RURAL EDUCATION FOR PEACE IN COLOMBIA: SOME REFLECTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v35i2.2783

Keywords:

rural education, education for peace, equity, inclusion, equality

Abstract

This article presents an analysis of the demands of rural education framed in the Colombian post-agreement, from the perspectives of cultural studies. The methodological approach used is typical of qualitative research. To do this two routes are followed: the first is a documentary review on educational matters to face rural education after the post-agreement. The second arises from the ideas of cultural studies on issues such as equity, inclusion and the culture of peace. From these views, it seeks to synchronize theories with the realities of the context, with the purpose of raising some reflections on the needs of rural schooling, to achieve a true education for peace. The paper ends by highlighting the impact that education has on the configuration and strengthening of social processes for the Colombian case, in the current peace process and the post-agreement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Manuel Ángel Millán-Torres, Universidad Cooperativa de Colombia

Licenciado en Teología. Teólogo. Especialista en Derecho Humanitario y Cultura de Paz. Magíster en Derechos Humanos. Doctor en Educación con énfasis en Mediación Pedagógica. Estancia posdoctoral facultad de Ciencias Jurídicas, Universidad de Alcalá de Henares. Universidad de adscripción: Universidad Cooperativa de Colombia, Cali, Colombia.

Julián Andrés Montoya-Jiménez, Institución Educativa La Magdalena

Licenciado en Educación Básica con énfasis en Matemáticas, Universidad Santiago de Cali. Magíster en Educación, Universidad del Cauca. Doctorando en Educación, Universidad San Buenaventura Cali. Institución de adscripción: Institución Educativa La Magdalena, Buga, Colombia.

References

Arteaga Quintero, M. (2001). La educación cívica. Un camino de la educación para la paz. Revista Docencia, Investigación, Extensión, 5(1), 59-80. Recuperado de https://www.academia.edu/7175518/ La_educaci%C3%B3n_c%C3%ADvica_Un_camino_de_la_educaci%C3%B3n_para_la_paz

Bustos, A. y Martínez, J. (2011). Globalización, nuevas ruralidades y escuelas. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 15(2), 3-12.

Centro Nacional de Memoria Histórica [CNMH] (2013). ¡Basta ya! Colombia: Memorias de guerra y dignidad. Bogotá: Imprenta Nacional.

Centro Nacional de Memoria Histórica [CNMH] (2015). Una nación desplazada: Informa Nacional del Desplazamiento Forzado en Colombia. Bogotá: Imprenta Nacional.

Colbert, V. (1999). Mejorando el acceso y la calidad de la educación para el sector rural pobre. El caso de la Escuela Nueva en Colombia. Revista Iberoamericana, 20, 107-135. Recuperado de https://core.ac. uk/download/pdf/41564485.pdf

Comisión Histórica del Conflicto y sus Víctimas [CHCV] (2015). Contribución al entendimiento del conflicto armado en Colombia. Bogotá: Indepaz.

Corte Constitucional de la República de Colombia (2016). Constitución Política de 1991. Bogotá, Colombia: Centro de Documentación Judicial–CENDOJ.

DANE. (2018). Boletín técnico Educación Formal (EDUC). Bogotá: Dane.

Galtung, J. (1974). Peace research Takes Sides. Copenhagen: The New Era.

Galtung, J. (1985). Sobre la paz. Barcelona: Fontarama.

Gómez, S. (2001). ¿Nueva Ruralidad? Un aporte al debate. Santiago de Chile: Fundación Ford.

Instituto para el Desarrollo Rural de Sudamérica [IPDRS]. (2018). Informe acceso a la tierra y al territorio en Sudamérica. La paz: Instituto para el Desarrollo Rural en Sudamérica.

Mateos, O. (2013): Desfragmentando el Consenso de la construcción de paz liberal: un análisis a partir de Sierra Leona y de la Reforma del sector de la seguridad. Madrid: La Catarata.

Mejía, M. (2012). La(s) escuela(s) de la(s) globalizacione(s) II. Entre el uso técnico instrumental y las educomunicaciones. Bogotá: Ediciones Desde Abajo.

Mesa, M. (2000). Educación para la paz en el nuevo milenio. Coimbra: Quarteto Editora.

ONU (2002). Informe de la Cumbre mundial sobre el Desarrollo Sostenible. Johannesburgo. Recuperado de http://www.unscd2012.org/content/documents/778futurewewant_spanish.pdf

Pérez, E. y Farah, M. (2002). Los modelos de desarrollo y las funciones del medio rural en Colombia. Cuadernos de Desarrollo Rural, 49, 9-27. Bogotá: Editorial Javeriana. Recuperado de https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/desarrolloRural/issue/view/186

Perfetti, M. (2003). Estudio sobre la educación para la población rural en Colombia. Bogotá: Reduc. Recuperado de http://www.fao.org/3/y5517s/y5517s.pdf

Presidencia de la República (2016). Acuerdo final para la terminación del conflicto y la construcción de una paz estable y duradera. Bogotá. Recuperado de https://www.cancilleria.gov.co/sites/default/ files/Fotos2016/12.11_1.2016nuevoacuerdofinal.pdf

Ramos, E. (2016). El proceso de construcción de paz colombiano más allá de la negociación: una propuesta de la Paz Transformadora y Participativa. EL AGORA USB, 16(2), 513-532. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/agor/v16n2/v16n2a09.pdf

Richmond, O. (2006). The problem of peace: understanding the ‘liberal peace’. Conflict, Security & Development,6, 291-314. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/233435196_The_ problem_of_peace_understanding_the_'liberal_peace

Ropero, S. (2016). La institucionalidad rural en Colombia: Reflexiones para su análisis y fortalecimiento. Mundo Agrario, 17(35), 1-13. Recuperado de https://www.mundoagrario.unlp.edu.ar /article/view/MAe022/7547

Rosas, M. (2013). Nueva Ruralidad desde dos visiones de progreso rural y sustentabilidad: Economía Ambiental y Economía Ecológica. Polis, Revista Latinoamericana, Volumen 12, (34). 225-241. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/pdf/polis/v12n34/art12.pdf

Salazar, C. (2.000). El desarrollo rural colombiano y los retos de la institucionalidad. Seminario Internacional, Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá, Colombia. Recuperado de http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/rjave/mesa4/salazar.pdf

UNESCO. (1998). Hacia una cultura de paz. París: UNESCO. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000117753_spa

World Bank Group. (2016). Taking on inequality. Poverty and shared prosperity. Washington DC: WBG. Recuperado de: https://openknowledge.worldbank.org/bitstream/handle/10986/25078/9781464 809583.pdf#page=89

Published

2024-06-07

How to Cite

Millán-Torres, M. Ángel ., & Montoya-Jiménez, J. A. . (2024). RURAL EDUCATION FOR PEACE IN COLOMBIA: SOME REFLECTIONS. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 35(2), 107–127. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v35i2.2783

Issue

Section

Artículos