INTEGRATION OF ICT IN NATURAL SCIENCES FOR THE DEVELOPMENT OF THE COMPETENCES: UPEL-IPMAR CASE

Authors

Keywords:

TPACK model, natural Sciences, ICT integration, competences, analytical rubrics

Abstract

This article shows the results of a research on the competences developed with the pedagogical integration of ICT in the teaching-learning process of the Natural Sciences I and Natural Sciences II subjects of the UPEL-IPMAR Integral Education program. This arose from the interest of introducing, from the didactics, these technological tools as a transversal axis, in attention to the changes and transformations that are taking place in curricular matter and considering the Base Document of the UPEL Curriculum (2011). The research was naturalistic, a case study, critical-interpretative, based on a qualitative-ethnographic approach. The TPACK model was used (Mishra and Koehler, 2006), in order to integrate the technologies. The study showed the development of skills in the management of ICT; cognitive, critical, metacognitive, meaningful learning skills situated in the understanding of scientific knowledge of the natural sciences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Rosa Simonelli-De Yaciofano, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Maracay

Doctora en Educación. Magíster en Educación Superior. Profesora de Biología, adscrita al Departamento de Biología. Experta en Tecnología Educativa (FATLA). Experto en Procesos E-learning (FATLA). Experto en Plataformas E-learning (FATLA)

References

Bateson, G. (2004). Narraciones y metáforas en la construcción del pensamiento científico y la epistemología educativa. Recuperado de

http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/11333/Narraciones_y_metaforas.pdf?sequence=2

Bertalanffy, V. (1968). Teoría general de los sistemas. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Cacheiro, G. (2011). Recursos educativos TIC de información, colaboración y aprendizaje. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 39, 69-81.

Campos, J. y Solano, W. (2017). The future of the teaching profession from the perspective of students with a Major in Education. Journal of New Approaches in Educational Research, 6(2), 87-92. Recuperado de http://dx.doi.org/10.7821/naer.2017.7.191

Coll, C. y Onrubia, J. (2001). Estrategias discursivas y recursos semióticos en la construcción de sistemas de significados compartidos entre profesor y alumnos. Investigación en la Escuela, 45. Recuperado de https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/60469

Cubero, R. (2001). Maestros y alumnos conversando: el encuentro de las voces distantes. Investigación en la Escuela, 45. Recuperado de

https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/60468

Gagné, R., Wager, W. y Briggs, L. (1992). Principles of instructional design. New York: Holt, Rinehart and Winston.

Galagovsky, L. y Adúriz-Bravo, A. (2001). Modelos y analogías en la enseñanza de las ciencias como lugar de encuentro. Revista Infancia y Aprendizaje, 62-63, 171-185.

Hernández Ramírez, M. y Padilla Sánchez, G. (2007). La planificación sistemática del aprendizaje en línea como recurso didáctico de la educación a distancia: el modelo de la Universidad Autónoma de Tamaulipas. En Buenas Prácticas de e-learning. PARTE I – Tendencias en materia de E-Learning. Madrid: Universidad a Distancia.

Hodson, D. (2003). Time for action: Science education for an alternative future. International Journal of Science Education, 25(6), 645-670.

Howard, G. y David, P. (1997). Arte, mente y cerebro: Una aproximación cognitiva a la creatividad. Buenos Aires: Paidós.

Koehler, J. y Mishra, P. (2008). Introducing TPCK. Handbook of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPCK) for Educators. New York: Routledge.

López, J., Pérez, Y. y Lalama, J. (2017). Didáctica universitaria: una didáctica específica comprometida con el aprendizaje en el aula universitaria. Revista Científica. Dominio de las Ciencias, 3(3), 1290-1308.

Magadán, C. (2012). Clase 4: El desafío de integrar actividades, proyectos y tareas con TIC, enseñar y aprender con TIC. Especialización docente de nivel superior en educación y TIC. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.

Malagón, L. (2006). La vinculación Universidad, Sociedad desde una perspectiva social. Educación y Educadores, 9(2), 79-93.

Martín, E. (2008). El impacto de las TIC en el aprendizaje. En Las TIC: del aula a la agenda política. Buenos Aires: UNESCO/ UNICEF-ARGENTINA, IIPE.

Mauri, T. y Gómez, I. (1997). Análisis de la práctica educativa: constructivismo y formación del profesorado. Barcelona: Paidós.

Milstein, D. y Mendes, H. (2013). Cuerpo y escuela. Dimensiones de la política. Revista Iberoamericana de Educación, 62, 143-161.

Ministerio del Poder Popular para la Educación (2007). Diseño Curricular del Sistema Educativo Bolivariano. Caracas MPPE/Fundación Centro Nacional para el Mejoramiento de la Enseñanza CENAMEC.

Ministerio del Poder Popular para la Educación. (2009). Desarrollo Metodológico de Canaima Educativo para la elaboración de los Contenidos Digitalizados. Recuperado de http://www.canaimaeducativo.gob.ve

Mishra, P. y Koehler, M. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017–1054.

Moreira, A. (2005). Aprendizaje significativo crítico. Indivisa: Boletín de estudios e investigación, 6, 83-102.

Moreno, T. (2011). Didáctica de la Educación Superior: nuevos desafíos en el siglo XXI. Revista Perspectiva Educacional, 50(2), 26-54.

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Barcelona: Paidós.

MPPE y MPPCTII. (2009). Orientaciones educativas para el uso del computador portátil Canaima Educativo. Caracas MPPE/MPPCTII.

Pedro, F. (2006). Aprender en el nuevo milenio: un desafío a nuestra visión de las tecnologías y la enseñanza. OECD-CERI.

Pittaluga, C. (2013). Liderazgo Resiliente: la innovación en entornos adversos. Caracas: GALAC.

República Bolivariana de Venezuela Presidencia. Proyecto Nacional Simón Bolívar Primer Plan Socialista (PPS). (2007-2013). Desarrollo Económico Social de la Nación, Caracas. Recuperado de http://www.curricular.info.ve/PNF/pnsb.pdf

Rodrigo, J. y Arnay, J. (1997). La construcción del conocimiento escolar. Barcelona: Paidós.

Rodríguez-Ortega, N. (2014). Prólogo: humanidades digitales y pensamiento crítico. En E. Romero Frías y M. Sánchez González (Edit.), Ciencias Sociales y Humanidades Digitales. Técnicas, herramientas y experiencias de e-Research e investigación en colaboración. Recuperado de http://www.cuadernosartesanos.org/2014/cac61.pdf

Romero-Frías, E. y Sánchez-González, M. (2014). Ciencias sociales y humanidades. Técnicas, herramientas y experiencias de e-Research e investigación en colaboración. Tenerife: CAC. Sociedad Latina de Comunicación Social.

Ruiz, V. (2005). Ambientes virtuales de aprendizaje heurístico. Tecnología y Comunicación Educativas, 40, 70-93.

Sánchez, J. (2010). Ventajas y desventajas de las TIC en el ámbito educativo. Recuperado de www.webdelprofesor.ula.ve.ciencias/sanrey/TICs.pdf

Shulman, S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14.

Siemens, G. (2004). Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. International journal of instructional technology and distance learning. Recuperado de http://www.elearnspace.org/Articles/connectivism.htm

UNESCO. (2013). Enfoques estratégicos sobre las TIC en Educación en América Latina y El Caribe. Santiago de Chile: OREALC/UNESCO.

UNESCO. (2007). Informe Internacional Ciencia, Tecnología y Género. París: UNESCO.

Universidad Pedagógica Experimental Libertador. (2011). Documento Base del Currículo de la UPEL. Caracas: Universidad Pedagógica Experimental Libertador.

Universidad Pedagógica Experimental Libertador. (2015). Diseño Curricular. Unidad de Currículo. Caracas: Universidad Pedagógica Experimental Libertador.

Vygotsky, L. (2000). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.

Published

2024-09-05

How to Cite

Simonelli-De Yaciofano, M. R. (2024). INTEGRATION OF ICT IN NATURAL SCIENCES FOR THE DEVELOPMENT OF THE COMPETENCES: UPEL-IPMAR CASE. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 34(2), 9–37. Retrieved from https://mail.revistas.upel.edu.ve/index.php/investigacionypostgrado/article/view/3112

Issue

Section

Artículos