E-LEARNING AND LEARNING MANAGEMENT IN FOURTH GRADE STUDENTS OF BASIC EDUCATION IN LIMA, PERÚ
DOI:
https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v33i2.2817Keywords:
learning management, e-learning, information and communication technologies, learning strategiesAbstract
The purpose of this research was to determine the degree of relationship between e-learning and
management of basic education student learning. For this, a descriptive research with a basic quantitative approach was carried out through a deductive hypothetical method and a correlational descriptive design. The survey technique and two questionnaires were used as instruments for data collection, which were applied to students of the 4th year of secondary school of the College of Application of the National University of Education. The results indicated that there is a significant relationship between e-learning and learning management. Therefore, e-learning can favor and facilitate learning in such a way that students become not only regular users, but media literate citizens in information and communication technologies.
Downloads
References
Castaño, J., Duart, J. y Sancho-Vinuesa, T. (2015). Determinantes del uso de internet para el aprendizaje interactivo: un estudio exploratorio. New approches in educational research, 4(1), 25-34.
Castells, M. (25 de febrero de 1995). Reunión del Grupo de los Siete (G-7) en Bruselas, centrándose en: la sociedad de la información. El País (Madrid), p. 14.
Cúeno, C. y Mariño, M. (2005). Entorno colaborativo en la enseñanza de Sistemas Expertos. Comunicaciones Científicas y Tecnológicas 2005. Buenos Aires: Universidad Nacional del Nordeste.
Dorado, C. (2008). Estrategias de enseñanza-aprendizaje y modelos en entornos de e-learning. Multitarea: revista de didáctica, 3, 103-126.
Duart, J. y Sangrà, A. (2001). Aprender en la virtualidad. Madrid: Gedisa.
Gallardo, L. y Bujele, J. (2010). Importancia de las TIC en la educación básica regular. Investigación educativa, 14(25), 209-226.
Ilabaca, J.S. (2003). Integración curricular de TIC: concepto y modelos. Revista Enfoques Educacionales, 5(1).
Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura-FAO. (2014). Metodologías de E-learning. Roma: FAO.
Pina, A.B. (2004). Blended learning. Conceptos básicos. Pixel-Bit. Revista de medios y educación, 23, 7-20.
Rodenes, A., Vallés, R. y Moncaleano, G. (2013). E-learning: características y evaluación. Ensayos de economía, 23(43), 143-159.
Sangrà, A., Vlachopoulos, D., Cabrera, N. y Bravo, S. (2011). Hacia una definición inclusiva del e-learning. Barcelona, España: eLearn Center/UOC.
Silva-Garcés, A., Gómez-Zermeño, M. y Ortega-Cervantes, M. (2015). Blended learning: una alternativa para desarrollar las competencias que promueve la Reforma Integral de Educación Media Superior. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, 20, 150-166. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=283133746007
UNESCO. (1999). Los docentes, la enseñanza y las nuevas tecnologías. Informe mundial sobre la educación. Madrid: Autor.
UNESCO. (2008). Estándares UNESCO de competencia en Tic para docentes. París: Autor.
Vega, S. y Velásquez, I. (2017). Análisis del impacto en la adopción del e-learning en las organizaciones educativas y corporativas. Filgueira (Coord.), Desafíos del paradigma educativo en el siglo XXI: Investigación, innovación y formación. Madrid: Global Knowledge Academics.
Vidal Ledo, M.J., Rodríguez Dopico, R.M. y Martínez-Hernández, G. (2014). Sistemas de gestión del aprendizaje. Educación Médica Superior, 28(3), 603-615. Recuperado de
http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21412014000300019&lng=es&tlng=es
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Universidad Pedagógica Experimental Libertador
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Investigación y Postgrado está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 .
La política de acceso abierto y de licencias con “algunos derechos reservados” no niega la propiedad intelectual ni los derechos de los autores respecto a sus artículos, al contrario, los respeta. Es por ello que:
No se reservan los derechos de publicación de los artículos. Los autores podrán distribuir su artículo en cualquier otro medio, siempre y cuando sea sin fines de lucro. Debe informar al Editor de esta nueva publicación y debe dar el crédito a la revista Investigación y Postgrado.