RELATIONSHIP BETWEEN TEACHER LEADERSHIP AND SEXUAL EDUCATION OF BOYS AND GIRLS IN PRIMARY EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v36i2.2268

Keywords:

teacher leadership, sex education , educational competencies, primary education

Abstract

The purpose of this research was to establish the relationship between the leadership of teachers and their competencies for the teaching of sexual education of boys and girls, of the Kid’s World School, Commune of Coquimbo, Province of Elqui, Region Coquimbo-Chile. The work was carried out under a quantitative approach, with a non-experimental, transectional design. The sample was made up of the total population of thirty-five (35) teachers, to whom a survey was applied using an instrument in its form of questionnaire, with a Likert-type scale; the validity of the instrument was determined through expert judgment. The results yielded a directly proportional relationship between leadership skills and competencies to guide sexuality education. In conclusion, teachers consider that training is needed to improve attitudes as educational leaders and thus favor the sexual education of boys and girls.

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Author Biographies

Marlenis Marisol Martínez-Fuentes, Universidad Miguel de Cervantes, Chile

Doctora en Ciencias de la Educación de la Universidad Fermín Toro (Venezuela). Magíster en Educación, mención Gerencia Educacional (Universidad Pedagógica Experimental Libertador-UPEL). Licenciada en Educación Integral, mención Castellano y Literatura y Ciencias Naturales (UNELLEZ).

Amely Dolibeth Vivas-Escalante, Universidad Miguel de Cervantes, Santiago de Chile.

Doctora en Ciencias de la Educación. Magíster en Planificación Educativa. Especialista en Evaluación Educacional. Licenciada en Educación, mención Matemática.


Doris Josefina Solís-Mejías, Universidad Miguel de Cervantes, Santiago de Chile

Magíster en Gerencia y Liderazgo en Educación. Licenciada en Educación Integral, mención Castellano y Literatura y Ciencias Sociales. 

 

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Published

2023-09-06

How to Cite

Martínez-Fuentes, M. M. ., Vivas-Escalante, A. D., & Solís-Mejías, D. J. . (2023). RELATIONSHIP BETWEEN TEACHER LEADERSHIP AND SEXUAL EDUCATION OF BOYS AND GIRLS IN PRIMARY EDUCATION. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 36(2), 93–114. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v36i2.2268

Issue

Section

Artículos