“THE TURN AND THE MOORING”: DICHOTOMIC VISIONS OF AFRO-PACIFIC EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v37i1.2723

Keywords:

educación propia, afropacífico, emancipación, afroepistemología, etnoeducación

Abstract

This writing aims to identify those discourses embedded in the school system of the Afrodiasporic communities that inhabit the Pacific coast (hereinafter Afro-Pacific), represented in a series of tensions, which occurs between the imaginary of the national project and the conception of the own education raised by said human groups; The contrast of these two pedagogical visions (normative and praxis) generates a series of ruptures, since the ideology of the national educative project is repressive and homogenizing, while the vision of the Afro-diasporic groups is liberating and emancipatory. The author's interest is focused on the understanding of Afro-Pacific thought that underlies the African notion of approaching and reproducing knowledge, seeking new stages of the obliterating condition of 'backwardness' and 'inferiority' imposed by capitalist-modernity that precludes the Ethnic diversity in the mentioned contexts.

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Author Biography

Wayner Celorio-Angulo, Universidad de San Buenaventura, USBC, Cali.

Doctorando en Educación, USBC. Magister en Administración de la Tecnología Educativa, Universidad de Santander (UDES). Especialización en Administración de la Informática Educativa, UDES. Profesional en Comercio Internacional Universidad Antonio Nariño. Docente Oficial, Secretaría de Educación Distrital de Buenaventura. Docente Tutor, Programa Todos a Aprender (PTA) - Ministerio de Educación Nacional (MEN). Institución de adscripción: Universidad de San Buenaventura, USBC, Cali.


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Published

2024-05-27

How to Cite

Celorio-Angulo, W. . (2024). “THE TURN AND THE MOORING”: DICHOTOMIC VISIONS OF AFRO-PACIFIC EDUCATION. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 37(1), 117–135. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v37i1.2723

Issue

Section

Artículos