KNOWLOGEDGE COMMUNITIES: ENVIROMENT FOR INTEGRATION INTO HIGHER STUDIES IN PUBLIC SPACES

Authors

Keywords:

public spaces, knowledge communities, universities

Abstract

The university change demanded by Venezuelan society must be called for generating an integration conscience with territorial context, which would feed humanism in subjects being educated. In the particular case of postgraduate studies which are still framed within the traditional university structures, they are more demanding, and engagement with the community becomes very complex, so that it is necessary that advanced studies in territorial polytechnic universities go out and meet their environment. That is why this research study is approached from critical hermeneutics, which contributed in crossing over both theoretical references and the author´s point of view, which also allowed to conceive knowledge communities as environments where advanced studies overlap public spaces, and it would make it possible both formation and research both become a humanizing experience, which carries responsibility and solidarity in gestures of participants in the proposed construct.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Acosta-Jiménez, Universidad Politécnica Territorial del Oeste de Sucre “Clodosbaldo Russián” (UPTOSCR)

Universidad Politécnica Territorial del Oeste de Sucre “Clodosbaldo Russián”. Licenciado en Física. Magister en Educación Mención Enseñanza de la Física. Doctor en Educación. Docente Asociado. Jefe de la División de Currículo. Investigador acreditado al PEII.



José Sánchez-Carreño, Universidad de Oriente (UDO)

Universidad de Oriente (UDO). Doctor en Educación. Director de Currículum de la Universidad de Oriente. Coordinador de la Comisión Nacional de Currículo. Investigador acreditado en el Programa de Promoción a la Investigación. Profesor a nivel de Postgrado en las áreas de Evaluación y Currículo. Profesor Titular.


References

Álvarez, N. (1998). Primera Jornada Dialógica. Proyecto Transdisciplinariedad. Caracas: CEISEA, UCV.

Castro, G. (1998). Hermenéutica y posmodernidad. Revista Apuntes Filosóficos, 13.

Cubillán, J. (2008). Transescuela: el pensamiento de la complejidad pedagógica. Cumaná: Fondo Editorial UDO.

De Sousa, B. (2008). La universidad en el siglo XXI: Para una reforma democrática y emancipadora de la universidad. Caracas: Ediciones Centro Internacional Miranda.

Fajardo, E. (2004). Análisis de la investigación formativa en el área del lenguaje. Editorial Universidad Cooperativa de Colombia, Bogotá. Recuperado de https://books.google.co.ve/books?isbn=9588205441

Freire, P. (1980). La educación como práctica de la libertad. México: Siglo Veintiuno Editores.

González, A. y Azuaje, L. (2008). Saberes populares: voces ágrafas del espacio local comunitario. Geoenseñanza, 13(2), 231-254. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36021230009.pdf

Lanz, R. (2010). Diez preguntas sobre transdisciplinariedad. Revista AGORA, 1(16), 44-59.

Lanz, R. y Fergusson, A. (2005). La reforma universitaria en el contexto de la mundialización del conocimiento. Caracas: Ediciones del Observatorio Internacional de Reformas Universitarias.

Ley Orgánica de Educación. (2009). Gaceta Oficial N° 5929. Caracas, Venezuela.

Maffesoli, M. (1990). Elogio de la razón sensible. Barcelona, España: Paidós.

Misión Alma Mater. (2009). Educación Universitaria Bolivariana y Socialista. Caracas: Ediciones Ministerio del Poder Popular para la Educación Superior.

Mora, D. (2012). Diálogo y transferencia dialéctica de saberes/conocimientos. Revista Integra Educativa, 5(3), 19-41. Recuperado de http://www.scielo.org.bo/scie lo.phppid=S199740432012000300003&script=sci_arttext

Morles, V. (2004). La educación de postgrado en Venezuela, panorama y perspectivas. Madrid: Ediciones IESALC-UNESCO.

Morin, E. (1992). El método III: el conocimiento del conocimiento. Madrid: Cátedra. Morin, E. (2002). La cabeza bien puesta. Buenos Aires: Nueva Visión.

Nicolescu, B. (1996). La transdisciplinaria manifiesto. Ciudad de México: 7 saberes. Nicolescu, B. (2012). The Need for Transdisciplinarity in Higher Education in a Globalized World. TheATLAS: transdisciplinary journal of engineering & science, 3(4), 11-18. Recuperado de http://www.atlas-journal.org/index.php/term-2/2012-issue?download=29:the-need-for-transdisciplinarity-in-higher-education-in-a-globalized-world-by-b-nicolescu

Pérez, L. (2003). Epistemología, Curriculum y Formación Docente. Cumaná: Ediciones UDO.

Pérez, E., Alfonzo, N. y Curcu, A. (2011). Cultura y pedagogía: retos actuales del vínculo saber-subjetividad. ARJÉ, 5(9), 81-100. Recuperado de http://arje.bc.uc.edu.ve/arj09/art04.pdf

Plan Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación 2005-2030. (2005). Plan Nacional de

Ciencia, Tecnología e Innovación: construyendo un futuro sustentable. Caracas: Ediciones Ministerio del Poder Popular para la Ciencia y la Tecnología.

Programas Nacionales de Formación Avanzada. (2013). Programas Nacionales de Formación Avanzada. Caracas: Ediciones Ministerio del Poder Popular para la Educación Superior.

Proyecto Nacional de Universidad Politécnica. (2007). Proyecto Nacional de Universidad Politécnica. San Felipe: Ediciones Ministerio del Poder Popular para la Educación Superior.

Santos, M. (1994). O retorno do territorio. Associação Nacional de Pós-graduação e pesquisa em planejamento urbano e regional, Sao Pablo. Recuperado de http://www.anpur.org.br/inicio/index.php/2012-09-13-13-08-43/livros

Varas, I. (2003). Teoría dialéctica de la educación. Buenos Aires: Ediciones ALSUR.

Published

2017-10-10

How to Cite

Acosta-Jiménez, J. ., & Sánchez-Carreño, J. . (2017). KNOWLOGEDGE COMMUNITIES: ENVIROMENT FOR INTEGRATION INTO HIGHER STUDIES IN PUBLIC SPACES. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 32(2), 57–78. Retrieved from https://mail.revistas.upel.edu.ve/index.php/investigacionypostgrado/article/view/2834

Issue

Section

Artículos