Nacional de Colombia: Medellín.

Montalvo, R. (2012). Historia de la Trigonometría y su enseñanza. Trabajo de grado de Licenciado no publicado. Benemérita Autónoma Universidad de Puebla

Ruiz, A. (2003). Historia y Filosofía de la Matemática. Recuperado de: http://www.centroedumatematica.com/aruiz/libros

Stewart, I. (2007). Historia de la Matemática de los últimos 10000 años. Recuperado de: http: //www.librosmaravillosos.com

Piaget, J. (1972). El nacimiento de la inteligencia. Madrid: Aguilar.

Vigotsky, L. (1986). Thought and Language.Massachusetts: Institute of Massachusett.

Zambrano, M. (2005). Los niveles de razonamiento geométrico y la apercepción del método de fases de aprendizaje del Modelo de Van Hiele en estudiantes de Educación Integral de la UNEG. Recuperado de: http://www.cidar.uneg.edu.ve/DB/bcuneg/EDOCS/TESIS/TESIS_POSTGRADO/MAESTRIAS/EDUCACION/TGMLZ35M652005MoisesZambrano.pdf

Published

2022-12-03

How to Cite

Serrano-Díaz, G. E. . (2022). THE DEFINITION OF PROBABILITY AND ITS TEACHING FROM ITS MEANINGS: REFLECTIONS. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 37(2), 25–38. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v37i2.1456

Issue

Section

Artículos