STRATEGIES FOR SELF-KNOWLEDGE: AN INNOVATIVE PEDAGOGICAL PRACTICE T0 MINIMIZE SCHOOL VIOLENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v39i2.3328

Keywords:

meaningful learning, teaching and learning strategies, group dynamics, school violence, adolescence, participatory action research

Abstract

It is known that school violence requires a more in-depth approach. In this regard, this research seeks to promote meaningful learning through teaching and learning strategies, supported by group dynamics to minimize school violence in third-year students of General Secondary Education. In this way, a climate of trust was generated among the participants while they were guided in their cognitive, metacognitive and socio-affective processes for the knowledge of their own personal performance and that of their peers, especially violent and aggressive behavior; also, for the knowledge of the social environment. The paradigm is sociocritical, the modality is field and the method is participatory action-research. The main finding is that value judgments were the main cause of the violent behaviors that occurred. However, group cohesion was achieved and appropriate changes were also achieved in the behavior of most of the participants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Laura Salas de Soares, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Miranda "José María Siso Martínez"

Profesora de Lengua Castellana y Literatura, adscrita al Dpto. Expresión y Desarrollo Humano (IPMJMSM). Magíster en Educación, mención Estrategias de Aprendizaje (IPMJMSM). Experta en Educación Virtual (FATLA). Coordinadora del programa de maestría Estrategias de Aprendizaje (IPMJMSM). Miembro activo del Núcleo de Investigación NAEDSCHM (IPMJMSM).

References

Alfonzo, A. (2003). Estrategia instruccional. www.medusa.unimet.edu.ve/educación /fbi21/estrategias.pdf

Ausubel, D. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. http://delegacion233. bligoo.com.mx/media/users/20/1002571/files/240726/Aprendizaje_significativo.pdf

Cartwright, D. y Zander, A. (1971). Dinámica de grupos: Investigación y teoría. (3a ed.). Trillas.

Deutsch, M. y Krauss, R.M. (1970). La teoría del campo en Psicología Social. Paidós.

Díaz-Barriga, F. y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: Una interpretación constructivista. (2a ed). McGraw Hill Interamericana.

Eljach, S. (2011). Violencia escolar en América Latina y el Caribe: superficie y fondo. PLAN y UNICEF. http://www.unicef.org/lac/violencia_escolar_OK.pdf

Fondo Internacional de Emergencia de las Naciones Unidas para la Infancia. UNICEF. (2014). Ocultos a plena luz: Un análisis de la violencia contra los niños. http://www.unicef.org/spanish/media/media_75530.html

Hansen, J.C., Warner, R.W. y Smith, E.M. (1981). Asesoramiento de grupos. El Manual Moderno.

Kowalski, R., Limber, S. y Agatston, P. (2008). Cyber Bullying. Bullying in the Digital Age. Desclée de Brouwer. http://es.slideshare.net/maricieloflores33/cyber-bullying-el-acoso-escolar-en-la-era-digital

Machado, J. y Guerra, J. (2010). Violencia en la escuela. Fundación Centro Gumilla. http://gumilla.org/violenciaescolar

Monereo, C., Pozo, J. y Castelló, M. (2001). La enseñanza de estrategias de aprendizaje en el contexto escolar. https://www.researchgate.net/profile/Carles_Monereo/publication/261082782_La_ensenanza_de_estrategias_de_aprendizaje_en_el_contexto_escolar/links/0a85e5332ba550896f000000/La-ensenanza-de-estrategias-de-aprendizaje-en-el-contexto-escolar.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. UNESCO. (2017). Why ending school-related Gender-based violence (srgbv) is Critical to sustainable Development (¿Por qué es crucial la eliminación de la violencia basada en género relacionada con la escuela para el desarrollo sostenible?]. http://www.ungei.org/resources/files/SDGsEnglish.pdf

Rodríguez, A. y Delgado, G. (2010). Estudio de expresiones de violencia escolar entre estudiantes de escuelas básicas venezolanas. Revista de Investigación, 34(70), 1-9 http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S101029142010000200006

Rogers, C. (2000). El proceso de convertirse en persona: mi técnica terapéutica. Paidós. https://books.google.co.ve/books?isbn=844930993X

Rojas, B. (2014). Investigación cualitativa: Fundamentos y praxis. (3a. ed). Caracas: FEDUPEL.

Servicio de Atención Jurídica. (2023). Informe Somos Noticia. Cecodap. https://cecodap.org/informe-somos-noticia-2023-aumentan-las-solicitudes-por-acoso-escolar-abuso-sexual-y-maltrato/

Villamediana, C. (2017). Año 2016 somos noticia: Un panorama sobre las diferentes formas de violencia contra niños, niñas y adolescentes. Cecodap. http://www.cecodap.org.ve/descargables/derechosNNA/Informe_Somos_Noticia_2016.pdf

Published

2025-01-15

How to Cite

Salas de Soares, M. L. . (2025). STRATEGIES FOR SELF-KNOWLEDGE: AN INNOVATIVE PEDAGOGICAL PRACTICE T0 MINIMIZE SCHOOL VIOLENCE. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 39(2), 11–28. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v39i2.3328

Issue

Section

Artículos