LANGUAGE AND SOCIAL PRACTICES. TALES OF THE CHOCOAN TRADITION FOR INFERENTIAL LEVEL READING
DOI:
https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v36i1.2767Keywords:
language, didactic strategies, reading comprehension, inferential level, the story, basic education, Chocó traditionAbstract
In this research, it was proposed to contribute to the rescue of the cultural traditions of the municipality of Cértegui-Chocó, establishing a link between language and sociocultural practices. To this end, the use of stories from the Chocoana tradition was evaluated in order for students to infer from the literary texts the implicit elements related to their tradition, environment and culture. The approach taken was the mixed one, under the participatory action research methodology. As techniques, the reading comprehension tests were applied, in pretest and posttest versions, and the literary workshop. The results allowed identifying that the reading levels of the students went from literal and inferential to critical and intertextual. Therefore, this research is expected to be thought of in the community as a way to generate knowledge networks, in favor of inference and contact with our real and fantastic history.
Downloads
References
Arcila, C. (2006). Literatura y drama social. Guía didáctica y módulo. Fundación Universitaria Luis Amigó. Faculta de Educación.
Barona, G. (1995). Ausencia y presencia del negro en la historia colombiana. Córdoba, D. O. (Ed.). Cidse.
Bautista, C. (2011). Proceso de la investigación cualitativa: Epistemología, metodología y aplicaciones. Sidalc.net.
Caicedo, C. (1997). En torno al desarrollo del Chocó. Lealon.
Cajiao, F. (2005). Instrumentos para escribir el mundo. Escritura, lectura y política en el universo escolar. Cooperativa Editorial Magisterio.
Capurro, R. (1982). Heidegger y la experiencia del lenguaje. Cuaderno de psicoanálisis freudiano, 22, 81-86. http://www.capurro.de/boss.htm
Congreso de la República. (1994). Ley General de Educación. Ley 115 de Febrero 8 de 1994. Bogotá, Colombia.
Cook, T. y Reichardt, Ch. (1995). Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación educativa. Morata.
Dubois, B. y Laurent, G. (1996). The Functions of Luxury: a Situational Approach to Excursionism. Association for Consumer Research ed., 23. Advances in Consumer Research. http://acrwebsite.org/volumes/7875/volumes/v23/NA-23
Duque, C.P. (2006). Conciliando el aprendizaje formal e informal de la lectura emergente en contextos escolares. Revista Colombiana de Psicología, 15, 125-129. https://revista.unal.edu.co/index.php/psicologia/article/view/1241
Durango, Z.R. (2017). Niveles de comprensión lectora en estudiantes de la Corporación Universitaria Rafael Núñez (Cartagena de Indias). Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 51, 156-174. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/850
Durkheim, E. (1885). Organización y vida del cuerpo social según Schaeffle. Revue philosophique.
Freire, P. (1969). La educación como práctica de la libertad. Siglo XXI.
Friedemann, N.S. de (1992). Huellas de Africanía en Colombia. Thesaurus: boletín del Instituto Caro y Cuervo, 47(3), 543-560. https://www.cvc.cervantes.es/
Gallego, J. L., Figueroa, S. y Rodríguez, A. (2019). La comprensión lectora de escolares de educación básica. Literatura y Lingüística, 40, 187-208. https://doi:10.29344/0717621X.40.2066
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill.
Instituto Colombiano para la Evaluación. (2018). Guía de uso e interpretación de resultados: Reporte de estudiantes, Saber 3°, 5° y 9°. ICFES.
Lemos, K.Y., González, M. y Torres, G.L. (2018). Cuentos de la tradición chocoana como experiencia expandida del lenguaje: una estrategia didáctica implementada en los años 2016 a 2017 para el mejoramiento de la comprensión lectora a nivel inferencial en los estudiantes de grado 5º de la Institución Educativa Matías Trespalacios del municipio de Cértegui-Chocó. [Trabajo de maestría]. Universidad de Medellín, Colombia. https://repository.udem.edu.co/handle/11407/4954
León, J. (2003). Conocimiento y discurso: Reglas para inferir y comprender. Pirámide.
López, M. (2015). Lectura y niveles de pensamiento. Revista para el aula-IDEA, 4(15), 49-50. https://www.usfq.edu.ec/es/node/1451
Martín-Barbero, J. (2012). Ciudad educativa: de una sociedad con sistema educativo a una sociedad de saberes compartidos. En R. Díaz y J. Freire (Eds.), Educación expandida (pp. 103-129). ZEMOS98. http://www.zemos98.org/descargar/educacion_expandida-ZEMOS98.pdf
Mejía Builes, B.M. (2015). Otra mirada a la escuela: transformación necesaria para el siglo XXI. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 6(1), 136-157. https://www.funlam.edu.co/revistas/index.php/RCCS/article/view/1314
Mèlich, J.C. (2002). Filosofía de la finitud. Herder.
Ministerio de Educación Nacional. (1998). Lineamientos Curriculares de Lengua Castellana. Ministerio de Educación Nacional.
Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares Básicos de competencia. Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación Nacional. Recuperado el 2017, de mineducacion: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2017). Informe Índice Sintético de Calidad. https://diae.mineducacion.gov.co/dia_e/documentos/2017/427787000014.pdf
Rentería, N. M. (2018). La enseñanza de la comprensión lectora a través de cuentos afrochocoanos en estudiantes del grado quinto de la Básica Primaria. Educación y Ciudad, 35, 93-102. https://doi.org/10.36737/01230425.vO. n35.2018.1965
Sanz, Á. (2003). La lectura comprensiva y los textos escolares en la Eso. Bibliotecas Escolares, Blitz, ratón de biblioteca. Navarra, España: Gobierno de Navarra. https://www.educacion.navarra.es/catalogo/asset_publisher/JONi5m8mCym2/content/la-lectura-comprensiva-y-los-textos-escolares-en-la-eso
Smith, D., y Putnam, P. (1980). Canadian Journal of Earth Sciences. Recuperado de Anastomosed river deposits: modern and ancient examples in Alberta, Canada. https://doi.org/10.1139/e80-147
Vidal-Moscoso, D. y Manríquez-López, L. (2016). El docente como mediador de la comprensión lectora en universitarios. Revista de la Educación Superior, XLV (1), 95-118. http://publicaciones.anuies.mx/revista/177/3/4/es/el-docente-como-mediador-de-la-comprension-lectora-en-universitarios
Zemelman, H. (2006). El conocimiento como desafío posible. México: Instituto Pensamiento y Cultura en América Latina.
Zuleta, E. (1982). Sobre la lectura. https://es.slideshare.net/ChristianRosero3/ensayo-sobre-la-lectura-estanislao-zuleta-57792356
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Universidad Pedagógica Experimental Libertador
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Investigación y Postgrado está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 .
La política de acceso abierto y de licencias con “algunos derechos reservados” no niega la propiedad intelectual ni los derechos de los autores respecto a sus artículos, al contrario, los respeta. Es por ello que:
No se reservan los derechos de publicación de los artículos. Los autores podrán distribuir su artículo en cualquier otro medio, siempre y cuando sea sin fines de lucro. Debe informar al Editor de esta nueva publicación y debe dar el crédito a la revista Investigación y Postgrado.