EVALUATION OF THE BREASTFEEDING SOCIAL PROGRAM OFFERED TO TEENAGE MOTHERS FROM STUFLEBEAM’S APPROACH
Keywords:
evaluation of impact, social programs, breastfeeding, teenage mothersAbstract
This paper presents a synthesis of a research work developed from the application of Stufflebeam’s
evaluation model, aiming at evaluating the impact of the breastfeeding program offered to teenage mothers included in the Obra Social de la Madre y el Niño (OSMAN), located in Caracas. This study is framed within an ontological-epistemological approach of a qualitative nature and a field design of a descriptive and evaluative character. The selected sample consisted of twenty teenage mothers of the OSMAN. The information gathering techniques were the unstructured interview and field notes. Also, a questionnaire was administered to the mothers. The results of this study allowed us to determine the positive impact of the breastfeeding social program in teenage mothers. Among the recommendations, it is suggested not to adopt an only model or approach for the evaluation of impact.
Downloads
References
Cohen, E. y Franco, R. (2001). Evaluación e impacto de proyectos sociales [Libro en línea]. Siglo XXI. Disponible: http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/1915/S3092C678E_es.pdf?sequence=1 [Consulta: 2014, Noviembre 18]
Díaz, M. (2000). La evaluación de programas sociales: fundamentos y enfoques teóricos. Revista de Investigación Educativa [Revista en línea], 18. Disponible: file:///C:/Users/usuario/Downloads/121011-478811-1-PB.pdf [Consulta: 2013, Abril 10]
García, J. (2010). La elección del tipo de diseño de investigación. Revista de Investigación [Revista en línea], 6. Disponible: http://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/viewFile/158/144 [Consulta: 2014, Mayo 05]
ILPES-CEPAL. (1998). Guía para la identificación, preparación y evaluación de programas sociales. Santiago de Chile: Publicaciones de Naciones Unidas.
Matos Bazó, R. (2005). Enfoques de evaluación de programas sociales: análisis comparativo. Revista de Ciencias Sociales [Revista en línea], 11(2), 360-380. Disponible: http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-95182005000200011&lng=es&tlng=es [Consulta: 2013, Abril 22]
Niremberg, O. y Ruiz, V. (2000). Evaluar para la transformación [Libro en línea]. Disponible: http://www.top.org.ar/mdc_gps/Nirenberg%20O.,%20Brawerman%20J.%20y%20Ruiz%20V.%20(2000)%20Cap%201,%202%20y%203.pdf [Consulta: 2013, Abril 10]
Obra Social de la Madre y el Niño (OSMAN). (2002). Reseña histórica. Caracas: Editorial Jesuitas de Venezuela.
Pérez, A. y Bustamante, L. (2004). La evaluación como actividad orientada a la transformación de los procesos formativos. Educ Med Super [Revista en línea], 18, 4, 1-1. Disponible: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412004000400
&lng=es&nrm=iso [Consulta: 2014, Noviembre 6]
Programa Nacional de Desarrollo Humano. (2010). Gestión y Evaluación de los programas sociales. Centro Regional de Servicios para América Latina y el Caribe. New York: Dirección Regional para América Latina y el Caribe Programa de las Naciones Unidas para
el Desarrollo (PNUD).
Ruiz, C. (2002). Instrumentos de Investigación Educativa. Procedimiento para su diseño y validación. Caracas: CIDEC.
Stufflebeam, D. y Shinkfield, A. (1987). Evaluación sistemática: guía teórica y práctica. Barcelona, España: Paidós.
UNICEF. (2012). Monitoreo y evaluación de políticas, programas y proyectos sociales. [Documento en línea]. Disponible: http://www.unicef.org/argentina/spanish/cippec_uni_monitoreo_evaluacion.pdf [Consulta: 2014, Julio 10]
Valadez, J. y Bamberger, M. (1994). Monitoring and Evaluating Social Programs in Developing Countries: a handbook. Washington D.C.: World Bank. Disponible: http://www.perfeval.pol.ulaval.ca/sites/perfeval.pol.ulaval.ca/files/publication_192.pdf [Consulta: 2014, Abril 10]
Weiss, C. (2008). Investigación evaluativa. México: Trillas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Universidad Pedagógica Experimental Libertador
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Investigación y Postgrado está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 .
La política de acceso abierto y de licencias con “algunos derechos reservados” no niega la propiedad intelectual ni los derechos de los autores respecto a sus artículos, al contrario, los respeta. Es por ello que:
No se reservan los derechos de publicación de los artículos. Los autores podrán distribuir su artículo en cualquier otro medio, siempre y cuando sea sin fines de lucro. Debe informar al Editor de esta nueva publicación y debe dar el crédito a la revista Investigación y Postgrado.