Challenges and challenges for teachers from the perspective of the Institutional Student Assessment System
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi40.924Keywords:
Evaluation, Institutional Student Evaluation System, TeacherAbstract
The purpose of the article is to analyze the challenges that the Institutional Student Assessment System (SIEE) demands for teachers. The qualitative approach is assumed and the design is documentary. The findings show the predominance and influence that educators have by traditional paradigms that prevent and delay the transformation that is desired with the SIEE; The evaluation function limited to the results for the assignment of a qualification persists, in ignorance that the meaning and purposes of the evaluation should focus on obtaining information to propitiate and promote significant learning oriented to the development of reflective criticism and autonomy of the students and the rest of the school actors. Therefore, it can be concluded, according to the results, that the evaluation is far from being assumed as a continuous, flexible, participatory and inclusive process.
References
Decreto Nº 1290. Evaluación del aprendizaje y promoción de los estudiantes de los niveles de educación básica y media (2009, abril 16), [Transcripción en línea]. Disponible: https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-187765.html [Consulta: 2021, febrero 18]
Ley General de Educación de Colombia. (No. 115). (1994, Febrero 8) [Transcripción en línea]. Disponible: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_ archivo_pdf.pdf [Consulta: 2021, Enero 27]
Díaz, F. y Hernández, G. (1997). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. México: McGrawHill.
Sacristán, J. y Pérez, A. (2008). Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.
Martínez, H. y Benítez, L. (2015). Metodología de la Investigación Social I. México: CEMGAGE.
Ministerio de Educación Nacional (2018). Orientaciones para el fortalecimiento del Sistema Institucional de Evaluación de los Estudiantes (SIEE). [Documento en línea]. Disponible: https://www.valledelcauca.gov.co/documentos/ 11481/ orientaciones-para--el-fortalecimiento-del-sistema-institucional-de-evaluacion-de-los-estudiantes/ [Consulta: 2021, Enero 25]
Ministerio de Educación Nacional. (2009). Fundamentaciones y orientaciones para la implementación del Decreto 1290 de 2009. [Documento en línea]. Disponible: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-213769_archivo_ pdf_ evaluacion.pdf [Consulta: 2021, Febrero 02]
Rodríguez, M. (2011). La evaluación en educación infantil y primaria. En R. Navarro (comp.), Didáctica y currículum para el desarrollo profesional docente. [Libro en línea]. Disponible: https://www.researchgate.net/publication/268810901_ Didactica_y_curriculum_para_el_desarrollo_profesional_docente [Consulta: 2020, enero 16]
Torres, A., Barrios, A. y Pantoja, R. (2014). Los Sistemas Institucionales de Evaluación de los Estudiantes (SIEE) entre la teoría y la realidad práctica. Revista Tendencia. Revista TENDENCIAS [Revista en línea], 1. Disponible: http://www.scielo.org.co/pdf/tend/v15n1/0124-8693-tend-15-01-00242.pdf [Consulta: 2021, febrero 12]