PHENOMENOLOGICAL APPROACH TO THE INVESTIGATIVE PRACTICE AND WORLDVIEW OF TEACHERS IN A DISTANCE LEARNING SYSTEMS
Keywords:
praxis research, phenomenology, meanings, universityAbstract
This article presents the phenomenological vision underpinning the praxis research of a group of teachers from the Universidad Nacional Abierta (UNA) which them experiential aspects are considered as bases of the formative process of the researcher-teacher, often underrated by the academic debate. Through an emergent design, the stages of the phenomenological method was applied to understand the vision of the world of the involved subjects, based on they own oral speeches about the investigative work. From the revealed reality is concluded that the meaning about the notion of the investigative practice in (UNA) is expressed as a social based construction, supported on different processes of symbolic nature and from which emerged traditionalists concepts, still rooted in the teaching in conjunction with other more systemic, oriented towards the search for the versatility of the researcher and the reciprocity of the research with other University functions.
Downloads
References
Albornoz, O. (2010, enero). Factores que influyen y condicionan la alta y baja tasa de productividad académica en América Latina y el Caribe. Análisis de la relación entre la producción y la productividad académica en función de los factores que la explican. Caracas: UCV.
Funke, G. (1987). Fenomenología ¿Metafísica o método? Traducción Mario Caimi. Caracas: Monte Ávila Editores.
García, F. (1990). Perspectivas de la investigación social. En M. García Ferrando, J. Ibáñez y F. Alvira (Comps), El Análisis de la Realidad Social: métodos y técnicas de investigación. Madrid: Alianza Universidad.
García-Guadilla, C. (1991). Mirada al futuro a partir de una visión retrospectiva: el caso de la investigación sobre la educación superior en América Latina. Nuevos Contextos y Perspectivas, 1, 123-149.
Gutiérrez, K. (2012). Visión de la praxis investigativa desde la perspectiva docente en la Universidad Nacional Abierta: un abordaje desde la fenomenología. Trabajo de ascenso no publicado, Universidad Nacional Abierta. Disponible: http://biblo.una.edu.ve [Consulta: 2013, Enero 25]
Husserl, E. (1986). Ideas relativas a una fenomenología pura y una fenomenología fenomenológica. México: Fondo de Cultura Económica.
Leal Ortiz, N. (2003). Análisis Fenomenológico en Educación a Distancia. Documento Base, Línea de Investigación de la Maestría en Educación a Distancia. Caracas: UNA.
Martínez, M. (2009). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. México:Trillas.
Miquilena, L. (2005). La función investigativa del Profesor Universitario en las Universidades Públicas del Estado Zulia. Informe de Investigaciones Educativas [Revista en línea], XIX, 14-37. Disponible: http://biblo.una.edu.ve/ojs/index.php /IIE/article/view/80 [Consulta: 2013, Enero 25]
Polanco, Y. (s/f). La Unidad Docencia-Investigación. Revista Ciencias de la Educación, [Revista en línea]. Disponible: http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/a2n20/2-20-6.pdf [Consulta: 2010, Julio 3]
Ramírez, A. (2010). El estudiante universitario y las nuevas formas de producir conocimiento desde la complejidad. En Investigación Transcompleja: de la disimplicidad a la transdisciplinariedad. Aragua: Universidad Bicentenaria de Aragua.
Rosental, M.M. y Iudin, P.F. (2004). Diccionario Filosófico. Bogotá: Ediciones Universales.
Rusque, A. (2010). De la diversidad a la unidad en la investigación educativa. Caracas: Vadell Hermano.
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la Investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Antioquia: Universidad de Antioquia.
Taylor, S. y Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de Investigación. México: Paidós.
Universidad Nacional Abierta. (1977). Proyecto de Creación de la Universidad Nacional
Abierta [Documento en línea]. Disponible: http://biblo.una.edu.ve/docu.7/bases/marc/ texto/l24719.pdf [Consulta: 2010, Julio 3]
Valles, M. (2000). Técnicas cualitativas de Investigación Social. Madrid: Síntesis.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Universidad Pedagógica Experimental Libertador
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Investigación y Postgrado está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 .
La política de acceso abierto y de licencias con “algunos derechos reservados” no niega la propiedad intelectual ni los derechos de los autores respecto a sus artículos, al contrario, los respeta. Es por ello que:
No se reservan los derechos de publicación de los artículos. Los autores podrán distribuir su artículo en cualquier otro medio, siempre y cuando sea sin fines de lucro. Debe informar al Editor de esta nueva publicación y debe dar el crédito a la revista Investigación y Postgrado.