DIGITAL SKILLS IN RESEARCH TRAINING AT A PUBLIC UNIVERSITY IN PERÚ

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v37i1.24

Keywords:

competencias digitales, tecnologías de la información y la comunicación, investigación , educación superior, Perú

Abstract

The characteristics of today's society require increasing skills in the field of information and communication technologies, particularly with regard to research and university teaching. Given this reality, the present study aims to estimate the incidence of digital skills in the research training of a Peruvian public university. The research is of a basic type, with a quantitative approach, non-experimental design, causal correlational level and hypothetical-deductive method. The technique used for data collection was the survey, supported by two questionnaires to which Cronbach's Alpha statistic was applied, after validation by experts. The results of the ordinal logistic regression model yielded Wald values ​​> 43.020, Nagelkerke = 0.879, which indicates a significant incidence of digital skills on research training. The importance of strengthening digital skills in teaching and research staff is highlighted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

César Augusto Atalaya Pisco , Universidad Nacional de Ingeniería (PE)

Doctor en Educación, Universidad César Vallejo, Lima, Perú. Magíster en Administración de la Educación, Universidad César Vallejo, Lima Perú. Ingeniero Electrónico, Universidad Nacional de Ingeniería, Lima, Perú. Universidad de adscripción: Universidad Nacional de Ingeniería, Lima-Perú.

Marcial Antonio López-Tafur,

Maestro en Ciencias en Ingeniería Electrónica, mención Telemática, Universidad Nacional de Ingeniería, Lima Perú. Ingeniero Electrónico Colegiado, Universidad Nacional de Ingeniería, Lima Perú. Universidad de adscripción: Universidad Nacional de Ingeniería, Lima-Perú.

Claudia Adriana Medina Manrique, Universidad César Vallejo (PE)

Doctorada en Educación, Universidad César Vallejo, Lima, Perú. Magíster en Docencia Universitaria, Universidad César Vallejo, Lima Perú. Licenciada en Educación Secundaria, especialidad Matemática-Física, Instituto Pedagógico Nacional Monterrico, Lima Perú. Universidad de adscripción: Universidad César Vallejo, Lima–Perú.

References

Alan, D. y Cortez, L. (2018). Procesos y Fundamentos de la Investigación Científica. Ediciones UTMACH.

Almerich, G., Suárez-Rodríguez, J., Díaz-García, I. y Orellana, N. (2019). Estructura de las competencias del siglo XXI en alumnado del ámbito educativo. Factores personales influyentes. Educación XX1, 23(1), 45-74. Recuperado de https://www.redalyc.org/journal/706/70663315003/70663315003.pdf

Arellano-Sacramento, C., Hermoza-Moquillaza, R.V., Elías-Podestá, M. y Ramírez-Julca, M. (2017). Actitud hacia la investigación de estudiantes universitarios en Lima. Revista de la Fundación Educación Médica, 20(4), 191-197. Recuperado de https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2014-98322017000400006

Cabero-Almenara, J., Guillén-Gámez, F.D., Ruiz-Palmero, J. & Palacios-Rodríguez, A. (2021). Digital competence of higher education professor according to DigCompEdu. Statistical research methods with ANOVA between fields of knowledge in different age ranges. Eduation and Information Technologies, 26, 4691–4708. Recuperado de https://doi.org/10.1007/s10639-021-10476-5

Chiecher, A. C. (2020). Competencias digitales en estudiantes de nivel medio y universitario. ¿Homogéneas o heterogéneas? Praxis Educativa, 24(2), 2-14. Recuperado de https://doi.org/10.19137/DOI.%https://dx.doi.org/10.19137/praxosedicatova-2020-240208

Castro, S. P. (2017). Diseño y validación de un instrumento para evaluar la actitud hacia la investigación formativa en estudiantes universitarios. Actualidades Pedagógicas, (70), 165-182. Recuperado de https:// doi.org/10.19052/ap.3996

Chávez, F. H., Cantú, M. y Rodríguez, C. M. (2016). Competencias digitales y tratamiento de información desde la mirada infantil. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(1), 210-220. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v18n1/v18n1a15.pdf

Chiecher, A. (2020). Competencias digitales en estudiantes de nivel medio y universitario. ¿Homogéneas o heterogéneas? Praxis Educativa, 24(2), 1–14. https://doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240208

Correa, T. y Boscarioli, C. (2021). A competência docente e sua complexidade de conceituação: uma revisão sistemática. Edução em Revista, 37, 1-26. Recuperado de https://doi.org/10.1590/0102-4698235498

Curbelo, D. (2020). Labor del tutor en la formación de habilidades investigativas en los estudiantes de tecnología de la salud. MediSur, 18(4), 740-745. Recuperado de https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=99524

Díaz-García, I., Almerich Cerveró, G., Suárez-Rodríguez, J. y Orellana Alonso, N. (2020). La relación entre las competencias TIC, el uso de las TIC y los enfoques de aprendizaje en alumnado universitario de educación. Revista de Investigación Educativa, 38(2), 549–566. Recuperado de https://doi.org/10.6018/rie.409371

Di Palma, D. y Belfiore, P. (2020). Technology and didactic innovation in school at the time of Covid 19: an evaluation of the education effectiviness in the student perspective. Formazione e Insegnamento, 18(2), 169-179. Recuperado de https://ojs.pensamultimedia.it/index.php/siref/article/view/4113/3734

Espinoza, E., Rivera, A. y Tinoco, N. (2016). Formación de competencias investigativas en los estudiantes universitarios. Atenas. Revista Científico Pedagógica, 1(33), 18-31. Recuperado de http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/183

Esteve, F., Duch, J. y Gisbert, M. (2014). Los aprendices digitales en la literatura científica: diseño y aplicación de una revisión sistemática entre 2001 y 2010. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 45, 9-21. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36831300001

Fraser, J., Atkins, L. y Hall, R. (2013). DigiLit leicester. Supporting teachers, promoting digital literacy, transforming learning. Leicester City Council.

Gallardo, E. (2017). Metodología de la investigación. Editorial Universidad Continental.

George Reyes, C. E. y Ramírez Martinell, A. (2019). Competencias investigativas y saberes digitales de estudiantes de posgrado en la modalidad virtual. Certiuni Journal, (5), 65-78. Recuperado de http://www.uajournals.com/ojs/index.php/certiunijournal/article/view/605

González, V., Román, M. y Prendes, M. (2018). Formación en competencias digitales para estudiantes universitarios basada en el modelo DIGCOMP. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 65, 1-15. Recuperado de https://doi.org/10.21556/edutec.2018.65.1119

Gutiérrez, I. (2014). Perfil del profesor universitario español en torno a las competencias en tecnologías de la información y la comunicación. Pixel-Bit, Revista de Medios y Educación, 44, 51-65. Recuperado de http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2014.i44.04

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Editorial Mc Graw Hill Education.

Lordache, C., Mariën, I. y Baelden, D. (2017). Developing Digital Skills and Competences: A QuickScan Analysis of 13 Digital Literacy Models. Italian Journal of Sociology of Education, 9(1), 6-30. Recuperado de https://doi.org/10.14658/pupj-ijse-2017-1-2

Krumsvik, R. (2011). Digital competence in Norwegian teacher education and schools. Högre utbildning, 1(1), 39-51. Recuperado de http://journals.lub.lu.se/index.php/hus/article/view/4578

López, J., Moreno, A., Pozo, S. y López, J. (2020). Efecto de la competencia digital docente en el uso del blended learning en formación profesional. Investigación Bibliotecológica. 34 (83), 187-205. Recuperado de http://dx.doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2020.83.58147

Marzal, M. y Cruz-Palacios, E. (2018). Gaming como Instrumento Educativo para una Educación en competencias digitales desde los Academic Skills Centres. Revista General de Información y Documentación, 28(2), 489-506. Recuperado de https://doi.org/10.5209/RGID.62836

Ñaupas, H., Valdivia, M., Palacios, J. y Romero, H. (2018). Metodología de la Investigación. Cuantitativa – Cualitativa y Redacción de la Tesis. Ediciones de la U.

Ocaña-Fernández, Y., Valenzuela-Fernández, L. y Garro-Aburto, L. (2019). Inteligencia artificial y sus implicaciones en la educación superior. Propósitos y Representaciones, 7(2), 536-568 pp. Recuperado de http://dx.doi.org/10.20511/pyr2019.v7n2.274

Olszewski, B. y Crompton, H. (2020). Educational technology conditions to support the development of digital age skills. Computers & Education, 150, 1-9. Recuperado de https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103849

Oseda, D., Lavado, C. S., Chang, J. F. y Carhuachuco, E. S. (2021). Competencias digitales y habilidades investigativas en estudiantes de una universidad pública de Lima. Revista Conrado, 17(81), 450-455. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S199086442021000400450&script=sci_abstract&tlng=en

Pozos, K. y Tejada, J. (2018). Competencias Digitales en Docentes de Educación Superior: Niveles de Dominio y Necesidades Formativas. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(2), 59-87. Recuperado de http://dx.doi.org/10.19083/ridu.2018.712

Rodríguez, A. y Pérez, A. (2017) Métodos científicos de indagación y de construcción del conocimiento. Revista EAN, 82, 179-200. Recuperado de https://doi.org/10.21158/01208160.n82.2017.1647

Silva, J. y Miranda, P. (2020). Presencia de las competencias digitales docentes en los programas de formación inicial en universidades públicas chilenas. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 19(41), 149-165. Recuperado de http://dx.doi.org/10.21703/rexe.20201941silva9

Toquero, C. M. (2020). Emergency remote education experiment amid COVID-19 pandemic. International Journal of Educational Research and Innovation, (15), 162–176. Recuperado de https://doi.org/10.46661/ijeri.5113

Valderrama, S. (2015). Pasos para elaborar proyectos de investigación científica. Editorial San Marcos.

Published

2022-05-16

How to Cite

Atalaya Pisco , C. A., López-Tafur, M. A. ., & Medina Manrique, C. A. . (2022). DIGITAL SKILLS IN RESEARCH TRAINING AT A PUBLIC UNIVERSITY IN PERÚ. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 37(1), 137–158. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v37i1.24

Issue

Section

Artículos