STRATEGIES FOR SELF-KNOWLEDGE: AN INNOVATIVE PEDAGOGICAL PRACTICE T0 MINIMIZE SCHOOL VIOLENCE
DOI:
https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v39i2.3328Keywords:
meaningful learning, teaching and learning strategies, group dynamics, school violence, adolescence, participatory action researchAbstract
It is known that school violence requires a more in-depth approach. In this regard, this research seeks to promote meaningful learning through teaching and learning strategies, supported by group dynamics to minimize school violence in third-year students of General Secondary Education. In this way, a climate of trust was generated among the participants while they were guided in their cognitive, metacognitive and socio-affective processes for the knowledge of their own personal performance and that of their peers, especially violent and aggressive behavior; also, for the knowledge of the social environment. The paradigm is sociocritical, the modality is field and the method is participatory action-research. The main finding is that value judgments were the main cause of the violent behaviors that occurred. However, group cohesion was achieved and appropriate changes were also achieved in the behavior of most of the participants.
Downloads
References
Alfonzo, A. (2003). Estrategia instruccional. www.medusa.unimet.edu.ve/educación /fbi21/estrategias.pdf
Ausubel, D. (1983). Teoría del aprendizaje significativo. http://delegacion233. bligoo.com.mx/media/users/20/1002571/files/240726/Aprendizaje_significativo.pdf
Cartwright, D. y Zander, A. (1971). Dinámica de grupos: Investigación y teoría. (3a ed.). Trillas.
Deutsch, M. y Krauss, R.M. (1970). La teoría del campo en Psicología Social. Paidós.
Díaz-Barriga, F. y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: Una interpretación constructivista. (2a ed). McGraw Hill Interamericana.
Eljach, S. (2011). Violencia escolar en América Latina y el Caribe: superficie y fondo. PLAN y UNICEF. http://www.unicef.org/lac/violencia_escolar_OK.pdf
Fondo Internacional de Emergencia de las Naciones Unidas para la Infancia. UNICEF. (2014). Ocultos a plena luz: Un análisis de la violencia contra los niños. http://www.unicef.org/spanish/media/media_75530.html
Hansen, J.C., Warner, R.W. y Smith, E.M. (1981). Asesoramiento de grupos. El Manual Moderno.
Kowalski, R., Limber, S. y Agatston, P. (2008). Cyber Bullying. Bullying in the Digital Age. Desclée de Brouwer. http://es.slideshare.net/maricieloflores33/cyber-bullying-el-acoso-escolar-en-la-era-digital
Machado, J. y Guerra, J. (2010). Violencia en la escuela. Fundación Centro Gumilla. http://gumilla.org/violenciaescolar
Monereo, C., Pozo, J. y Castelló, M. (2001). La enseñanza de estrategias de aprendizaje en el contexto escolar. https://www.researchgate.net/profile/Carles_Monereo/publication/261082782_La_ensenanza_de_estrategias_de_aprendizaje_en_el_contexto_escolar/links/0a85e5332ba550896f000000/La-ensenanza-de-estrategias-de-aprendizaje-en-el-contexto-escolar.pdf
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. UNESCO. (2017). Why ending school-related Gender-based violence (srgbv) is Critical to sustainable Development (¿Por qué es crucial la eliminación de la violencia basada en género relacionada con la escuela para el desarrollo sostenible?]. http://www.ungei.org/resources/files/SDGsEnglish.pdf
Rodríguez, A. y Delgado, G. (2010). Estudio de expresiones de violencia escolar entre estudiantes de escuelas básicas venezolanas. Revista de Investigación, 34(70), 1-9 http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S101029142010000200006
Rogers, C. (2000). El proceso de convertirse en persona: mi técnica terapéutica. Paidós. https://books.google.co.ve/books?isbn=844930993X
Rojas, B. (2014). Investigación cualitativa: Fundamentos y praxis. (3a. ed). Caracas: FEDUPEL.
Servicio de Atención Jurídica. (2023). Informe Somos Noticia. Cecodap. https://cecodap.org/informe-somos-noticia-2023-aumentan-las-solicitudes-por-acoso-escolar-abuso-sexual-y-maltrato/
Villamediana, C. (2017). Año 2016 somos noticia: Un panorama sobre las diferentes formas de violencia contra niños, niñas y adolescentes. Cecodap. http://www.cecodap.org.ve/descargables/derechosNNA/Informe_Somos_Noticia_2016.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Universidad Pedagógica Experimental Libertador
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Investigación y Postgrado está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 .
La política de acceso abierto y de licencias con “algunos derechos reservados” no niega la propiedad intelectual ni los derechos de los autores respecto a sus artículos, al contrario, los respeta. Es por ello que:
No se reservan los derechos de publicación de los artículos. Los autores podrán distribuir su artículo en cualquier otro medio, siempre y cuando sea sin fines de lucro. Debe informar al Editor de esta nueva publicación y debe dar el crédito a la revista Investigación y Postgrado.