SOCIAL REPRESENTATIONS AND TEACHING TRAINING. CONTRIBUTIONS FOR THE INITIAL PEDAGOGICAL ACT
DOI:
https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v34i1.2799Keywords:
initial training, initial pedagogical act, teaching practice, social representationsAbstract
This paper aims to provide elements to understand the initial pedagogical act of teaching training, from its relationship with the theory of social representations. We try to understand the concepts and characteristics of the pedagogical act in its first facets, as well as the notions that support the theories of social representations until they are linked. The study has a documentary nature, so the theorists and researchers of the areas of social representations and initial pedagogical practice are examined. In the review it was found that the teachers’ social representations, about teaching, are structured about aspects such as identity, the meanings attributed by social groups to teaching and the importance of values and attitudes towards the teaching career. Its greatest contribution is founded on connecting the two conceptions and proposing their application perspective in professional practice.
Downloads
References
Araya, U. (2002). Las representaciones sociales: ejes teóricos para su discusión. Cuaderno de Ciencias Sociales, 127. Costa Rica: FLACSO. Recuperado de http://www.flacso.or.cr/fileadmin/documentos/FLACSO/Cuaderno127.pdf
Astudillo, M. y Rivarosa, A. (2001). Viabilidad Democrática en la Formación Pedagógica Universitaria (tesis de postgrado). Universidad Nacional de Río Cuarto, Argentina.
Banch, M. (2000). Aproximaciones procesuales y estructurales al estudio de las representaciones sociales. Papers on Social Representations, 9, (3), 1-15. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/285299738_Aproximaciones_Procesuales_y_Estructurales_al_estudio_de_las_Representaciones_Sociales
Beillerot, J., Planchar-Laville, C y Mosconi, N. (1998). Saber y relación con el saber. Buenos Aires: Paidós.
Blat, J. y Marín, R. (1980). La formación del profesorado de educación primaria y secundaria. Estudio comparativo internacional. Barcelona, España: Teide.
Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico. Buenos Aires: Siglo XXI.
Caballero, K. (2013). La formación del profesorado universitario y su influencia en el desarrollo de la actividad profesional. Revista de Docencia Universitaria, 11(2), 391-412. Recuperado de http://red-u.net/redu/files/journals/1/articles/446/public/446-2381-1-PB.pdf
Chevallard, I. (1997). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique Grupo Editor.
Cornejo, J. (1999). Profesores que se inician en la docencia. Reflexiones desde América Latina. Revista Iberoamericana de Educación, OEI, 19. Recuperado de https://www.oei.es/historico/oeivirt/rie19a02.htm
Davini, M. (1995). La formación docente en cuestión. Buenos Aires: Paidós.
Díaz Barriga, F. (2003). Cognición situada y estrategias para el aprendizaje significativo. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 5(2). Recuperado de http://redie.ens.uabc.mx/vol5no2/contenido-arceo.html
Díaz Barriga, F. (2006). Enseñanza situada: vínculo entre la escuela y la vida. Ciudad de México: McGraw-Hill.
Díaz Barriga, F. y Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. Ciudad de México: McGrawHill.
Durkheim, E. (1968). Las formas elementales de la vida religiosa. Buenos Aires: Shapire.
Fernández, M. y Ramírez, P. (2006). Los relatos de experiencias escolares en la formación docente. Revista Iberoamericana de Educación, 37(4), 1-6. Recuperado de http://rieoei.org/1131.htm
Ferry, G. (1997). Pedagogía de la formación. Buenos Aires: Novedades Educativas UBA.
Gimeno Sacristán, J. (1991). El currículo: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.
Gimeno Sacristán, J. (1997). Poderes inestables en educación. Madrid: Morata.
Girola, L. (2000). Schutz y la pérdida de la inocencia en el análisis sociológico. Sociológica, 15(43), 35-58.
González Rivas, Ma. (2015). Representaciones sociales sobre el trabajo docente en los estudiantes de Educación en formación inicial (Tesis doctoral). Universidad de Carabobo, Venezuela. Recuperado de https://studylib.es/doc/1393128/magr.pdf
Illas, W. (2017). La educación literaria en el contexto de la construcción curricular para el sistema educativo venezolano. ARJÉ Revista de Postgrado FaCE-UC, 11(20), 56-65.
Imbernón, F. (2006). La profesión docente en la globalización y la sociedad del conocimiento. Observatorio Internacional de la Profesión Docente (OBIPD). Universidad de Barcelona. Recuperado de http://www.ub.edu/obipd/docs/la_profesion_docente_en_la_globalizacion_y_la_so ciedad_del_conocimiento_imb ernon_f.pdf
Jodelet, D. (1984). La representación social: fenómenos, conceptos y teoría. En Moscovici, S. (Comp.) Psicología social II. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales. Barcelona, España: Paidós.
Maciel de Oliveira, C. (2003). La investigación-acción como estrategia de aprendizaje en la formación inicial del profesorado. Revista Iberoamericana de Educación, 33, 1-13. Recuperado de http://www.tecnoedu.net/lecturas/materiales/lectura29.pdf
Mazzitelli, C., Aguilar, S., Guirao, A. y Olivera, A. (2009). Representaciones sociales de los profesores sobre la docencia: contenido y estructura. Educación, Lenguaje y Sociedad, VI(6), 265-290.
Mazzitelli, C. (2013). Los futuros docentes y sus representaciones de la enseñanza de las ciencias. Avances en Ciencias e Ingeniería, 4(2), 99-110.
Meirieu, P. (2009). Aprender sí, pero ¿cómo? Barcelona, España: Editorial Octaedro.
Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Huemul.
Moscovici, S. (1981). On social representations. En J.P. Forgas (Ed.), Social Cognition perspectives on everyday knowledge (181-209). London: Academic Press.
Moscovici, S. (1989). (Comp). Psicología social. Madrid: Paidós.
Moscovici, S. y Hewstone, M. (1986). De la ciencia al sentido común. En S. Moscovici (Comp.), Psicología social II, Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales. Barcelona, España: Paidós.
Nail Kröyer, O. (2010). Los incidentes críticos de aula. Un aporte a la formación docente y a la formación inicial. Proyecto DIUC. Concepción, Chile: Universidad de Concepción.
Nieva, J.A. y Martínez, O. (2016). Una nueva mirada sobre la formación docente. Universidad y Sociedad, 8(4), 14-21. Recuperado de http://rus.ucf.edu.cu/
Ramacciotti, B. (2015). Contexto social concreto como escenario de articulación de una Práctica Preprofesional Integradora. Revista Trayectorias universitarias, 1(1). Recuperado de http://revistas.unlp.edu.ar/TrayectoriasUniversitarias
Ramírez Ramírez, L. (2016). Dilemas y tensiones en la transición del aula universitaria a la práctica preprofesional en estudiantes de psicología. Educación Lima, 25(48), 29-51.
Rocha, G. y Murga, M. (2004). Deseo, vínculo social y creación colectiva. Tramas, 21, 161-177. Recuperado de http://148.206.107.15/biblioteca_digital/articulos/6-83-1061jtw.pdf
Southwell, M. (2009). Docencia, tradiciones y nuevos desafíos en el escenario contemporáneo. En A. Yuni (Comp.), La Formación Docente. Complejidad y Ausencias. Córdoba, Argentina: Editorial Encuentro Grupo Editor.
Vergara, M. (2008). La naturaleza de las representaciones sociales. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 6(1), 55-80. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/773/77360103.pdf
Zabalza, M.A. (2009). Ser profesor universitario hoy. La cuestión universitaria, 5, 69- 81.
Zabalza, M.A. (2013). La formación del profesorado universitario. Revista de Docencia Universitaria. 11(3), 11-14. Recuperado de http://redu.net/redu/index.php/REDU/article/view/729
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Universidad Pedagógica Experimental Libertador
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Investigación y Postgrado está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 .
La política de acceso abierto y de licencias con “algunos derechos reservados” no niega la propiedad intelectual ni los derechos de los autores respecto a sus artículos, al contrario, los respeta. Es por ello que:
No se reservan los derechos de publicación de los artículos. Los autores podrán distribuir su artículo en cualquier otro medio, siempre y cuando sea sin fines de lucro. Debe informar al Editor de esta nueva publicación y debe dar el crédito a la revista Investigación y Postgrado.