FROM THE STADIUM OF CONCRETE OPERATIONS TO THE FORMAL IN THE TEACHING OF THE MATHEMATICS
Keywords:
meaningful learning, Teaching strategies, math, preteensAbstract
The teaching of mathematics requires continuous attention at all levels of formal education. This research was aimed at verifying if mathematics teachers could improve their strategies through appropriate guides. The experience was carried out with preteen from two institutions. A sample of 144 students was selected, distributed in experimental and control groups. After verifying their levels of knowledge, a set of activities was administered to the experimental group, in a guide specially designed under the tenets of Ausubel. The stages of development of the participants were considered. The results expressed a significant level of superior learning in the users of the guide. The findings highlight the importance of designing activities that are associated with the developmental levels of students at those ages.
Downloads
References
Ausubel, D. (1976). Psicología Educativa. Una perspectiva cognitiva. México: Trillas.
Ausubel, D. (1990). Psicología Educativa. México: Trillas.
Barberá, E. (1995). Estrategias en matemáticas. Cuadernos de Pedagogía, 237, 29-32.
Boggino, N. (1998). ¿Problemas de aprendizaje o aprendizaje problemático? Estrategias didácticas para prevenir dificultades en el aprendizaje. Buenos Aires: Homo Sapiens.
Borges, R.M. (2001). Algunas estrategias para facilitar el aprendizaje de las matemáticas. Números. Revista de didáctica de las matemáticas, 45, 53-60.
Brett, E. y Suárez, W. (1999). Actividades de matemática. Caracas: Distribuidora Escolar.
Cenamec. (1995). Boletín multidisciplinario. Caracas: Autor.
Díaz, A. y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. México: McGraw-Hill.
Díaz, F. y Hernández, G. (2003). Docentes del siglo XXI. Bogotá: McGraw-Hill. Equipo Pedagógico. (1995). Matemática (guía teórica práctica). Caracas: Sorbil.
Farías, D. y Rojas, F. (2011). Estrategias lúdicas para la enseñanza de la matemática en estudiantes que inician estudios superiores. Informe de Investigaciones Educativas, 25(1), 51-64.
Gómez, P. (1990). Profesor no entiendo. Mérida, Venezuela: Universidad de los Andes.
González, F. (1996). Algunas ideas acerca de la enseñanza de la matemática en la escuela básica. Caracas: UPEL.
González, F. (1997a). La enseñanza de la matemática: proposiciones didácticas. Caracas: FEDUPEL.
González, L. (2000). Matemática 7o grado. Cuaderno de ejercicios. III etapa. Caracas: Actualidad Escolar 2000.
González, M. (1999). Uso de medios en enseñanza de la matemática, Agenda Académica, 6(2), 55-62.
Goñi, J.M., Corbalán, F., Giménez, J., López-Goñi, I., Llenares, S., Penalva, M.C., Planas, N., Valls, J. y Vanegas, Y.M. (2011). Didáctica de las matemáticas. Barcelona, España: Ministerio de Educación/Grao
Gronlund, N. (1973). Medición y evaluación de la enseñanza. México: Pax-México.
Júpiter, F.Y. (1994). Matemática 7o. Caracas: CO-BO.
Moreira, M.A. (2000). Aprendizagem significativa crítica. [Documento en línea]. Ponencia presentada en el III Encuentro Internacional sobre Aprendizaje Significativo, Lisboa (Peniche). Disponible: https://www.if.ufrgs.br/~moreira/apsigcritport.pdf [Consulta: 2014, Enero 11]
Piaget, J. (1973). Génesis de las estructuras lógicas elementales. Buenos Aires: Guadalupe.
Piaget, J. (1976). El juicio y el racionamiento en el niño. Buenos Aires: Guadalupe.
Rumelhart, D.E. (1980). Schemata: the building blocks of cognition. En R.J. Spiro (Edit.), Theoretical Issues in Reading Comprehension. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
Skemp, R. (1993). Psicología del Aprendizaje de las Matemáticas. Madrid: Morata.
Suárez, E. (2005). Matemática 7o. Caracas: Santillana.
Tahan, M. (2001). El Hombre que calculaba [Libro en línea]. Disponible: http://www.librosmaravillosos.com/hombrecalculaba/pdf/El%20Hombre%20que%20Calculaba%20-%20Malba%20Tahan.pdf [Consulta: 2015, Enero 14]
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Universidad Pedagógica Experimental Libertador
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Investigación y Postgrado está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 .
La política de acceso abierto y de licencias con “algunos derechos reservados” no niega la propiedad intelectual ni los derechos de los autores respecto a sus artículos, al contrario, los respeta. Es por ello que:
No se reservan los derechos de publicación de los artículos. Los autores podrán distribuir su artículo en cualquier otro medio, siempre y cuando sea sin fines de lucro. Debe informar al Editor de esta nueva publicación y debe dar el crédito a la revista Investigación y Postgrado.