LEADERSHIP OF THE DIRECTOR IN THE QUALITY OF INSTITUTIONAL MANAGEMENT: A CHALLENGE IN CURRENT EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v34i1.2801Keywords:
leadership of the director, institutional management, institutional leadership, educational manager, current educationAbstract
The purpose of this research was to determine the relationship between the leadership of the Director and institutional management. For this purpose, a descriptive and correlational investigation of a non-experimental nature was carried out. The techniques used were the survey and the non-systematized observation. The instrument used for the data collection was the questionnaire, which was applied to an intentional sample formed by directors, teachers and administrative staff of educational institutions of the Imperial district of the province of Cañete, Lima. The results indicated that the personal characteristics of the director improve the pedagogical, administrative, organizational and community partner aspect of the institutions under his/her responsibility at a high level of significance. Hence, it is of vital importance that he/she assumes his/her position as an education manager so that the team responsible for the educational institution can perform successfully in its functions.
Downloads
References
Carda, R. y Larrosa, F. (2012). La organización del centro educativo: manual para maestros. Alicante: Editorial Club Universitario.
Fernández, E. (2010). Administración de empresas: un enfoque interdisciplinar. Madrid: Paraninfo.
Gago, F. (2006). La dirección pedagógica en los institutos de enseñanza secundaria. Un estudio sobre el liderazgo educacional. Madrid: Editorial Ministerio de Educación.
García, V. (1996). Organización y gobierno de centros educativos. Madrid: Rialp.
Gómez, M. (2006). Introducción a la metodología de la investigación científica. Córdoba: Edit. Brujas.
Gómez, J. (1999). Recursos humanos: fundamentos del comportamiento humano en la Empresa. Madrid: Ediciones Encuentro.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (1997). Metodología de la Investigación. Colombia: Panamericana Formas e Impresos.
Mañu, J. (2005). Equipos directivos para centros educativos de calidad. Madrid: Rialp.
Navarro, M. (2002). Reflexiones de/para un director: lo cotidiano en la dirección de un Centro Educativo. Madrid: Narcea.
Ortiz, F. (2004). Diccionario de metodología de la investigación científica. Ciudad de México: Limusa.
Ramírez, C. (2004). La gestión administrativa en las instituciones educativas. Ciudad de México: Grupo Noriega.
Thomas M., Miles, G. y Fisk, P. (2007). El directivo perfecto: una guía para conseguir los mejores resultados. Barcelona, España: Gestión 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Universidad Pedagógica Experimental Libertador
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Investigación y Postgrado está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 .
La política de acceso abierto y de licencias con “algunos derechos reservados” no niega la propiedad intelectual ni los derechos de los autores respecto a sus artículos, al contrario, los respeta. Es por ello que:
No se reservan los derechos de publicación de los artículos. Los autores podrán distribuir su artículo en cualquier otro medio, siempre y cuando sea sin fines de lucro. Debe informar al Editor de esta nueva publicación y debe dar el crédito a la revista Investigación y Postgrado.