SUBJECT, SUBJECTIVITY AND SUBJECTIVATION: A LOOK AT RESEARCH ON IDENTITY (IES) IN YOUNG PEOPLE IN A LATIN AMERICAN CONTEXT
DOI:
https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v35i2.2786Keywords:
young subject, subjectivity, identity(ies), subjectivationAbstract
Reflecting on the role that young people have had in a society like ours, requires rethinking the elements that make up their identity(ies) and beyond identifying them, it is sought from a critical perspective, to understand the way in which socialization institutions such as the family and school configure them. The purpose of this article is to show through different investigations, the impact of neoliberal policies on the institutions mentioned in the context of the installation of the 1991 Constitution in Colombia. The findings not only show the structural modification suffered by the family and school, but also the direct implications in the configuration of the new identity (ies) in young people.
Downloads
References
Aguirre, E. (2000). Cambios sociales y prácticas de crianza en la familia colombiana. Diálogos. Discusiones en la psicología contemporánea, (1), 211-223.
Augé, M. (1992). Los no lugares, espacios del anonimato. Una antropología de la sobremodernidad. Barcelona. Editorial Gedisa S.A (Ed.).
Bocanegra, E. (2007). Del encierro al “paraíso” Imaginarios dominantes en la escuela Colombiana Contemporánea. Una mirada desde las escuelas de Bogotá. Centro de estudios en Niñez y Juventud (nd).
Cicerchia, R. (1999). Alianzas, redes y estrategias. Encanto y la crisis de las formas familiares. Nómadas, (1), 46-53.
Constitución Política de Colombia [Const.]. (1991). Artículo 42 [Título II]. Recuperado de http://es.presidencia.gov.co/normativa/constitucion-politica
Daza, G. (1999). Los vínculos de los que la familia es capaz. Nómadas (11), 28–43.
Durkheim, E. (1976). Educación como socialización. Salamanca. España. Ediciones Sígueme.
Echavarría, C.V. (2003). La escuela un escenario de formación y socialización para la construcción de identidad moral. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 1(2), 1–26. Recuperado de file:///C:/Users/VANE/Downloads/artículo_redalyc_77310205.pdf
Foucault, M. (2005). La arqueología del saber. México: Siglo XXI.
Gómez, S. (2000). Ciencias Sociales, violencia epistémica y el problema de la invención del otro. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/sur-sur/20100708045330/8_castro.pdf
González, B. (1994). Escritura y modernización: la domesticación de la barbarie. Revista Iberoamericana, (LX), 109–124. Recuperado de https://revista-iberoamericana.pitt.edu/ojs/index. php/Iberoamericana/article/view/6494
Koselleck, R. (2004). Historia de los conceptos y conceptos de Historia. Ayer 53, 1(1), 27–45.
Lártiga, R. (2017). La evolución de la autoridad parental en Francia y su incidencia en las facultades y deberes del progenitor no custodio. Revista de Derecho, 30(2), 133–157. Recuperado de https://scielo. conicyt.cl/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0718-09502017000200006&lng=es&nrm=iso
Mignolo, W. (2003). Historias locales/diseños globales Colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo. Revista comunicación 245-250. Recuperado de http://revistacomunicacion.org/pdf/n2/resenas/historias_locales_disenos_globales_colonialidad_conocimientos_subalternos_y_pensamientos_fronterizos.pdf
Moreno, M. (2008). Una aproximación entre sujeto, subjetividad y subjetivación. Criterios-Cuadernos de Ciencias Jurídicas y Política Internacional, 1(2), 91–101. Recuperado de https://revistas.usb.edu.co/index.php/criterios/article/view/1892
Observatorio de Políticas de las Familias–OPF. (2015). Tipologías de Familias en Colombia: Evolución 1993-2014, (1) 1-26. Recuperado de https://observatoriodefamilia.dnp.gov.co/Documents/ Documentos %20de%20trabajo/D3-tipologias-evolucion_dic3-(1).pdf
Quijano, O. (2008). Posibles y plurales. Analíticas para no perder el acontecimiento. Popayán. Editorial: Universidad del Cauca
Silva, A. (1992). Imaginarios urbanos: cultura y comunicación urbana. Bogotá: Tercer Mundo Editores.
Zuleta, M. (1999). La subjetivación capitalista. (11), 10–27. Recuperado de http://nomadas.ucentral.edu.co/index.php/inicio/38-las-familias-contemporaneas-nomadas-11/899-la-subjetivacion-capitalista
Zuleta, M. (1995). El dispositivo de subjetivación escolar: el poder, el saber y el deseo. Nómadas (2), l-13. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1051/105115242002.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Universidad Pedagógica Experimental Libertador
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Investigación y Postgrado está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 .
La política de acceso abierto y de licencias con “algunos derechos reservados” no niega la propiedad intelectual ni los derechos de los autores respecto a sus artículos, al contrario, los respeta. Es por ello que:
No se reservan los derechos de publicación de los artículos. Los autores podrán distribuir su artículo en cualquier otro medio, siempre y cuando sea sin fines de lucro. Debe informar al Editor de esta nueva publicación y debe dar el crédito a la revista Investigación y Postgrado.