TEACHING PERFORMANCE OF GRADUATES IN PHYSICAL EDUCATION SPECIALTY FROM THE INSTITUTO PEDAGÓGICO DE MIRANDA “JOSÉ MANUEL SISO MARTÍNEZ” (TEACHING INSTITUTE)

Authors

  • Jesús Navarro Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Miranda “Jose Manuel Siso Martinez. Venezuela
  • Pedro Ismael Landaeta : Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Miranda “J.M. Siso Martínez”, Venezuela
  • Yinette Agudo Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Miranda “J.M. Siso Martínez”, Venezuela
  • Carlyla Ramos Dearcos Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Sede Rectoral https://orcid.org/0000-0001-9734-232X

Abstract

The purpose of this research is based on the evaluation of the graduates of the specialty of Physical Education of the Instituto Pedagógico “Jose Manuel Siso Martinez” (Teaching Institute), in order to determine the level of performance, strengths and weaknesses of specialists for future actions in the curricular context. Methodologically it falls into the positivist paradigm on an evaluative field study in accordance with the objective. The population and sample correspond to principals, assistant principals and coordinators responsible for Physical Education graduates. A survey type standard questionnaire, with a frequency scale utilized by the local Department of Education, was used. As a result, the investigation showed that graduates teaching performance exceeded by 65% the passing scale which requires further commitment to academic and administrative functions at the institution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jesús Navarro , Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Miranda “Jose Manuel Siso Martinez. Venezuela

Profesor en la especialidad de Educación Integral. Magíster en Educación Física, Mención Administración del Deporte (UPEL-IPC). Doctor en Ciencias Administrativas (USR).

Pedro Ismael Landaeta, : Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Miranda “J.M. Siso Martínez”, Venezuela

Profesor en Educación Física con las especialidades de: Educación Física, Ciencias Aplicadas y Técnica Deportiva (UPEL-IPC). Magister en Educación (UPEL-IPMJMSM)

Yinette Agudo, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Miranda “J.M. Siso Martínez”, Venezuela

Profesora de Educación Física, mención técnica deportiva y recreación (UPEL-IPC). Magíster en Educación Física (UPEL-IPC)

Carlyla Ramos Dearcos, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Sede Rectoral

Licenciada en Trabajo Social (LUZ). Magíster en Educación Física, mención Recreación (UPEL-IPC). Especialista en Educación en Desarrollo de Grupos (UPEL-IPMJMSM).

References

Aldana, C. (2000). Desempeño creativo del docente en la asignatura Historia de Venezuela del séptimo grado de Educación Física. Trabajo de Grado de maestría no publicado, Instituto Pedagógico de Miranda “José Manuel Siso Martínez”, Río Chico.

Alles, M. (2005). Desarrollo del talento humano basado en competencias. Buenos Aires: Granica.

Becerra, A. (2007). Thesaurus curricular de la educación superior. Caracas: Fedupel.

Chiavenato, I. (2000). Administración de recursos humanos. Santafé de Bogotá: McGraw Hill Interamericana.

Chiavenato, A. (2009). Gestión del talento humano. Bogotá: McGraw Hill Interamericana.

Dorrego, E. (1981). Evaluación de la eficiencia de los docentes en la escala de administración y contaduría de la UCV. Trabajo de Ascenso no publicado, Universidad Central de Venezuela, Caracas.

García, N. y Peñaloza, M. (2013). Estrategias organizacionales para el desarrollo y mantenimiento del talento humano en las unidades educativas. Status quo, 2(1), 11-40.

Hernández, K. (2014). Educación en Venezuela [Documento en línea]. Disponible: http://www.universidades24.com/educacion-venezuela.htm [Consulta: 2014, Octubre 10]

Secretaría del Instituto Pedagógico de Miranda “J.M. Siso Martínez”. (2014). Estadística de egresados del Instituto. Caracas: Autor.

Lepeley, M. (2006). Gestión y calidad en Educación. Caracas: Contexto Editorial.

Ley Orgánica de Educación. (2009). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela Nº 5.929 (Extraordinario). Agosto 15, 2009.

Ministerio de Educación. (1987). Normativa de la Educación Básica. Oficina Sectorial de Planificación. Caracas: Autor.

Mundina, J. y Paños, J. (2004). La Imagen e identidad del Licenciado en Ciencias de la Actividad Física y el Deporte. Tesis Doctoral no publicada, Valencia, España.

Navarro, J. (2013). Memoria histórica de la especialidad y el departamento de Educación Física del Instituto Pedagógico de Miranda José Manuel Siso Martínez. Trabajo de ascenso no publicado, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Miranda J.M. Siso Martínez, Caracas.

Nozenko, L. y Fornari, T. (1995). Desarrollo y evaluación curricular. Caracas: Liberil.

Palella, S. (2006). Metodología de la investigación Cuantitativa. Caracas: FEDUPEL.

Peñalver, L. (2007). La Formación docente en Venezuela. Caracas: Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Vicerrectorado de Investigación y Postgrado.

Real Academia Española (1970). Diccionario de la Lengua Española. Madrid: Autor.

Reglamento del Ejercicio de la Profesión Docente (Decreto Nº 1.011). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, Nº 5.496. (Extraordinario), Octubre 31, 2000.

Rodríguez, E. (2014). Evaluación del ambiente de aprendizaje y el rendimiento académico de los estudiantes de la especialidad de Educación Física del Instituto Pedagógico de Miranda José Manuel Siso Martínez. Tesis de grado no publicada. IPMJMSM-UPEL. Caracas.

Rodríguez, N. (s/f). Inclusión y calidad de la Educación en Venezuela. [Documento en línea]. Disponible: http://www.cerpe.org.ve/tl_files/Cerpe/contenido/documentos/Actualidad%20 Educativa/Inclusion%20y%20calidad%20-%20Nacarid%20Rodriguez.pdf [Consulta: 2014, Octubre 9]

Romero, J. (2004). El nuevo gerente venezolano. Una epistemología para la administración pública. Caracas: OPSU.

Ruiz de Vargas, M., Jaraba Barrios, B. y Romero Santiago, L. (2005). Competencias laborales y la formación universitaria. Psicología desde el Caribe, 16, 64-91.

Stufflebeam, D. y Shinkfiel, A. (1987). Evaluación sistemática: guía teórica y práctica. Madrid: Paidós.

Villarroel, C. (1979). Evaluación de los aprendizajes en la educación superior. Caracas: Contexto Editorial.

Published

2015-04-04

How to Cite

Navarro , J. ., Landaeta, P. I. ., Agudo, Y. ., & Ramos Dearcos, C. . (2015). TEACHING PERFORMANCE OF GRADUATES IN PHYSICAL EDUCATION SPECIALTY FROM THE INSTITUTO PEDAGÓGICO DE MIRANDA “JOSÉ MANUEL SISO MARTÍNEZ” (TEACHING INSTITUTE). INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 30(1), 57–86. Retrieved from https://mail.revistas.upel.edu.ve/index.php/investigacionypostgrado/article/view/3152

Issue

Section

Artículos