LEARNING STRATEGIES IN THE STUDY TONED SOLFEGGIO IN THE COURSE OF LANGUAGE AND MUSICAL PERCEPTION
Keywords:
learning strategies, toned solfeggio, language and musical perceptionAbstract
The purpose of this research was to determine the strategies for learning the toned solfeggio used by the students of the specialty of Musical Education at the Pedagogical Institute of Miranda “José Manuel Siso Martínez”. The methodology was framed within the qualitative approach due to the fact that learning processes were studied through observation and interviewing. The following results were obtained: (a) That the greatest difficulty in learning solfeggio toned is the recognition of the importance of high practical levels for the advancement and consolidation of solfeggio, (b) that all students use as unique Learning strategy for the study of solfeggio toned the recirculation of information.
Downloads
References
Ausubel, D. (1973). Psicología de la Educación. Ciudad de México: Trillas.
Ausubel, D. (1976). Psicología Educativa. Ciudad de México: Trillas.
Ausubel, D., Novak, J. y Hanesian, H. (1983). Psicología Educativa. Un punto de vista cognoscitivo. Ciudad de México: Trillas.
Becco, G.R. (s/f). Vygotsky y teorías sobre el aprendizaje. Conceptos centrales perspectiva vygotskyana. Recuperado de http://www.robertexto.com/archivo13/vygotsky.htm
Beltrán, J. (1993). Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
Cernik, P. (2010). La rééducation du solfège pour des élèves professionnelsde musique. A partir de la méthode de Rythmique Jacques‐Dalcroze. Ginebra: Institut Jacques‐Dalcroze.
Coll, C. y Palacios, J. (2003). Desarrollo psicológico y educación. Psicología de la educación. Tomo II. Madrid: Alianza.
Dalcroze, E. (1965). Méthode Jacques Dalcroze. 3º Partie. Les Gammes, et les tonalités, le phrasé et les nuances. Manuel des elèves. Lausanne: Edition Foetisch.
Del Río, P. y Álvarez, A (2002). From activity to directivity. The question of involvement in education. En G. Wells y G. Claxton (Edits.), Learning for life in the 21st Century: sociocultural perspectives on the future of education (pp. 59-72). Oxford: Blackwell.
Díaz, B. y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo, una interpretación constructivista. Ciudad de México: McGraw Hill.
Díaz, M. (2004). La música en la educación primaria y en las escuelas de Música. La necesaria coordinación. Revista electrónica complutense de investigación en educación musical, 2(1).
Dubs, R. y Bustamante, S. (2009). Investigación Educativa. Estrategias para la Elaboración del Proyecto de Investigación. Caracas: UPEL.
Dutoit, C. (1965). Emile Jacques Dalcroze. Createur de la rythmique. Neuchatel: Editiones de la Banconnière.
Fernández, M. (2006). Artes y música II. Reforma de la educación secundaria. Ciudad de México: Dirección general de desarrollo curricular.
Flavell, J.H. (1976). Metacognitive Aspects of Problem Solving. En L.B. Resnick (Edit.), The Nature of Intelligence. Hillsdale, NJ: Earlbaum.
Gainza, V. (2003). La educación musical entre dos siglos. Del modelo metodológico a los nuevos paradigmas. Valencia.
Hernández, G. (1998). Paradigmas en psicología de la educación. Ciudad de México: Paidós.
Labarrere, S. (1994). Pensamiento. Análisis y autorregulación en la actividad cognoscitiva de los alumnos. Ciudad de México: Ángeles Editores.
Lago, P. y González, J. (2012). El pensamiento del solfeo Dalcroziano. Mucho más que rítmica. Revista de la facultad de educación de Albacete, 27, 89-100. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4202813
López, J. (2009). La importancia de los conocimientos previos para el aprendizaje de los nuevos contenidos. Innovación y experiencias educativas, 16, 1-14. Recuperado de https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_16/JOSE%20ANTONIO_LOPEZ_1.pdf
Monereo, C. (2004). La enseñanza estratégica. Enseñar para la autonomía. Departamento de psicología de la educación. Barcelona, España: Universidad Autónoma de Barcelona.
Monereo, C. (2007). Hacia un nuevo paradigma del aprendizaje estratégico: el papel de la mediación social, del self y de las emociones. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 5(3), 497-534. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=293121946003
Papalia, D. (1990). Psicología del desarrollo. De la infancia a la adolescencia. Ciudad de México: McGraw Hill.
Peñín, J. (1991). Rhazes Hernández López un músico del siglo XX. Papel Musical. Revista de Juventudes Musicales de Venezuela, 7, 9-12.
Puncha, J. (2013). Elaboración de un texto del solfeo sustentado en ritmos ecuatorianos. (Tesis de Maestría inédita). Universidad de Cuenca, Ecuador. Recuperado de http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/3907
Santrock, J. (2002). Psicología de la Educación. Ciudad de México: McGraw Hill.
Trallero, F. (2008). Orientaciones didácticas para la enseñanza de la lectura y la escritura de la música en la etapa de educación primaria. Recuperado de http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/11539/2/DIDACTICA%20LENGUAJE%20MUSICAL.pdf
Universidad Pedagógica Experimental Libertador. (1989). Psicología del aprendizaje. Caracas: Autor.
Universidad Pedagógica Experimental Libertador. (2010). Manual de trabajos de grado de especialización y maestría y tesis doctorales. Caracas: Autor.
Vygotski, L. (1977). Pensamiento y lenguaje. Buenos Aires: La pléyade.
Vygotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Buenos Aires: Grijalbo.
Vygotsky, L. (1984). Aprendizaje y desarrollo intelectual en la edad escolar. Infancia y Aprendizaje: Journal for the Study of Education and Development, 27-28, 105- 116. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=668448
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Universidad Pedagógica Experimental Libertador
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Investigación y Postgrado está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 .
La política de acceso abierto y de licencias con “algunos derechos reservados” no niega la propiedad intelectual ni los derechos de los autores respecto a sus artículos, al contrario, los respeta. Es por ello que:
No se reservan los derechos de publicación de los artículos. Los autores podrán distribuir su artículo en cualquier otro medio, siempre y cuando sea sin fines de lucro. Debe informar al Editor de esta nueva publicación y debe dar el crédito a la revista Investigación y Postgrado.