A DIDACTIC PROPOSAL TO TEACHING PUNCTUATION MARKS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v39i1.2722

Keywords:

ortografía, puntuación, signos de puntuación, sistema puntuario

Abstract

Learning a written language consists of a long and interconnected process in which its is fundamental to master punctuation marks. Written expressions rely solely on these marks in order to represent the richness of nuances that are present in spoken language. This text proposes addressing the teaching of these graphic marks as a key mechanism for organizing and prioritizing ideas, in line with the new approach by the Royal Spanish Academy's 2010 spelling book. Activities should be carried out throughout formal education so students develop an understanding of how to punctuate properly, depending on the type of discourse, what they want to express, their personal style and other factors.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Soraya Ospina-Ugalde, Universidad Metropolitana

Licenciada en Comunicación Social, UCAB. Magíster Scientiarum en Comunicación Social, UCV. Especialista en Tecnología, Aprendizaje y Conocimiento, Unimet. Interés investigativo en la función social sintáctica de los signos de puntuación y de la historia de la variedad del español en Venezuela. Institución de adscripción: Universidad Metropolitana, Venezuela.

References

Barboza, Y. (2008). La enseñanza de la puntuación en la I y II etapas de la educación básica. Investigación y Postgrado, 23(1), 317-341. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1316-00872008000100014

Cassany, D. (1999). Puntuación: investigaciones, concepciones y didáctica. Letras, 58, 21-54. https://www.researchgate.net/publication/274311087Puntuacioninvestigaciones _ concepciones_y_didactica

Centro Virtual Cervantes. (s.f.). (CVC)RA. En Diccionario de términos clave de ELE. https://cvc.cervantes.es/ ensenanza/biblioteca_le/diccio_ele/diccionario/expresionescrita.htm

Figueras Bates, C. (2001). Pragmática de la puntuación. Octaedro.

García Márquez, G. (1975). El otoño del patriarca. Editorial Plaza & Janés. https://www.suneo.mx/literatura/subidas/ Garcia%20Marquez%20Gabriel%20El%20Oto%C3%B1o%20del%20Patriarca.pdf

Herrero Gómez, I. H. (2022). La enseñanza de la puntuación: propuesta didáctica y estudio de caso. Tesis de maestría. Universidad de Salamanca. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/150178/2022_TFM _MUPES_ La%20ense%C3%B1anza%20de%20la%20puntuaci%C3%B3n.%20Propuesta%20did%C3%A1ctica%20y%20estudio%20de%20caso.pdf?sequence=1

Molina Maldonado, D. (2014). Didáctica de la puntuación, estudio experimental. Tesis. Universidad de Almería.

Ospina Ugalde, S. (2023). Espacio lúdico educativo para la práctica de los signos de puntuación, dirigido a los estudiantes de Lectura y Aprendizaje de la Universidad Metropolitana [Tesis para obtener el título de especialista en Tecnología, Aprendizaje y Conocimiento]. Universidad en la Metropolitana de Caracas. https://unimet.ent.sirsi.net/cl ient/es_ES/default/search/results?qu=ospina&te=&lm=TRABAJOPOSTGRADO

Real Academia Española y Asociación de Academias (2010). Ortografía de la lengua española. Espasa. DOI: https://doi.org/10.17533/udea.lyl.1269

Roselló Verdaguer, J. (2012). 101 ejercicios para aprender a puntuar (según las nuevas normas de la RAE). Anejo n° 2 de Normas. Revista de Estudios Lingüísticos Hispánicos. Universitat de València.

Wallace, Y. y Dapino, M. (2012). Puntuación: desafíos y posibilidades de trabajo en el aula. Educación, Lenguaje y Sociedad, 9(9), 97-117. https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/els/article/view/1462

Published

2024-04-24

How to Cite

Ospina-Ugalde, S. . (2024). A DIDACTIC PROPOSAL TO TEACHING PUNCTUATION MARKS. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 39(1), 71–83. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v39i1.2722

Issue

Section

Artículos