SUBJECT, SUBJECTIVITY AND SUBJECTIVATION: A LOOK AT RESEARCH ON IDENTITY (IES) IN YOUNG PEOPLE IN A LATIN AMERICAN CONTEXT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v35i2.2786

Keywords:

young subject, subjectivity, identity(ies), subjectivation

Abstract

Reflecting on the role that young people have had in a society like ours, requires rethinking the elements that make up their identity(ies) and beyond identifying them, it is sought from a critical perspective, to understand the way in which socialization institutions such as the family and school configure them. The purpose of this article is to show through different investigations, the impact of neoliberal policies on the institutions mentioned in the context of the installation of the 1991 Constitution in Colombia. The findings not only show the structural modification suffered by the family and school, but also the direct implications in the configuration of the new identity (ies) in young people.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Leidy Vanessa Vásquez-Tenorio, Universidad de San Buenaventura

Doctoranda en Educación con énfasis en Estudios Culturales y Pensamientos Pedagógicos Latinoamericanos, Universidad de San Buenaventura Cali. Magíster en Educación con énfasis en Comunicación, Educación y Cultura, Universidad del Cauca. Historiadora, Universidad del Cauca. Profesora e investigadora del grupo de investigación PATRYO, establecimiento Público de Educación Superior ITA-Buga. Universidad de adscripción: Universidad de San Buenaventura, Cali Colombia.

References

Aguirre, E. (2000). Cambios sociales y prácticas de crianza en la familia colombiana. Diálogos. Discusiones en la psicología contemporánea, (1), 211-223.

Augé, M. (1992). Los no lugares, espacios del anonimato. Una antropología de la sobremodernidad. Barcelona. Editorial Gedisa S.A (Ed.).

Bocanegra, E. (2007). Del encierro al “paraíso” Imaginarios dominantes en la escuela Colombiana Contemporánea. Una mirada desde las escuelas de Bogotá. Centro de estudios en Niñez y Juventud (nd).

Cicerchia, R. (1999). Alianzas, redes y estrategias. Encanto y la crisis de las formas familiares. Nómadas, (1), 46-53.

Constitución Política de Colombia [Const.]. (1991). Artículo 42 [Título II]. Recuperado de http://es.presidencia.gov.co/normativa/constitucion-politica

Daza, G. (1999). Los vínculos de los que la familia es capaz. Nómadas (11), 28–43.

Durkheim, E. (1976). Educación como socialización. Salamanca. España. Ediciones Sígueme.

Echavarría, C.V. (2003). La escuela un escenario de formación y socialización para la construcción de identidad moral. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 1(2), 1–26. Recuperado de file:///C:/Users/VANE/Downloads/artículo_redalyc_77310205.pdf

Foucault, M. (2005). La arqueología del saber. México: Siglo XXI.

Gómez, S. (2000). Ciencias Sociales, violencia epistémica y el problema de la invención del otro. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/sur-sur/20100708045330/8_castro.pdf

González, B. (1994). Escritura y modernización: la domesticación de la barbarie. Revista Iberoamericana, (LX), 109–124. Recuperado de https://revista-iberoamericana.pitt.edu/ojs/index. php/Iberoamericana/article/view/6494

Koselleck, R. (2004). Historia de los conceptos y conceptos de Historia. Ayer 53, 1(1), 27–45.

Lártiga, R. (2017). La evolución de la autoridad parental en Francia y su incidencia en las facultades y deberes del progenitor no custodio. Revista de Derecho, 30(2), 133–157. Recuperado de https://scielo. conicyt.cl/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0718-09502017000200006&lng=es&nrm=iso

Mignolo, W. (2003). Historias locales/diseños globales Colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo. Revista comunicación 245-250. Recuperado de http://revistacomunicacion.org/pdf/n2/resenas/historias_locales_disenos_globales_colonialidad_conocimientos_subalternos_y_pensamientos_fronterizos.pdf

Moreno, M. (2008). Una aproximación entre sujeto, subjetividad y subjetivación. Criterios-Cuadernos de Ciencias Jurídicas y Política Internacional, 1(2), 91–101. Recuperado de https://revistas.usb.edu.co/index.php/criterios/article/view/1892

Observatorio de Políticas de las Familias–OPF. (2015). Tipologías de Familias en Colombia: Evolución 1993-2014, (1) 1-26. Recuperado de https://observatoriodefamilia.dnp.gov.co/Documents/ Documentos %20de%20trabajo/D3-tipologias-evolucion_dic3-(1).pdf

Quijano, O. (2008). Posibles y plurales. Analíticas para no perder el acontecimiento. Popayán. Editorial: Universidad del Cauca

Silva, A. (1992). Imaginarios urbanos: cultura y comunicación urbana. Bogotá: Tercer Mundo Editores.

Zuleta, M. (1999). La subjetivación capitalista. (11), 10–27. Recuperado de http://nomadas.ucentral.edu.co/index.php/inicio/38-las-familias-contemporaneas-nomadas-11/899-la-subjetivacion-capitalista

Zuleta, M. (1995). El dispositivo de subjetivación escolar: el poder, el saber y el deseo. Nómadas (2), l-13. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1051/105115242002.pdf

Published

2024-06-07

How to Cite

Vásquez-Tenorio, L. V. (2024). SUBJECT, SUBJECTIVITY AND SUBJECTIVATION: A LOOK AT RESEARCH ON IDENTITY (IES) IN YOUNG PEOPLE IN A LATIN AMERICAN CONTEXT. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 35(2), 151–167. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v35i2.2786

Issue

Section

Artículos