Factors that intervene in teacher motivation in times of COVID-19

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/rgp.vi44.1259

Keywords:

Motivation, Teacher, Work, Pandemic

Abstract

Motivation is the force that moves people to meet their goals for their own benefit, in this sense the work of the teacher as a counselor, needs a professional who strengthens and develops behaviors that allow him to improve his state of mind in the face of adversity. The purpose of this research was to describe the factors that intervene in the motivation of the teaching profession in times of pandemic. It was based on Maslow and McClelland's theory of needs, Herzberg's hygiene factors and Bronfenbrenner's Biological theory. The methodology used was the documentary design, which allowed knowing the various situations that affect the motivation of educators in the face of the pandemic. It was concluded that the application and monitoring of State policies through the Popular Ministry of Education and the implementation of motivational strategies in educational institutions are required. 

Author Biography

Jureidith Sanguino Hernández, U.E.N 23 de Enero, Caracas- Venezuela

Teacher with a specialisation in Comprehensive Education, graduated from the Instituto Pedagógico de Caracas (2014). She is currently completing her Master's Degree in Education. Orientation mention at the Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Pedagogical Institute of Caracas. Classroom teacher in the morning shift at U.E.D. Gustavo Ledo and in the afternoon at U.E.N 23 de Enero. Country of origin: Venezuela.

References

Arias, F. (2006). El proyecto de investigación: introducción a la metodología de la

investigación científica (6ª. ed.). Caracas: Editorial Episteme

Avendaño, W. Luna, H. y Rueda, G. (2021). Satisfacción laboral de los docentes: un análisis desde los factores extrínsecos e intrínsecos. [Artículo en línea] Revista Venezolana de Gerencia 26 (5), p.p 191-201. Disponible: https://doi.org/10.52080/rvgluz.26.e5.13 [Consulta: 2022, Abril 27]

Díaz, J. (2021). Motivación docente en tiempos de pandemia. [Documento en línea]. Disponible: https://repositorio.uca.edu.ar/bitstream/123456789/12938/1/motivaci%C3%B3n-docente-tiempos-pandemia.pdf [Consulta: 2022, Abril 28]

Gelabert, M. (2010). Gestión de personas: Manual para la gestión del capital humano en las organizaciones (4ª.ed). Madrid: ESIC.

Herrera, F., Ramírez, M. I., Roa, J. M., y Herrera, I. (2004). Tratamiento de las creencias motivacionales en contextos educativos pluriculturales. [Artículo en línea] Revista Iberoamericana de Educación Disponible: https://rieoei.org/historico/investigacion/625Herrera.PDF [Consulta: 2021, Diciembre 09]

López, A (2017). Motivación laboral de los docentes de la I.E Dos de Mayo de Villa Paccha- Distrito de Chulucanas. Tesis de Grado de Maestría: Universidad de Piura, Perú [Versión completa en línea]. Disponible: https://pirhua.udep.edu.pe/bitstream/handle/11042/3085/MAE_EDUC_360.pdf?sequence=1&isAllowed=y [Consulta: 2022, Abril 28]

Manso, J (2002). El legado de Frederick Irving Herzberg. [Artículo en línea] Revista Universidad EAFIT. N 128. p.p 79-86 Disponible: https://www.redalyc.org/pdf/215/21512808.pdf [Consulta: 2022, Abril 09]

Maslow, A (1991). Motivación y personalidad (3ª.ed.). España: Díaz de Santos.

Ministerio del Poder Popular para la Educación (2021). Plan Victoria Bicentenaria Inicio de Clases Seguro y Progresivo 2021-2022 [Documento en línea]. Disponible: http://www.minci.gob.ve/wp-content/uploads/2021/09/Regreso-a-clases-II.pdf [Consulta: 2021, Diciembre 14]

Naranjo, M (2009). Motivación: perspectivas teóricas y algunas consideraciones e su importancia en el ámbito educativo. [Artículo en línea] Revista Educación, 33 (2), p.p 153-170. Disponible: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44012058010 [Consulta: 2021, Diciembre 11]

Papalia, D. Wendkos, S. y Duskin, R. (2005). Desarrollo Humano (9ª.ed.). México: McGraw-Hill.

Peña, H. y Villón, S. (2017). Motivación laboral. Elemento fundamental el éxito organizacional [Artículo en línea] Revista Scientific, 3 (7), p.p 177/192. Disponible: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7011913.pdf [Consulta: 2021, Diciembre 11]

Published

2022-11-30

How to Cite

Jureidith Sanguino Hernández. (2022). Factors that intervene in teacher motivation in times of COVID-19. GACETA DE PEDAGOGÍA, (44), 179–189. https://doi.org/10.56219/rgp.vi44.1259

Issue

Section

Review Articles