LEADERSHIP OF THE DIRECTOR IN THE QUALITY OF INSTITUTIONAL MANAGEMENT: A CHALLENGE IN CURRENT EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v34i1.2801

Keywords:

leadership of the director, institutional management, institutional leadership, educational manager, current education

Abstract

The purpose of this research was to determine the relationship between the leadership of the Director and institutional management. For this purpose, a descriptive and correlational investigation of a non-experimental nature was carried out. The techniques used were the survey and the non-systematized observation. The instrument used for the data collection was the questionnaire, which was applied to an intentional sample formed by directors, teachers and administrative staff of educational institutions of the Imperial district of the province of Cañete, Lima. The results indicated that the personal characteristics of the director improve the pedagogical, administrative, organizational and community partner aspect of the institutions under his/her responsibility at a high level of significance. Hence, it is of vital importance that he/she assumes his/her position as an education manager so that the team responsible for the educational institution can perform successfully in its functions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Miriam Viviana Ñañez-Silva, Universidad Nacional de Cañete

Doctora en Administración de la Educación. Magíster en Administración. Posdoctorado en Investigación Cualitativa. Licenciado en Educación, especialidad de Lengua y Literatura egresado de la Universidad “Marcelino Champagnat”. Universidad de adscripción: Universidad Nacional de Cañete. Lima. Perú.

Guido Rubén Lucas-Valdez, Universidad Nacional de Cañete

Magister en Ingeniería de Sistemas. Licenciado en Ciencias de la Educación, especialidad de Matemática y Física egresado de la Universidad Nacional San Luis Gonzaga de Ica. Universidad de adscripción: Universidad Nacional de Cañete. Lima. Perú.

References

Carda, R. y Larrosa, F. (2012). La organización del centro educativo: manual para maestros. Alicante: Editorial Club Universitario.

Fernández, E. (2010). Administración de empresas: un enfoque interdisciplinar. Madrid: Paraninfo.

Gago, F. (2006). La dirección pedagógica en los institutos de enseñanza secundaria. Un estudio sobre el liderazgo educacional. Madrid: Editorial Ministerio de Educación.

García, V. (1996). Organización y gobierno de centros educativos. Madrid: Rialp.

Gómez, M. (2006). Introducción a la metodología de la investigación científica. Córdoba: Edit. Brujas.

Gómez, J. (1999). Recursos humanos: fundamentos del comportamiento humano en la Empresa. Madrid: Ediciones Encuentro.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (1997). Metodología de la Investigación. Colombia: Panamericana Formas e Impresos.

Mañu, J. (2005). Equipos directivos para centros educativos de calidad. Madrid: Rialp.

Navarro, M. (2002). Reflexiones de/para un director: lo cotidiano en la dirección de un Centro Educativo. Madrid: Narcea.

Ortiz, F. (2004). Diccionario de metodología de la investigación científica. Ciudad de México: Limusa.

Ramírez, C. (2004). La gestión administrativa en las instituciones educativas. Ciudad de México: Grupo Noriega.

Thomas M., Miles, G. y Fisk, P. (2007). El directivo perfecto: una guía para conseguir los mejores resultados. Barcelona, España: Gestión 2000.

Published

2019-04-05

How to Cite

Ñañez-Silva, M. V. ., & Lucas-Valdez, G. R. . (2019). LEADERSHIP OF THE DIRECTOR IN THE QUALITY OF INSTITUTIONAL MANAGEMENT: A CHALLENGE IN CURRENT EDUCATION. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 34(1), 167–180. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v34i1.2801

Issue

Section

Artículos