APROXIMACIÓN PILOTO SOBRE PRAXIS DE EDUCACIÓN INICIAL EN COMUNIDADES INDÍGENAS. CASO: COMUNIDAD SHUAR (ECUADOR)
Keywords:
initial education, indigenism, interculturality, educational praxisAbstract
The general objective of the article was to analyze the experience of Initial Education and its applicability in the context of the indigenous peoples of Ecuador, particularly, in the Shuar indigenous community (Ecuador). Methodologically, a study of field, of a descriptive nature supported by the bibliographic review. They were used as data collection techniques observation and survey, through field diary and the questionnaire. The population was made up of six (6) subjects from the community. The results indicated that in the Shuar community there are situations to improve both in the praxis of initial education as well as the applicability of its educational policies.
Downloads
References
Argyris, Ch. (1999). Conocimiento para la acción. Barcelona, España: Granica.
Argyris, Ch., Putnam, R. y McLain, D. (1987). Action Science. San Francisco: Jossey–Bass.
Argyris, Ch. y Schön, D. (1978). Organizational learning: a theory of action perspective. Menlo Park: Addison-Wesley, Publ.Co.
Argyris, Ch., y Schön, D. (1989). Participatory action Research and Action Science Compared American Behavioral Scientist, Vol. 32(5), 612-623.
Arias, F. (2012). El proyecto de Investigación. Caracas: Episteme.
Armas, G. (Marzo de 2017). Reglamento General a la Ley Orgánica de Educación Intercultural. Recuperado de http://educaciondecalidad.ec/ley-educacion-intercultural-menu/reglamentoloei-texto.html
Armas, J. (2011). Ley Orgánica de educación Intercultural. Recuperado de http://educaciondecalidad.ec/ley-educacion-intercultural-menu/leyeducacion-intercultural-texto-ley.htm
Balestrini, M. (2002). ¿Cómo se elabora el proyecto de investigación? Caracas: BL Consultores Asociados.
Brown, M. (2014). Educación inicial: ni guardería ni escuela. Recuperado de http://www.usfq.edu.ec/publicaciones/para_el_aula/Documents/para_el_aula_11/pea_011_0004.pdf
Carr, W. y Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. La investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona, España: Martín Roca.
Habermas, J. (1989). Teoría de la Acción Comunicativa. Buenos Aires: Taurus.
Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2016). Nivel de escolaridad de los ecuatorianos. Análisis: Revista Coyuntural. Recuperado de http://www.inec.gob.ec/inec/revistas/e-analisis5.pdf
Ley Orgánica de Educación Intercultural. Publicada (S/N). Suplemento del Registro Oficial No. 572, de 25 de agosto de 2015. Recuperado de https://educacion.gob.ec/ley-organica-de-educacion-intercultural-loei/
Ministerio de Educación. (2016). Educación Inicial. Recuperado de https://educacion.gob.ec/educacion-inicial/
Pautasso, E.J. (2009). Genealogía de la Educación Inicial en el Ecuador. Alteridad, revista de Educación, 4(2). Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/4677/467746249009.pdf
Picón, G., Fernández de Caraballo, M., Magro, M. y Inciarte, A. (2000). Proyecto de Investigación La Universidad va a la Escuela. Segundo informe. Caracas: UNESR, UPEL y LUZ.
Salazar, E. (1981). La Federación Shuar y la frontera de la colonización. En N. Whitten (ed.). Amazonía Ecuatoriana. La otra cara del progreso (pp. 59-82). Quito: Ediciones Abya Yala.
Senge, P.M. (1990). The Fifth Discipline. The art and practice of learning organization. New York: Doubleday Currency.
Universidad Pedagógica Experimental Libertador. (2017). Manual de Trabajos de Grado de Especialización y Maestría y Tesis Doctorales. Caracas: Autor.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Universidad Pedagógica Experimental Libertador
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Investigación y Postgrado está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 .
La política de acceso abierto y de licencias con “algunos derechos reservados” no niega la propiedad intelectual ni los derechos de los autores respecto a sus artículos, al contrario, los respeta. Es por ello que:
No se reservan los derechos de publicación de los artículos. Los autores podrán distribuir su artículo en cualquier otro medio, siempre y cuando sea sin fines de lucro. Debe informar al Editor de esta nueva publicación y debe dar el crédito a la revista Investigación y Postgrado.