ADDRESSING POST-PANDEMIC SOCIO-EMOTIONAL COMPETENCES IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN COLOMBIA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v39i1.2719

Keywords:

Colombia, socioemotional competencies, COVID-19, basic education, postpandemic

Abstract

This research focused on a sistematic literature review to identify and analyze the main challenges and opportunities in addressing post-pandemic socio-emotional competencies in Colombian educational institutions, with the aim of contributing to the development of strategies for their strengthening. To get into this, secondary sources on the effects of the pandemic on education in Colombia were reviewed using search engines such as Google Scholar and databases such as Dialnet and SciElo. This research, with respect to the impact on the socio-emotional stability of the actors of the educational system in Colombia, teachers, students and the student community, did not yield the expected results. Therefore, it is necessary, taking into account the findings, to continue with the study in order to identify the effects that the pandemic had on the socio-emotional situation, from an educational and psychosocial perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Eliana Verónica Cortés-Bocanegra, Universidad Pedagógica Experimental Libertador/ Institución Educativa La Esperanza, Colombia

Administradora de Empresas de la Universidad Nacional Abierta y a Distancia (UNAD, Florencia – Caquetá).  Especialista Gerencia del Talento Humano y Especialista en Pedagogía de la Universidad de la Amazonía. Magíster en Informática Educativa, de la Universidad Norbert Wiener, Lima Perú. Estudiante Doctorado en Educación, Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL, Venezuela). Institución de adscripción: Universidad Pedagógica Experimental Libertador (Venezuela)/ Institución Educativa La Esperanza (Colombia).

References

Ardila, S. y Castiblanco, A. (2019). Escucha activa y convivencia mucho más que teoría. [Tesis maestría], Fundación Universitaria Los Libertadores. https://repository.libertadores.edu.co/handle /11371/2829

Banco de la República de Colombia. (2021). Efectos de la pandemia sobre el sistema educativo: El caso de Colombia. Recuperado de https://www.banrep.gov.co/es/borrador-1179

Bisquerra, R. (2020, octubre). Educación socioemocional y bienestar. En L. G. Juárez-Hernández (Coord.), Memorias del Quinto Congreso de Investigación en Habilidades Socioemocionales, Coaching y Talento (CIGETH-2020). Congreso conducido por el Centro Universitario CIFE, Cuernavaca, México. https://www.academia.edu/44609837/Habilidades_Socioemocionales_Desd e_una_Perspectiva_Socioformativa

Bisquerra, R. y Pérez, N. (2007). Las competencias emocionales. Educación XXI, (10), 61-82. DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.1.10.297

Bohórquez-Chautá, C. (2020). Fortalecimiento de la autonomía emocional, en estudiantes del grado tercero 5 de la Institución educativa distrital San José. [Tesis maestría], Fundación Universitaria Los Libertadores. https://repository.libertadores.edu.co/handle/11371/3445

Buitrago, R. y Molina, G. (2021). Profesorado, emociones y escuela. Reflexiones en tiempo de pandemia -COVID-19-. Revista Habitus: Semilleros de investigación, 1(1), https://revistas.uptc.edu. co/index.php/semilleros_investigacion/article/view/12551 DOI: https://doi.org/10.19053/22158391.12551

Burbano-Fajardo, D. y Betancourth-Zambrano, S. (2018). El afecto en la relación docente-estudiante. MedUNAB, 20(3), 310-8. Recuperado de https://revistas.unab.edu.co/index.php/medunab/article/ view/2729 DOI: https://doi.org/10.29375/01237047.2729

CEPAL. (2020). La educación en tiempos de la pandemia. Informe COVID-19. https://www.cepal.org /es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-COVID-19

Cifuentes, O., Garzón, L., Berrío, M. y Sáchica, D. (2021). Balance de la pandemia: posibles lecciones aprendidas para el sector educativo en Bogotá. Revista Educación y Ciudad, 41, 41-55. DOI: https://doi.org/10.36737/01230425.n41.2575

Gamboa Suárez, A. A., Hernández Suárez, C. A. y Prada Núñez, R. (2021). Efectos depresivos del aislamiento preventivo obligatorio asociados a la pandemia del Covid-19 en docentes y estudiantes de una universidad pública en Colombia. Psicogente, 24(45), 108-127. https://doi.org/10.17081/ps ico.24.45.4156 DOI: https://doi.org/10.17081/psico.24.45.4156

Grijalba Quiroz, N., Pérez Canencio, Y. y García Cano, L. (2021). La formación socioemocional busca cupo en la escuela primaria en Colombia. Foro Educacional, 36 (enero-julio 2021), 133–158. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7998534 DOI: https://doi.org/10.29344/07180772.36.2743

Hernández, V. y Prada, R. (2021). Afectaciones ocupacionales y emocionales derivadas del aislamiento social en tiempos del COVID-19. Boletín Redipe, 10(2), 295-311. DOI: https://doi.org/10.36260/rbr.v10i2.1214

Herrera Zúñiga, J. (2022). Importancia de algunas competencias socio emocionales como factores protectores en la pandemia COVID-19. https://hdl.handle.net/10495/27722

Herrera, L., Buitrago, R. y Ávila, A. (2016). Empathy in future teachers of the Pedagogical and Technological University of Colombia. New Approaches in Educational Research, 5(1), 30-37. https://doi.org/10.7821/naer.2016.1.136 DOI: https://doi.org/10.7821/naer.2016.1.136

Jaramillo, S. y López, G. (2021). La formación del maestro en competencias emocionales: una revisión de tema a propósito de una necesidad para la profesión docente en Colombia. En Jaramillo Restrepo, S., López Arboleda, G. (Ed.), La formación del maestro en competencias emocionales: una necesidad para la profesión docente en Colombia (pp. 1-10). Fundación Universitaria Los Libertadores.

López-Daza, G. y Gómez-García, C. (2020). Estado de excepción y restricción al derecho a la educación en Colombia por la COVID-19. Opinión jurídica, 19(SPE40), 163-186. DOI: https://doi.org/10.22395/ojum.v19n40a8

Mejía, J., Rodríguez, G., Guerra, N., Bustamante, A., Chaparro, M. y Castellanos, M. (2016). Paso a Paso. Estrategia de Formación de Competencias Socioemocionales en la Educación Secundaria y Media. Qualificar-Banco Mundial. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-385321recurso 3.pdf

Mendoza-Ramírez, D. (2020). Fortalecimiento de la conciencia emocional en estudiantes del grado transición 5 del Colegio Ciudad de Bogotá. [Tesis maestría]. https://repository.libertadores.edu.co/ items/f5ccf913-ac48-4386-96b6-a949c39ec829

Milicic, N., Alcalay, L., Berger, C. y Álamos, P. (2019). Aprendizaje socioemocional en estudiantes de quinto y sexto grado: presentación y evaluación de impacto del programa BASE. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 21(81). https://www.scielo.br/j/ensaio/a/hrH46QbCGY6zjz4XPhW VBtv/?format=pdf DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362013000400002

Misad, K., Misad, R. y Dávila, O. (2022). El clima escolar desde la gestión directiva en Latinoamérica: una revisión de la producción académica. Gestionar: Revista de empresa y gobierno, 2(2), 7-24. Recuperado de https://revistagestionar.com/index.php/rg/article/view/31 DOI: https://doi.org/10.35622/j.rg.2022.02.001

Ruiz Sánchez, S. (2020). Las habilidades socioemocionales docentes en tiempos de pandemia. In Memorias del Quinto Congreso de Investigación en habilidades socioemocionales, Coaching y Talento (CIGETH-2020). Congreso conducido por el Centro Universitario CIFE, Cuernavaca, México. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/346476388Las_habilidades_socioemoc ionales_docentes_en_tiempos_de_pandemia

Simeón-Aguirre, E.E., Aguirre-Canales, V.I., Simeón-Aguirre, A.M. y Carcausto W. (2021). Desarrollo y fortalecimiento de competencias emocionales en la educación infantil en Iberoamérica: una revisión sistemática. Investigación Valdizana, 15(4), 219-230. https://doi.org/10.33554/riv.15.4.893 DOI: https://doi.org/10.33554/riv.15.4.893

Villalobos, M. y Riquelme, G. (2022). Evaluaciones de las competencias socioemocionales en el contexto educativo: una revisión. ConCiencia EPG, 7(1), 43-74. Recuperado de https://revistacon cienciaepg.edu.pe/ojs/index.php/55551/article/view/212 DOI: https://doi.org/10.32654/ConCienciaEPG/Eds.especial-3

Published

2024-04-24

How to Cite

Cortés-Bocanegra, E. V. . (2024). ADDRESSING POST-PANDEMIC SOCIO-EMOTIONAL COMPETENCES IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS IN COLOMBIA. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 39(1), 53–69. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v39i1.2719

Issue

Section

Artículos