COLLABORATIVE WORK IN TIMES OF VIRTUALITY: GOOD PEDAGOGICAL PRACTICE USING DIGITAL RESOURCE
DOI:
https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v37i2.1465Keywords:
cooperation, education , teaching innovation, pedagogical practiceAbstract
The purpose of this research is to describe cooperative teaching work as a pedagogical practice through an electronic portfolio generated with the Google Sites application. It is inscribed in a quantitative approach, based on a documented reflection and systematization of experiences. The sample consisted of 50 students from a Master's program in Education at a Chilean University in the 2021 semester. Among the results, it was highlighted that the use of Google Sites in the context of collaborative work among teachers allowed the creation of teaching-learning structures that transcend the nature of individual work, allowing the construction of interdisciplinary products for comprehensive learning based on transversal competencies. It was concluded that constructed knowledge and cooperation as a binomial pedagogical implication represent a strategy congruent with the distance education modality that does not generate costs and facilitates the creation of learning networks between teachers and students.
Downloads
References
Ahumada, P. (2005). La evaluación auténtica: un sistema para la obtención de evidencias y vivencias de los aprendizajes. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, núm. (45), 11-24. https://www.redalyc.org/pdf/3333/333329100002.pdf
Arcia, P. (2021). La experiencia como fuente de aprendizaje en la educación actual. Boletín Opiniones Iberoamericanas en Educación, 3(23), 17-18. http://ojs.umc.cl/index.php/bolibero/issue/view/29/35
Ávila Baray, H.L. (2006). Introducción a la metodología de la investigación. Edición electrónica. www.eumed.net/libros/2006c/203/
Barceló, M. (2020). Google Sites como herramienta de portafolio educativo. Observación de tecnología educativa, 32, 1-9. https://intef.es/wp-content/uploads/2020/07/03_ observatorio_Sites.pdf
Brown, S. (2015). La evaluación auténtica: el uso de la evaluación para ayudar a los estudiantes a aprender. RELIEVE, 21(2), http://dx.doi.org/10.7203/relieve.21.2.7674
Carriazo, C., Pérez, M. y Gaviria, B. (2020). Planificación educativa como herramienta fundamental para una educación con calidad. Utopía y Praxis Latinoamericana, 25(3), 86-94. https://www.redalyc.org/journal/279/27963600007/27963600007.pdf
De Soto, I. (2018). Flipped Classroom como herramienta para fomentar el trabajo colaborativo y la motivación en el aprendizaje. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (66). https://doi.org/10.21556/edutec.2018.65.1239
De Souza, J. (2009). Sistematización: un instrumento pedagógico en los proyectos de desarrollo sustentable. Revista Internacional Magisterio, 33, 8-14. https://centroderecursos.alboan.org/ebooks/0000/0713/6_SOU_SIS.pdf
Revista Formación Universitaria. (2014). Reflexión Documentada en la Revista Internacional Formación Universitaria. Formación Universitaria, 7(5), 1.
https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=373534455001
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. Quinta edición. Editorial Mac Graw Hill.
Comisión Económica para América Latina (CEPAL) (2020). Informe Especial COVID-19 No 1 (2020). América Latina y el Caribe ante la pandemia del COVID-19. Efectos económicos y sociales, pp. 1-15, https://repositorio.cepal.org/handle/11362/45337
Leal, J. (2005). La autonomía del sujeto investigador y la metodología de la investigación. Segunda edición mejorada. Azul Intenso C.A.
Méndez, H., Tesoro, R. y Tiranti, F. (2006). El rol del tutor como puente entre la familia y la escuela. Primera edición. Buenos Aires, Argentina. https://docplayer.es/30750630-El-rol-del-tutor-como-puente-entre-la-familia-y-la-escuela.html
Murillo, G. (2012). El portafolio como instrumento clave para la evaluación en educación superior. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 12(1), 1-23. https://www.redalyc.org/pdf/447/44723363015.pdf
Camacho, R, Rivas, C, Gaspar, M. y Quiñonez, C. (2020). Innovación y tecnología educativa en el contexto actual latinoamericano. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 26, 460-472. https://www.redalyc.org/journal/280/28064146030/28064146030.pdf
Robles, L. (2015). El trabajo Cooperativo. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 1(2). https://www.redalyc.org/pdf/5746/574661395009.pdf
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. CONTUS-Editorial, Universidad de Antioquia.
Tirado Segura, F., Miranda Díaz, A. y Sánchez Moguel, A. (2007). La evaluación como proceso de legitimidad: la opinión de los alumnos. Reporte de una experiencia. Perfiles Educativos, XXIX(118), 7-24. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13211802
Ulloa, J. y Gajardo, J. (2016). Observación y retroalimentación docente como estrategias de desarrollo profesional docente. Liderazgo Escolar en los Distintos Niveles del Sistema: Nota Técnica N° 7 para Orientar sus Acciones, 83-95. https://www.lidereseducativos.cl/wp-content/uploads/2017/01/NT-7.pdf
Valdés, H. (2002). La evaluación del desempeño del docente: un pilar del sistema de evaluación de la calidad de la educación en Cuba. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas. https://www.redalyc.org/pdf/461/46142596007.pdf
Wolfer, T. A. y Johnson, M. M. (2003). Re-evaluating student evaluation of teaching: the teaching evaluation form. Journal of Social Work Education, 39(1), 111-121. https://doi.org/10.1080/10437797.2003.10779122
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Investigación y Postgrado está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 .
La política de acceso abierto y de licencias con “algunos derechos reservados” no niega la propiedad intelectual ni los derechos de los autores respecto a sus artículos, al contrario, los respeta. Es por ello que:
No se reservan los derechos de publicación de los artículos. Los autores podrán distribuir su artículo en cualquier otro medio, siempre y cuando sea sin fines de lucro. Debe informar al Editor de esta nueva publicación y debe dar el crédito a la revista Investigación y Postgrado.