LEARNING CLIMATE AND ACADEMIC COMMITMENT IN UNIVERSITY STUDENTS IN LIMA METROPOLITANA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v37i1.58

Keywords:

clima motivacional, clima interactivo, enfoque no tradicional, compromiso académico

Abstract

The general objective of the research was to determine the relationship between the learning climate and academic commitment in Higher Education students from a private institution in Lima Metropolitana. The research design was non-experimental descriptive-correlational. The population was made up of 1,925 students of the Architecture and Psychology careers. The sample, of 260 university students aged 16 to 28, of both sexes, was non-probabilistic, calculated using the determination formula for finite samples. The Learning Climate questionnaire, made up of 15 items, and the Utretch Work Engagement Scale for Students (UWES-S) questionnaire, made up of nine items, were used as instruments. The results indicate a significant and high relationship between academic engagement and learning climate (p < 0.001). It is concluded that a good learning climate will guarantee a greater academic commitment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anela Hizelda Navarro-Huaringa, Universidad César Vallejo (PE)

Diplomado en Docencia Universitaria. Diplomado en Método y Técnicas de Investigación. Licenciada en Educación, especialidad Lengua y Literatura. Maestra en Psicopedagogía. Universidad de adscripción: Universidad César Vallejo, Perú.

Víctor Raúl Vivar-Díaz, Universidad César Vallejo (PE)

Doctorado en Derecho. Magíster en Investigación y Docencia Universitaria. Universidad de adscripción: Universidad César Vallejo, Perú.

Nancy Beatriz Arauco-Mendoza , Universidad César Vallejo

Magíster en Evaluación y Acreditación de la Calidad Educativa. Licenciada en Educación Primaria. Universidad de adscripción: Universidad César Vallejo, Perú

Doris Cristóbal Terrones, Universidad César Vallejo (PE)

Magíster en Informática Aplicada a la Educación. Especialista de Educación Secundaria. Licenciada en Matemática-Informática. Universidad de adscripción: Universidad César Vallejo, Perú

References

Acevedo, F. (2021). Concepts and measurement of dropout in higher education: A critical perspective from Latin America. Issues in Educational Research, 31(3), 661-678. Recuperado de https://www.iier.org.au/iier31/acevedo.pdf

Allodi, M. W. (2007). Assessing the quality of learning environments in Swedish schools: Development and analysis of a theory-based instrument. Learning Environments Research, 10, 157–175.

Allodi, M. W. (2010). The meaning of social climate of learning environments: Some reasons why we do not care enough about it. Learning Environments Research, 13(2), 88–104. https://doi.org/10.1007/s10984-010-9072-9

Álvarez-Pérez, P. y López-Aguilar, D. (2021). El burnout académico y la intención de abandono de los estudios universitarios en tiempos de COVID-19. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 26(90), 663-689 Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S140566662021000300663&lng=es&tlng=es

Appleton, J., Christenson, S., Kim, D. y Reschly, A. (2006). Measuring cognitive and psychological engagement: Validation of the Student Engagement Instrument. Journal of School Psychology, 44(5), 427-445. Recuperado de https://www.sciencedirect.com/science/article/

Appleton, J. J., Christenson, S. L. y Furlong, M. J. (2008). Student engagement with school: Critical conceptual and methodological issues of the construct. Psychology in the Schools, 45, 369-386. https://doi.org/10.1002/pits.20303

Becker, B. y Luthar, S. (2002). Social-emotional factors affecting achievement outcomes among disadvantaged students: Closing the achievement gap. Educational Psychologist, 37(4), 197-214. https://doi.org/10.1207/S15326985EP3704_1

Bellei, C. (2013). Situación educativa de América Latina y el Caribe: Hacia la educación de calidad para todos al 2015. UNESCO-PRELAC.

Bernal, C. (2016). Metodología de la investigación. PEARSON.

Cáceres, J., Gutiérrez, G., Briceño, M. y Aranguren, F. (2015). El clima en el aula y el rendimiento escolar en la Enseñanza de la Física de la carrera de Educación. Latin-American Journal of Physics Education, 9(3), 1-8. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5512631

Caldeiro, G. P. (2014). La comunicación en línea y el trabajo colaborativo mediado por tecnologías digitales. Austral Comunicación, 3(1), 13-30. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5652811

Céspedes, J. J., Jerez, P. y Valle, R. (2005). Las prácticas de recursos humanos de alto rendimiento y la capacidad de aprendizaje organizativo: incidencias e implicaciones. Cuadernos de Economía y Dirección de la Empresa, 24, 29-56. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/807/80717315002.pdf

Domínguez, L. C., Alfonso, E., Restrepo, J. A. y Pacheco, M. (2020). Clima de aprendizaje y preparación para el aprendizaje autodirigido en cirugía: ¿Infuye el enfoque de enseñanza? Educación Médica, 21(2), 84–91. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.05.006

Domínguez, L., Sanabria, Á. y Sierra, D. (2018). ¿Cómo perciben los estudiantes el clima de aprendizaje en el aula invertida en cirugía?: Lecciones aprendidas y recomendaciones para su implementación. Revista Chilena de Cirugía, 70(2), 140–146. http://dx.doi.org/10.4067/s0718-40262018000200140

Fernandez-Castillo, A. (2021). State-anxiety and academic burnout regarding university access selective examinations in Spain during and after the covid-19 lockdown. Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.621863

Fonseca, G. y García, F. (2016). Permanencia y abandono de estudios en estudiantes universitarios: un análisis desde la teoría organizacional. Revista de la Educación Superior, 45, 25-39. Recuperado de http://publicaciones.anuies.mx/pdfs/revista/Revista179_S2A2ES.pdf

Freiberg, H. J. (Ed.). (1999). Beyond Behaviorism: Changing the Classroom Management Paradigm. Allyn & Bacon.

Freiberg, H.J., Connell, M.L. y Lorentz, J. (2001). Effects of consistency management on student mathematics achievement in seven Chapter 1 elementary schools. Journal of Education for Students Placed at Risk, 6 (3), 249-270.

García, A. y Adrogué, C. (2015). Abandono de los estudios universitarios: dimensión, factores asociados y desafíos para la política pública. Revista Fuentes, 16, 85-106. D.O.I.: http://dx.doi.org/10.12795/revistafuentes.2015.i16.04

Guerra, C., Vargas, J., Castro, L., Plaza, H. y Barrera, P. (2012). Percepción del clima escolar en estudiantes de enseñanza media de Valparaíso de colegio municipales, particulares subvencionados y particulares. Estudios Pedagógicos, 38(2), 103–115. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S071807052012000200007&script=sci_arttext&tlng=e

González-Maura, V., López-Rodríguez, A., Valdivia-Díaz, J. y Carvajal-Coello, K. (2019). Clima de enseñanza favorecedor del aprendizaje. Un estudio en la Facultad de Ingeniería de la Universidad de Atacama. Revista Educación, 43(2), 1-17. Recuperado de https://www.redalyc.org/journal/440/44058158028/44058158028.pdf

Guzmán, C., Durán, D., Franco, J., Castaño, E., Gallón, S., Gómez, K. y Vásquez, J. (2009). Deserción estudiantil en la educación superior colombiana. Metodología de seguimiento, diagnóstico y elementos para su prevención. Ministerio de Educación Nacional de Colombia.

Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill Education.

Kuh, G. y Hu, S. (2001). The effects of student-faculty interaction in the 1990s. The Review of Higher Education, 24(3), 309-332. https://doi:10.1353/rhe.2001.0005

Kuh, G. (2009). The National Survey of Student Engagement: Conceptual and empirical foundations. New Directions for Institutional Research, 41, 5-20. Recuperado de https://eric.ed.gov/?id=EJ833656

Lombarts, K., Heineman, M., Scherpbier, A. y Arah, O. (2014). Effect of the learning climate of residency programs on faculty’s teaching performance as evaluated by residents. PLoS One, 9(1), e86512. http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0086512

López, A. y Ledesma, R. (2006). Diferencias de género en motivación académica para estudiar psicología. Un estudio en base a la Escala de Motivación Académica. EMA/PSI. [Ponencia]. XIII Jornadas de Investigación y Segundo Encuentro de Investigadores en Psicología del Mercosur. Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.

López, J., Franco, E., Pérez, J. y Sampedro, J. (2013). Clima motivacional, competencia percibida, compromiso y ansiedad en educación física. Diferencias en función de la obligatoriedad de la enseñanza. Revista de Psicología del Deporte, 22(1), 151-157. Recuperado de https://repositorio.comillas.edu/xmlui/handle/11531/21761

López, Y., Cobo, R., Pérez, M. y Díaz, A. (2021). Apoyo social, autonomía, compromiso académico e intención de abandono en estudiantes universitarios de primer año. Formación Universitaria, 14(3), 139–148. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000300139

Lorente Rodríguez, M. (2019). Problemas y limitaciones de la educación en América Latina. Un estudio comparado. Foro de Educación, 17(27), 229-251. http://dx.doi.org/10.14516/fde.645

Maldonado, J. (2018). Metodología de la investigación social. Paradigmas cuantitativo, sociocrítico, cualititativo, complementario. Ediciones de la U.

Matos, L. (2009). Adaptación de dos cuestionarios de motivación: Autorregulación del Aprendizaje y Clima de Aprendizaje. Persona. Revista de La Facultad de Psicología, 12, 167-185. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=147117618010.

Mercader, C. (2019). Las resistencias del profesorado universitario a la utilización de las tecnologías digitales. Aula Abierta, 48(2), 167-174. https://doi.org/10.17811/rifie.48.2.2019.167-174

Moreno, T. (2009). La enseñanza universitaria: una tarea compleja. Revista de la Educación Superior, ANUIES, 38 (3), 115-138. Recuperado de http://www.anuies.mx/servicios/p_anuies/publicaciones/revsup/151/pdf/7_La_ensenanza_universitaria.pdf

Moreno, T. (2011). Didáctica de la Educación Superior: nuevos desafíos en el siglo XXI. Perspectiva Educacional, 50(2), 26-54. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/metricas/documentos/ARTREV/3681264

Nikolova, I., Ruysseveldt, J. V., Witte, H. y Dam, K. V. (2014). Learning climate scale: Construction, reliability and initial validity evidence. Journal of Vocational Behavior, 85(3), 258-265. Recuperado de https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0001879114000943?casa_tok

Osorio, A., Bolancé, C. y Castillo, M. (2012). Deserción y graduación estudiantil universitaria: una aplicación de los modelos de supervivencia. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 3(6), 31-57. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S200728722012000100002&script=sci_arttext

Parra, P. y Pérez, C. (2010). Propiedades psicométricas de la escala de compromiso académico UWES-S (Versión Abreviada), en estudiantes de Psicología. Revista de Educación en Ciencias de la Salud, 7(2), 128-33. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/CristhianPerezVillalobos/publication/288624459_P

Persky, A. M y McLaughlin, J. E. (2017). The flipped classroom. From theory to practice in health professional education. American Journal of Pharmaceutical Education, 81(6), 1-11. Recuperado de https://www.ajpe.org/content/ajpe/81/6/118.full.pdf

Perrenoud, Ph. (2008). Construir las competencias, ¿es darle la espalda a los saberes? Red U. Revista de Docencia Universitaria, 11, 1-8. Recuperado de http://www.redu.m.es/Red_U/m2

Pineda-Báez C., Bermúdez-Aponte, J., Rubiano-Bello, Á., Pava-García, N., Suárez-García, R. y Cruz-Becerra, F. (2014). Compromiso estudiantil y desempeño académico en el contexto universitario colombiano. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 20(2), 1–19. https://doi.org/10.7203/relieve.20.2.4238

Quintana Cabanas, J. M. (2009). Propuesta de una Pedagogía Humanista. Revista Española de Pedagogía, 67, 209-230. Recuperado de https://revistadepedagogia.org/lxvii/no-243/propuesta-de-una-pedagogia-humanista/101400010082/

Ramnanan, C. J. y Pound, L. D. (2017). Advances in medical education and practice: Student perceptions of the flipped classroom. Advances in Medical Education and Practice, 8, 63-73. http://dx.doi.org/10.2147/AMEP.S109037

Rigo, D. y Guarido, G. (2020). Mirar la clase universitaria. Compromiso académico, vínculo con el clima de aula. [Ponencia] Actas del V Congreso internacional virtual sobre La Educación del siglo XXI., 130–143. Recuperado de https://www.eumed.net/actas/20/educacion/10-mirar-la-clase-universitaria-compromiso-academico-vinculo-con-el-clima-de-aula.pdf

Ríos, D., Bozzo, N., Marchant, J. y Fernández, P. (2010). Factores que inciden en el clima de aula universitario. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 40(3-4), 105-126. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/270/27018888004.pdf

Rodríguez, J. (2013). Una mirada a la pedagogía tradicional y humanista. Presencia Universitaria, 3(5), 36-45. Recuperado de http://eprints.uanl.mx/3681

Rodríguez-Pineda, M. y Zamora-Araya, J. (2021). College student dropout: cohort study about possible causes. Uniciencia, 35(1), 19-37. https://doi.org/10.15359/ru.35-1.2

Roff, S., McAleer, S. y Skinner, A. (2005). Development and validation of an instrument to measure the posgraduate clinical learning and teaching educational environment for hospital-based junior doctors in the UK. Medical Teaching, 27, 326-331. Recuperado de https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01421590500150874

Schaufeli, W., Martínez, I., Márquez, A., Salanova, M. y Bakker, A. B. (2002). Burnout and engagement in university students. A cross-national study. Journal of Cross-cultural Psychology, 33(5), 464-481. Recuperado de https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.459.8952&rep=rep1&type=pdf

Sung, S. Y. y Choi, J. N. (2014). Do organizations spend wisely on employees? Effects of training and development investments on learning and innovation in organizations. Journal of organizational behavior, 35(3), 393-412. Recuperado de https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/job.1897

Tomás, J., Gutiérrez, M., Sancho, P., Chireac, S. y Romero, I. (2016). El compromiso escolar (school engagement) de los adolescentes: Medida de sus dimensiones. Enseñanza y Teaching, 34(1), 119-135. https://doi.org/10.14201/et2016341119135

Torregrosa, M., Sousa, C., Viladrich, C. y Villamarín, J. (2008). El clima motivacional y el estilo de comunicación del entrenador como predictores del compromiso en futbolistas jóvenes. Revista Latinoamericana de Psicología, 39(2), 227-237. Recuperado de https://reunido.uniovi.es/index.php/PST/article/view/8651

Trigueros et al. (2020). The Influence of Transformational Teacher Leadership on Academic Motivation and Resilience, Burnout and Academic Performance. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(20), 1-12. https://doi.org/10.3390/ijerph17207687

Zamir, S. y Avraham, S. (2019). From Failure to Consummation: Students' Perception of Completing Matriculation Exams in Preparation for University Admission. Journal of Education and Learning, 8(5), 21-30. Recuperado de https://eric.ed.gov/?id=EJ1223376

Zis, P., Artemiadis, A., Bargiotas, P., Nteveros, A. y Hadjigiorgiou. (2021). Medical Studies during the COVID-19 Pandemic: The Impact of Digital Learning on Medical Students’ Burnout and Mental Health. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18, 349. https://doi.org/10.3390/ijerph18010349

Published

2022-07-22

How to Cite

Navarro-Huaringa, A. H. ., Vivar-Díaz, V. R. ., Arauco-Mendoza , N. B. ., & Terrones, D. C. . (2022). LEARNING CLIMATE AND ACADEMIC COMMITMENT IN UNIVERSITY STUDENTS IN LIMA METROPOLITANA. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 37(1), 189–216. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v37i1.58

Issue

Section

Artículos