THE DEVELOPMENT OF AUDIO PERCEPTION AND LEARNING STRATEGIES AS A FOUNDATION FOR MUSIC TEACHER TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v39i1.2982

Keywords:

strategic learning, significant learning, musical education, teacher training, auditory memory, absolute hearing, intoned solfeggio

Abstract

The objective of this research was to develop the pedagogical processes that are useful for the development of auditory memory. To achieve this, it was proposed to interpret the development of audio perception and the strategies applied by subjects with a developed auditory condition. The methodology was framed within the qualitative paradigm, narrative was selected as the research method and as techniques to collect information: in-depth interview. While the instruments for this purpose were the notebook, the audio recordings and the interview script. Among the most significant results, it can be mentioned that the balance that must exist between hearing and musicality is of vital importance, a situation that requires self-regulation in order to permeate the metacognition of the subjects as a basis for problem solving.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Julio Salas, Universidad Metropolitana / Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Venezuela

Postdoctor en Filosofía y Ciencias de la Educación (UCV). Doctor en Educación (UPEL). Magíster en Educación, Mención Estrategias de Aprendizaje (UPEL). Profesor en Educación Musical (UPEL). Experto en Procesos E-Learning (FATLA). Jefe del Departamento de Expresión y Desarrollo Humano (UPEL-Instituto Pedagógico de Miranda). Se ha desempeñado en la Universidad Metropolitana como coordinador de asignaturas electivas de cultura, creación y diseño de nuevas carreras y profesor en diferentes áreas de cultura y desarrollo humano, así como Director del Ensamble Afrovenezolano. Miembro activo del Núcleo de Investigación NAEDSCHM ((UPEL-Instituto Pedagógico de Miranda) y de la Línea de Investigación en Formación Docente (UPEL-IPC).

References

Aramburu Oyarbide, M. (2004). Jerome Seymour Bruner: de la percepción al lenguaje. Revista iberoamericana de educación, 34(1), 1-19. DOI: https://doi.org/10.35362/rie3412902

Ausubel, D. (1983). Psicología de la Educación. Trillas.

Biglia, B. y Bonet-Martí, J. (2008). Narrative Construction as a Psychosocial Research Method: Sharing Writing Practices. Forum Qualitative Sozialforschung Forum: Qualitative Social Research, 10(1). DOI: https://doi.org/10.17169/fqs-10.1.1225

Bolívar Botía, A. (2002). "¿De nobis ipsis silemus?": Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista electrónica de investigación educativa, 4(1), 01-26. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412002000100 003&lng=es&tlng=es

Bruner, J. (1991). The narrative construction of reality. University of Chicago.

Bruner, J. (1984). Desarrollo cognitivo y educación. Morata.

Carrera, B. y Mazzarella, C. (2001). Vygotsky enfoque sociocultural. Educere, revista venezolana de educación, 5(13), 41-44. https://www.redalyc.org/pdf/356/35601309.pdf

Deckert, H. (2015). Conciencia musical. [Documento en línea] https://www.researchgate.net/publication/280445705_Conciencia_musical

Domínguez Cruz, A. M. (2018). Dedicación y perseverancia, claves en el estudio musical. La Jiribilla. Revista de cultura cubana, 16(842). https://www.lajiribilla.cu/dedicacion-y-perseverancia-claves-en-el-estudio-musical/

Fernández, D. y Martínez, A. (1999). Manuel básico de lenguaje y narrativa audiovisual. Paidós.

Flavell, J. H. (1976). Metacognitive aspects of problem solving. In L. B. Resnick (Ed.), The nature of intelligence (pp. 231-235). Lawrence Erlbaum.

Gainza, V. (23 de agosto de 2003). La educación musical entre dos siglos. Del modelo metodológico a los nuevos paradigmas. Conferencia pronunciada en el ámbito del Seminario Permanente de Investigación de la Maestría en Educación de la UdeSA. Universidad de San Andrés, Buenos Aires. https://repositorio.udesa.edu.ar/jspui/handle/10908/773?mode=full

García Martínez, R. (2011). Evaluación de las estrategias metacognitivas en el aprendizaje de contenidos musicales y su relación con el rendimiento académico musical. [Tesis de Doctorado no publicada]. Universitat de València. Departament de Psicologia Evolutiva i de l'Educació. https://roderic.uv.es/items/fe333ab0-3189-4d7a-ab50-cec21eb2b776/full

Gordon, E. (1997). Learning Sequences in Music: Skill, Content, and Patterns- A Music Learning Theory. GIA Publications Inc.

Hernández Rojas, G. (2006). Paradigmas en psicología de la educación. Paidós.

Lago Castro, P. y González Belmonte, J. (2013). El pensamiento del solfeo dalcroziano, mucho más que rítmica [The thinking of sol-fa by Dalcroze, much more than eurhythmics]. ENSAYOS. Revista de la facultad de educación de Albacete, 27, 89-100. https://revista.uclm.es/index.php/ensayos/article/view/241

Luria, A. (1984). Atención y memoria. Planeta.

Martínez, M. (2006). Ciencia y Arte en la Metodología Cualitativa. Trillas.

Monereo, C. (2007). Hacia un nuevo paradigma del aprendizaje estratégico: el papel de la mediación social del self y de las emociones. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 5(3), 497-534. https://www.redalyc.org/pdf/2931/293121946003.pdf

Montero Anzola, J. (2007). La fenomenología de la conciencia de Husserl. Universitas Philosophica, 24(48). https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/ vniphilosophica/article/view/11271

Mosquera Cabrera, I. (2013). Realitas: revista de Ciencias Sociales, Humanas y Artes, 1(2), 34-38. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4766791

Peñín, J. (1991). Rhazes Hernández López un músico del siglo XX. Papel Musical. Revista de Juventudes Musicales de Venezuela, 7, 9-12.

Piñeros, M. O. y Salazar, G. (2008). Taller de pedagogía vocal: propuesta de estrategias para resolver dificultades, de entonación. Calle 14, revista de investigación en el campo del arte, 2(2), 112–129. DOI: https://doi.org/10.14483/21450706.2919

Quijano, M. (2009). La conciencia [Editorial]. Revista de la Facultad de Medicina de la UNAM (RFM), 52(6), 241-242. https://www.medigraphic.com/pdfs/facmed/un-2009/un096a.pdf

Salas, J. (2017). El desarrollo de la memoria auditiva desde la narrativa de sus actores. Aplicación prueba piloto en la asignatura de construcción de teoría. Doctorado en Educación, Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Caracas, Venezuela.

Sánchez Medina, E. (2002). Proceso de puesta en escena de la obra Cruzando la frontera. Artes la Revista, 2(3), 42-47. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/2237

Schafer, R. M. (1969). El nuevo paisaje sonoro. Ricordi Americana S.A.

Silva Batatina, M. (2010). La cultura de la informalidad en el campo educativo: caso tareas dirigidas. [Tesis de Doctorado no publicada]. Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas.

Vidales, C. (2011). Semiótica y teórica de la comunicación. Colección altos estudios e Investigación Pedagógica.

Vygotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Grijalbo.

Ward, W. y Burns, E. (1982). Absolute pitch. En D. Deutsch (Ed.), The Psychology of Music. Academic Press.

Willems, E. (1985). El oído musical. Paidós Ibérica S.A.

Published

2024-04-04

How to Cite

Salas, J. . (2024). THE DEVELOPMENT OF AUDIO PERCEPTION AND LEARNING STRATEGIES AS A FOUNDATION FOR MUSIC TEACHER TRAINING. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 39(1), 103–124. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v39i1.2982

Issue

Section

Artículos