METHODOLOGICAL PROCEDURE FOR THE DEVELOPMENT OF THEMATIC CARTOGRAPHY IN GEO-EDUCATIONAL ROUTES
Keywords:
geoeducative routes, geosciences, geomatics thematic cartographyAbstract
Research in the field of geosciences and their teaching is becoming increasingly important for environmental sustainability. Its transdisciplinary nature has fostered dialogues between the various sciences that make them up with cultural heritage, history and urban environmental education, based on the determination of educational potentials in unconventional environments. Therefore, this field research aims to propose a methodological procedure for the design and preparation of thematic cartography for geoeducational routes in the city of Caracas, Venezuela, in order to provide researchers with basic inputs for their work. It was organized in two phases: the diagnosis and the proposal. With the application of the geomatics tools, the orientation and motivation to the design and development of these routes is aspired as a didactic strategy for the teaching of geosciences.
Downloads
References
Calonge, Fermeli, Mélendez, Carvalho y Ródigues (2013). Geoschools, la importancia de las geo-rutas en la enseñanza de la geología. En: J. Vegas, A. Salazar, E. DíazMartínez y C. Marchán (eds.). Patrimonio geológico, un recurso para el desarrollo. Cuadernos del Museo Geominero, nº 15. Instituto Geológico y Minero de España, Madrid Recuperado de https://www.naturtejo.com/ficheiros/conteudos/files/Calonge.pdf
González-Ávila, M. (2011). Una propuesta para desarrollar turismo rural en los municipios de Zacatecas, México: las rutas agro-culturales. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural. p. 129-145. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=88116214011
Hurtado, J. (2010). Investigación Holística. Caracas, Venezuela: Sypal.
Meléndez, G., Cardozo, J. y Carcavilla, L. (2017). Geoturismo: el paso de un recurso a un atractivo. Recuperado de
https://www.researchgate.net/publication/322269830_Geoturismo_el_paso_de_un_recurso_a_un_atractivo_Geoturismo_o_passo_de_um_recurso_a_um_atrativo_Geoturism_the_Step_from_a_Resource. DOI: 10.5212/TerraPlural.v.11i2.0010
Muñoz, D. (2016). Planteamiento de la Georuta de la Vía Verde de la Jara. Revista de la sociedad española de mineralogía macla Nº 21.
Olave, F. (2005). El itinerario didáctico: una propuesta metodológica para el análisis Geo-histórico local. Geoenseñanza, 10(2), 197-208.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2017). List of UNESCO Global Geoparks. Recuperado de http://www.unesco.org/new/en/natural-sciences/environment/earthsciences/unesco-global-geoparks/list-of-unesco-global-geoparks/
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2018, mayo). Geoparques Mundiales de la UNESCO. Recuperado de https://www.geoparquepirineos.com/contenidos.php?niv=1&cla=_2OA1CATPF&cla2=_4KN0KQ55R&cla3=&tip=2&pla=&idi=1
Pedrinaci, E.; Alcalde, S.; Alfaro, P.; Almodóvar, G.; Barrera, J.; Belmonte, A; Brusi, D.; Calonge, A.; Cardona, V; Crespo-Blanc, A.; Feixas, J.; Fernández-Martínez, E:, González-Díez, A.; Jiménez-Millán, J.; López-Ruiz, J.; Mata-Perelló, J.; Pascual, J.; Quintanilla, L.; Rábano, I.; Rebollo, L.; Rodrigo; A. y Roquero, E. (2013). Alfabetización en Ciencias de la Tierra. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra 21(2), 117-129. Recuperado de http://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/7919
Rojas, B. (2010). Investigación cualitativa: Fundamentos y praxis. Caracas: FEDUPEL.
Sánchez y Fernández (s/f). Ruta Geoeducativa Monumento Nacional Panteón Nacional. Trabajo no publicado. Caracas, UPEL.
Sánchez, Andrade, Castro y Pereira (s/f). Ruta Geoeducativa Paseo Los Próceres- El Laguito, Caracas-Venezuela. Trabajo no publicado. Caracas, UPEL.
Sánchez, Labrador, Alcántara e Izturíz (2016). Potencialidades educativas de los materiales geológicos del Monumento Nacional “Panteón Nacional” (Caracas, Venezuela), para la enseñanza de la Geología. Revista de Investigación, Nº 87, 40(87), 211-240.
Tavera, M., Estrada, N., Errázuriz, C., y Hermelin, M. (2016). Georutas o itinerarios geológicos: un modelo de geoturismo en el Complejo Volcánico Glaciar RuizTolima, Cordillera Central de Colombia. Cuadernos de Geografía: Revista Colombiana de Geografía 26 (2), 219-240. doi: 10.15446/rcdg.v26n2.59277
Tovar, R. (1982). Perspectiva Geográfica de Venezuela. Caracas, Venezuela: Vadell Hermano editores.
Universidad Pedagógica Experimental Libertador – Vicerrectorado de Investigación y Postgrado. (2016). Manual de Trabajos de Grado de Especialización y Maestría y Tesis Doctorales. Caracas: Fondo Editorial de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador (FEDUPEL).
Vásquez-Calvo, C., Pérez, M., Varas, M., Álvarez, M., y Fort, R. (2008). La geología en la conservación del patrimonio arquitectónico: otra forma de difundir el patrimonio geológico. Geotemas, 10, 1339-1342. Recuperado de http://digital.csic.es/bitstream/10261/170844/1/2008_VazquezCalvo%20et%20al_Geotemas.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Universidad Pedagógica Experimental Libertador
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Investigación y Postgrado está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 .
La política de acceso abierto y de licencias con “algunos derechos reservados” no niega la propiedad intelectual ni los derechos de los autores respecto a sus artículos, al contrario, los respeta. Es por ello que:
No se reservan los derechos de publicación de los artículos. Los autores podrán distribuir su artículo en cualquier otro medio, siempre y cuando sea sin fines de lucro. Debe informar al Editor de esta nueva publicación y debe dar el crédito a la revista Investigación y Postgrado.