THE VENEZUELAN CLAIM ON THE ESSEQUIBO TERRITORY IN THE FRAMEWORK OF ENVIRONMENTAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v38i2.2282

Keywords:

Environmental education , sustainable development , Essequibo territory , Venezuela, Guyana

Abstract

The purpose of this paper is to present a pedagogical vision of the controversy that Venezuela and Guyana maintain over the Essequibo territory. In general terms, the historical background of the Venezuelan claim is outlined, as well as the geographical conditions of the territory under claim. Next, some topics are proposed as a basis for an approach with the Guyanese educational sectors, through agreements that facilitate the exchange of pedagogical experiences and the planning of joint projects, related to the management of natural resources. These projects would be considered from the standpoint of sustainable development, a framework that would be beneficial for both countries. Some conceptual elements related to environmental education are exposed, conceived as a transversal approach, applicable in the Venezuelan educational system to address the teaching of the physical and human conditions of the Essequibo territory. It concludes with a call for the conservation of Venezuelan territoriality and an extensive bibliography.

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Author Biographies

Helio Antonio Requena-Bandres, Universidad de la Barra Interamericana de Abogados, México/ Universidad Bicentenaria de Aragua

Abogado, USM. Especialista en Derecho Procesal, UCAB. Especialización en Protección Jurisdiccional, Universidad Bandeirante, Brasil. Doctor en Ciencias de la Educación, Universidad Latinoamericana y del Caribe. Postdoctorado en Derecho, Educación y Relaciones Internacionales, UPEL. Profesor en el Doctorado en Derecho, Universidad de la Barra Interamericana de Abogados en Ciudad de México. Doctorando en Ciencias Jurídicas en la Universidad Bicentenaria de Aragua.

Sergio A. Pérez-Saya, Universidad Bolivariana de Venezuela/ Universidad Bicentenaria de Aragua

Abogado, Universidad Santa María. Especialista en Derecho Procesal Civil, UBA. Especialista en Derecho de Familia y del Niño, UCAB. Profesor en UBA. Doctorando de la Universidad Bicentenaria de Aragua en Ciencias Jurídicas.

Julio César Arias-Rodríguez, Universidad Santa María/ Universidad Bicentenaria de Aragua

Abogado, Universidad Católica Andrés Bello. Especialista en Derecho Administrativo, Universidad Católica Andrés Bello. Profesor de Derecho Administrativo, Universidad Santa María. Doctorando en Ciencias Jurídicas en la Universidad Bicentenaria de Aragua. Doctorando en Derecho de la Universidad Católica Andrés Bello.

Julio César Pineda-Pabón, Universidad Bicentenaria de Aragua

Profesor de Filosofía, Instituto Pedagógico de Caracas. Abogado, Universidad Central de Venezuela. Doctor en Derecho Internacional Público, Universidad Latinoamericana y del Caribe. Embajador Emérito de la República Bolivariana de Venezuela.

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Published

2023-09-18

How to Cite

Requena-Bandres, H. A. ., Pérez-Saya, S. A., Arias-Rodríguez, J. C. ., & Pineda-Pabón, J. C. . (2023). THE VENEZUELAN CLAIM ON THE ESSEQUIBO TERRITORY IN THE FRAMEWORK OF ENVIRONMENTAL EDUCATION. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 38(2), 79–106. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v38i2.2282

Issue

Section

Artículos