SELF-ASSESSMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS. AN ESSENTIAL FACET IN THE PARTICIPATION PROCESS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v36i2.2260

Keywords:

participation in planning, institutional self-assessment, evaluation proposals

Abstract

In building a quality institution, benefiting society, one of the most difficult tasks is self-evaluation. However, under the combined epistemological principles of participation, as an inherent condition of institutionality, and evaluation, as a field of knowledge, a self-evaluation proposal becomes viable. With these foundations, the need arises to carry out the self-evaluation of educational institutions from a new model of participation, taking into account the legal supports, the elements, strategic lines, variables, phases and activation by stages. A series of facets for participatory institutional self-evaluation are offered and an evaluative activation is planned. For the purposes, a proposal is offered with support in didactic actions and closes with the reaffirmation of the needs of a systematic and democratic self-evaluation for the contexts of educational institutions.

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Author Biographies

Jairo José Reyes , Secretaría de Educación de Cundinamarca

Estudiante de Doctorado en Educación de la Universidad San Buenaventura Cali. Magíster en Educación de la Universidad Cooperativa de Colombia. Especialista en Gerencia de Proyectos Educativos. Licenciado en Matemáticas egresado de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas. Institución de adscripción: Directivo Docente por la Secretaría de Educación de Cundinamarca, Colombia.

Marlene Coromoto Arteaga-Quintero, Universidad Pedagógica Experimental Libertador

Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación por la UNED, España. Magíster en Literatura Latinoamericana Contemporánea, por la Universidad Simón Bolívar. Profesora de Literatura y Lengua Castellana por el Instituto Pedagógico de Caracas. Profesora invitada de la Universidad San Buenaventura Cali. Institución de adscripción: Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL), Instituto Pedagógico de Miranda.

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Published

2023-09-06

How to Cite

Reyes , J. J., & Arteaga-Quintero, M. C. (2023). SELF-ASSESSMENT OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS. AN ESSENTIAL FACET IN THE PARTICIPATION PROCESS. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 36(2), 25–44. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v36i2.2260

Issue

Section

Artículos