Socio-emotional skills and their impact on school processes
DOI:
https://doi.org/10.56219/rgp.vi45.1902Keywords:
Socio-emotional skills, School performanceAbstract
Society lives in a global and complex world, for this reason, the school must focus on an education that revalues the role of emotions as an essential element of the teaching and learning process. In this context, a systematic documentary review of scientific articles related to socio-emotional skills in school processes was carried out. In the search for information in databases, 66 articles were found, of which 47 were excluded because they were not relevant to the objective of the review. To carry out the article, 19 study units were selected, between the years 2017-2022. The thematic contents associated with the study variable express congruence with school performance, school coexistence and learning management. In the documentary review, it was evidenced that working on socio-emotional skills improves academic performance and promotes healthy school coexistence. Therefore, it is necessary that educational policies be thought according to the realities and needs of school contexts.
References
Aristulle, P. y Paolini, P. (2019). Habilidades socioemocionales en las comunidades educativas: aportes para la formación integral de los y las docentes. Praxis & Saber, 43(2), 49-64. https://www.redalyc.org/journal/440/44058158005/html/.
Benítez, M. y Victorino, L. (2019). Las habilidades socioemocionales en la escuela secundaria mexicana: retos e incertidumbres. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 3(5), 129-144. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=573962080013
Benítez, F., Herrera-López, H., Rodríguez-Hidalgo, A. (2021). Las habilidades socio-emocionales para la mediación escolar: una revisión sistemática. Revista REDIPE, 10(6). https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1318/1230
Cabanillas, M., Rivadeneyra, R., Palacios, C y Hernández, B. (2021). Habilidades socioemocionales en las instituciones educativas. Revista SciComm, 1(1), 1-17. https://revistas.uautonoma.cl/index.php/scr/article/view/609/961
Cañón, S., Castaño-Castrillón, J., Mosquera-Lozano, A., Nieto-Angarita, L., Orozco- Daza, M y Giraldo-Londoño, W. (2018). Propuesta de intervención educativa para la prevención de la conducta de suicidio en adolescentes en la ciudad de Manizales. Revista Diversitas: Perspectivas en psicología, 14(1), 27 – 40. http://www.scielo.org.co/pdf/dpp/v14n1/1794-9998-dpp-14-01-00027.pdf
Carrillo, M. (2020). Habilidades socioemocionales: aportes desde la socioformación y el pensamiento complejo. Revista Religación, 5(24), 62-75. https://revista.religacion.com/index.php/religacion/article/view/640/621
Chaparro, T., Suescun, M. (2020). Influencia del desarrollo socioemocional en el rendimiento académico de los niños y niñas de un colegio en la ciudad de Bucaramanga. Universidad Autónoma de Bucaramanga https://acortar.link/L9kN1U
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2020). Aumento del riesgo de violencia en los niños y adolescentes en tiempos de pandemia. https://www.cepal.org/es/comunicados/naciones-unidas-advierte-aumento-riesgo-violencia-hogar-ninas-ninos-adolescentes-tiempos
de la Barrera, M., Donolo, D., Acosta, L. y González, M. (2012). Inteligencia emocional y ambientes escolares: una propuesta psicopedagógica. Enseñanza e Investigación en Psicología, 17(1), 63-81. ISSN: 0185-1594. http://www.redalyc.org/pdf/292/29223246005.pdf
Duckworth, A. y Yeager, D. (2015). Measurement matters: Assessing personal qualities other than cognitive ability for educational purposes. Educational Researcher, 44(4), 237-251. https://psycnet.apa.org/record/2015-22150-004 .
Durlak, J. y Weissberg, R. (2007). The impact of after-school programs that promote personal and social skills. Chicago: Collaborative for academic, social, and emotional learning. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED505368.pdf
Ferreira, A., Haas, J. y Morais, E. (2021). Habilidades socioemocionales y cognitivas: su relación con el rendimiento escolar en la escuela primaria. Revista Psicología escolar y de educación. https://www.scielo.br/j/paideia/a/HHkh8vqMNfr3DHBsdC7W8gb/?lang=en
García, N. (2019). La convivencia escolar. Análisis de la situación actual de la convivencial escolar. Universidad de la Laguna. https://acortar.link/3mQKCT
ItzelMaravilla, A. (2022). Sentido de pertenencia en el aula como factor protector de la conducta suicida en adolescentes en educación superior. https://www.enpoli.com.mx/infancia-y-educacion/prevencion-del-suicidio/.
Kyllonien, P. (2012). Measurement of 21st century skills within the common core state standards. En Invitational Research Symposium on Technology Enhanced Assessments (7-8). https://www.ets.org/Media/Research/pdf/session5-kyllonen-paper-tea2012.pdf.
Ministerio de Educación Nacional. (2015). Derechos básicos de aprendizaje. https://www.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/files_public/2022-06/DBA_C.Naturales-min.pdf
Morales, M. (2021). Promoción de las habilidades socioemocionales para la resolución de conflictos y conductas de riesgo en adolescentes y conductas de vulnerabilidad social. Religación, 6(30). https://doi.org/10.46652/rgn.v6i30.851
Ochoa, A. (2018). Desarrollo de las habilidades socioemocionales y deserción escolar. https://acortar.link/0l2NZ0
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). (2017). Educación para los objetivos de desarrollo sostenible https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252423.
Organización Panamericana de la Salud (OPS). (2018). Salud en adolescentes. https://www.paho.org/es/temas/salud-adolescente
Palma, G., Barcia, M. (2020). El estado emocional en el rendimiento académico de los estudiantes en Portoviejo, Ecuador. Dominio de la Ciencia, 6(2), 72-100. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1207
Pedraza, M. y Soto, Y. (2021). Desarrollo de habilidades socioemocionales para la prevención de conductas de riesgo en adolescentes. Universidad de la Costa. https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/8464
Portillo, J., Franco, D., Marín, J y Restrepo, S (2019). Habilidades sociales y riesgo suicida en adolescentes de una institución educativa de la ciudad de Armenia (Quindío, Colombia). Revista Ciencia salud, 17(1), 18-33. https://revistas.urosario.edu.co/index.php/revsalud/article/view/7611/6731
Pulido, G. (2019). El rol de las habilidades en el desarrollo académico: Un análisis estructural determinante. Centro de recursos para el aprendizaje y la investigación. http://repository.urosario.edu.co/handle/10336/19712
Rendón, A. (2015). Educación de la competencia socioemocional y estilos de enseñanza en la educación media. Sophia, 11(2), 237-256. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1794-89322015000200010&lng=pt&nrm=iso&tlng=es
Suarez, X y Castro, N. (2022). Competencias socioemocionales y resiliencia de estudiantes de escuelas vulnerables y su relación con el rendimiento académico. Revista de Psicología, 40(2). http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S0254-92472022000200879&script=sci_arttext
Treviño, D., González, M., Montemayor, K. (2019). Habilidades socioemocionales y su relación con el logro educativo en alumnos de educación media superior. Revista de psicología y ciencias del comportamiento de la unidad académica de ciencias jurídicas y sociales. https://acortar.link/wyEE7q
Trujillo, R., Castro, C., García, R y Espinoza, E. (2020). Identificación de las necesidades del desarrollo de las habilidades socioemocionales. TECTZAPIC, 7(1), 14-21. ISSN: 2444-4944
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.