Development of creative thinking skills in high school students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi48.2446

Keywords:

Skills, Creative Thinking, Students, Secondary

Abstract

The development of creative thinking skills strengthens the ability to generate alternative solutions to complex problems beyond the academic field. The objective of the study was to describe how such skills can be developed according to the pedagogical strategies applied by teachers. A systematic review was used based on search criteria for key words in Google Scholar, EBSCO, REDALYC and Dialnet, which yielded 16 articles with quality criteria, refereed by peers, qualitative methodology of narrative design. It was evident that creativity plays an important role in proposing answers to challenges that, in the face of traditional solutions, seem extremely complicated, being a fundamental contribution when contrasting logical and rational thinking. The need to explore its application in the classroom was concluded, giving education new ways of acting. The possibility of facilitating suitable methodologies to enhance collaborative work was estimated as a strength, but also great gaps in educational systems.

 

Author Biography

Yudis Julieth Arrieta Flórez, Institución Educativa La Unión, Sincelejo-Sucre, Colombia

Teacher Training College, graduated from the Institución Educativa Normal Superior de Sincelejo, with a degree in Basic Education with an emphasis on Humanities: English and Spanish Language from the Corporación Universitaria del Caribe CECAR, specialist in Educational Planning and Development Plans from the Fundación Universitaria Juan De Castellanos, Master in Education from SUE Caribe. With 17 years of work experience, she currently works at the Educational Institution La Union de Sincelejo and at the Corporación Universitaria del Caribe CECAR as a professor. Speaker at national and international events.

References

Al-Momani, H. (2019). Efecto del uso de mundos virtuales 3d y mundos reales en el pensamiento creativo. Opción, 35(SpecialEdition24), 1295–1309.

Castro, M., Arias, C., Ortega, P, Villarroel, F y Contreras, G. (2019). Determinación de pensamiento creativo en estudiantes de medicina de una universidad chilena. Revista Médica de Chile, 147(3), 372–377. https://doi.org/10.4067/S0034-98872019000300372

Franco, J., Neira, M. (2021). Promoviendo el pensamiento creativo a través de las narrativas visuales y literarias: un estudio de caso en el Grado en Maestro/a de Educación Infantil. Revista de Investigación En Educación., 19(2), 162–175. https://doi.org/10.35869/reined.v19i2.3673

García, C., Sánchez S., Diez, R., Cordoba, J., Ordoñez, M.(2012). Creatividad e innovación aplicadas al estudio de la globalización. Dialnet, Vol. 3 No. 2, 599-614.

Hernández, J., Jimenez, Y., y Rodriguez, E. (2018). Desarrollo de competencias de pensamiento creativo y práctico para iniciar un plan de negocio: diseño de evidencias de aprendizaje. Revista Iberoamericana para la investigación y el desarropllo educativo, Vol. 9 No. 17, 125.

Cañete, G. (2020). Dispositivos de observación para el desarrollo del croquis pensamiento creativo en alumnos de arquitectura. Revista Módulo Arquitectura CUC, 25, 99–126. https://doi.org/10.17981/mod.arq.cuc.25.1.2020.05

López, R. (2017). Estrategias de enseñanza creativa: investigaciones sobre la creatividad en el aula. Prácticas Educativas, Universidad de la Salle No. 10 Vol.2, 253.

Marina, A., y Marina, E. (2017). El aprendizaje de la creatividad: aplicacones educativas. Barcelona: Planeta.

Martínez, A. (2022). El Pensamiento Creativo como una habilidad poco desarrollada desde el ámbito educativo. Rev. Runin, Vol. 5 No. 13, 14-36.

Parra, A., Segura, H, Romero,C. (2020). Análisis del pensamiento creativo y niveles de activación del alumno tras una experiencia de gamificación. Educar, 56(2), 475–489. https://doi.org/10.5565/REV/EDUCAR.1104

Espinoza, L. (2021). Pensamiento metacognitivo, crítico y creativo en contextos educativos: conceptualización y sugerencias didácticas. Psicologia Escolar e Educacional, 25, 1–8. https://doi.org/10.1590/2175-35392021220278

Porro, A., y Guerrero, A. (2015). La importancia de la creatividad en el aula. Barcelona: Paidós

Portilla, C., y Rugarcia, A. (2012). El pensamiento creativo. Barcelona: PhilLex.

Rodríguez Estrada, M. (2005). Manual de creatividad. Los procesos psíquicos del desarrollo. Alcalá de Guadaira (Sevilla): Editorial MAD

Romo, M. (2009). Psicologia de la creatividad. Barcelona: Paidos.

Salamanca, G; Badilla Q (2021). Del pensamiento computacional al pensamiento creativo. Revista ICONO 14. Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 19(2), 261-287. https://doi.org/10.7195/ri14.v19i2.1653

Silva, H., López, J y Dominguez, C. (2019). El aprendizaje cooperativo y los mapas de conceptos en la promoción del pensamiento crítico y creativo: Una experiencia en la enseñanza superior. Revista Lusófona de Educação., 45(45), 157–170. https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle45.1

Schnarch, F. (2012). Creatividad como recurso fidelizador de clientes. Rev. Marketing, Vol. 4 No. 15, 12 – 25,

Sosa-Agurto, J. M., Panta-Carranza, K. M., y Aquino-Trujillo, J. Y. (2021). Aplicación de aula virtual Google Classroom en el ámbito educativo: Una revisión sistemática. Polo Del Conocimiento, 6(1), 499–519. https://doi.org/10.23857/PC.V6I1.2160

Triviño, C y Vaquero L. (2020). Un estudio de caso sobre el desarrollo del pensamiento crítico-creativo-social a través de malamente1. Revista Complutense de Educación /, 31(3), 375–385. https://doi.org/10.5209/rced.63488

Vásquez, S. (2021). Estrategias del pensamiento creativo: una mirada desde la educación básica. Revista de innovacion educativa, Vol. 3 No. 4, 48-56.

Velásquez, J. (2017). Ambientes de aprendizaje para el desarrollo de la creatividad . Estrategias de enseñanza creativa, Unisalle 3(5), 11-31.

Published

2024-01-23

How to Cite

Yudis Julieth Arrieta Flórez. (2024). Development of creative thinking skills in high school students. GACETA DE PEDAGOGÍA, (48), 156–171. https://doi.org/10.56219/rgp.vi48.2446

Issue

Section

Review Articles