REMOTE EDUCATION AND PEDAGOGICAL PERFORMANCE DURING THE COVID-19 PANDEMIC IN THE HUAROCHIRÍ PROVINCE, PERU, 2021
DOI:
https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v37i1.22Keywords:
educación remota , medios digitales, COVID-19, Perú, desempeño pedagógicoAbstract
The appearance of the pandemic caused by the SARS-CoV-2 virus determined that, in order to preserve the health of the population, mandatory confinement measures were implemented in many countries of the world. This imposed changing the face-to-face educational modality to non-face-to-face or distance learning. The objective of this work was to determine the relationship between remote education and teaching performance during the COVID-19 flu pandemic, in public educational institutions in the province of Huarochirí, in Peru, during 2021. The methodology used was a quantitative with correlational design, for which two Likert scale instruments were constructed, which were applied to a sample of 51 teachers. The results showed a high correlation according to Spearman's Rho 0.789, which allowed concluding that there is a positive relationship, that is, satisfactory results, between remote education and teacher performance during the COVID-19 pandemic.
Downloads
References
Alegría, R. (2021). Pedagogical Management and Teacher Satisfaction in Public School at Covid 19 Times. Revista Gestão Inovação e Tecnologias, 11(4), 334–343. Recuperado de https://doi.org/10.47059/revistageintec.v11i4.2111
Álvarez, H., Arias, E., Bergamaschi, A., López, Á., Noli, A., Ortiz, M. y Pérez, M. (2020). La educación en tiempos de coronavirus: Los sistemas educativos de América Latina y el Caribe ante COVID-19. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1–30. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/La-educacion-en-tiempos-del-coronavirus-Los-sistemas-educativos-de-America-Latina-y-el-Caribe-ante-COVID-19.pdf
Arriagada, P. (2020). Pandemia Covid-19: Educación a Distancia. O las Distancias en la Educación. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 1-3. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12396
Berti, A. L. (1997). Arnoldo Gabaldón. Testimonios sobre una vida al servicio de la gente. Ediciones de la Cámara de Diputados del Congreso de la República de Venezuela.
Castañeda, K. D. y Vargas, A. M. (2021). En tiempos de pandemia: una mirada retrospectiva sobre la educación a distancia, virtual y remota de emergencia, así como sobre las buenas prácticas docentes. Academia y Virtualidad, 14(1), 13-22. https://doi.org/10.18359/ravi.5346
CEPAL-UNESCO. (2020). La educacion en tiempos de la pandemia COVID-19. Comisión Económica Para América Latina y El Caribe, Santiago Oficina Regional de Educación Para América Latina y El Caribe de La Organización de Las Naciones Unidas Para La Educación La Ciencia y La Cultura, 11, 11–13. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374075?posInSet=1&queryId=9ccf4a39-7c50-43e4-856b-a09632daa7a2
Cornock, M. (2020). Caling up online learning during the coronavirus. (Covid-19) pandemic. [Blog Online] CPD & Technology-Enhanced Learning. https://mattcornock.co.uk/technology-enhanced-learning/scaling-up-online-learning-during-the-coronaviruscovid-19-pandemic/.
Díaz-Ronceros, E., Marín-Rodriguez, W., Meleán-Romero, R. y Ausejo-Sánchez, J. (2021). Enseñanza virtual en tiempos de pandemia: Estudio en universidades públicas del Perú. Revista de Ciencias Sociales, 27(3), 428-440. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i3.36780.
Feito, R. (2020). Este es el fin de la escuela tal y como la conocemos. Unas reflexiones en tiempo de confinamiento. RASE Revista Sociología de la Educación, 13(2), 156-163. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17130.
García, L. (1999). Fundamentos y componentes de la educación a distancia. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 2(2), 41-61. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:20685/fundamentos_componentes.pdf.
García, L. (2002). La educación a distancia. De la teoría a la práctica. Editorial Ariel.
Guevara, N. (2021). Educación remota y el desempeño docente en la Institución Educativa San Juan – Morropón. [Tesis de maestría]. Universidad César Vallejo. Recuperado de https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/63401/Guevara_GN-SD.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
IISUE. (2020). Educación y pandemia. Una visión académica. UNAM. Recuperado de http://www.iisue.unam.mx/nosotros/covid/educacion-y-pandemia.
Martínez, C. (2008). La educación a distancia: sus características y necesidad en la educación actual. Educación, XVII(33), 7-27. Recuperado de http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/1532/1477
Mateus, J. C. y Andrada, P. (2021). Docentes frente al COVID-19: cambios percibidos en Chile y Perú. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 14, 1–25. Recuperado de https://doi.org/10.11144/Javeriana.m14.dfcc
Medina, S. M. (2021). El aprendizaje cooperativo y sus implicancias en el proceso educativo del siglo XXI. In INNOVA Research Journal, 6(2), 62–76. https://doi.org/10.33890/innova.v6.n2.2021.1663
Minedu. (2020). Aprendo en casa. Perú. Ministerio de Educación. Reuperado de https://aprendoencasa.pe/#/
Minedu. (2020). N° 093 RV Aprobar el documento normativo denominado “Orientaciones pedagógicas para el servicio educativo de Educación Básica durante el año 2020 en el marco de la emergencia sanitaria por el Coronavirus COVID-19”.Recuperado de https://www.gob.pe/institucion/minedu/normas-legales/535987-093-2020-minedu
Ministerio del Ambiente. (2020, abril 29). Contaminación sonora en Lima se redujo durante cuarentena. Nota de prensa. Recuperado de https://www.gob.pe/institucion/minam/noticias/142118-contaminacion-sonora-en-lima-se-redujo-durante-cuarentena
Morgan, H. (2020). Best Practices for Implementing Remote Learning during a Pandemic. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 93(3), 135-141. Recuperado de https://doi.org/10.1080/0009 8655.2020.1751480
OMS. (2020). Alocución de apertura del Director General de la OMS en la rueda de prensa sobre la Covid-19 celebrada el 11 de marzo de 2020. Recuperado de https://www.who.int/es/dg/speeches/detail/whodirector-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid19---11-march-2020
Pastora, B. y Fuentes, A. (2021). La planificación de estrategias de enseñanza en un entorno virtual de aprendizaje. Revista Científica UISRAEL, 8(1), 59–76. Recuperado de https://doi.org/10.35290/rcui.v8n1.2021.341
Pérez, L., Jordano, M. y Martín-Cuadrado, A. M. (2017). Los NOOC para la formación en competencias digitales del docente universitario. Una experiencia piloto de la Universidad Nacional de Educación a distancia (UNED). RED. Revista de Educación a Distancia. Núm. 55, 1, 1-35. Recuperado de https://www.um.es/ead/red/55/perez_et_al.pdf
Picón, G., González, G. y Paredes, J. (2020). Desempeño y formación docente en competencias digitales en clases no presenciales durante la pandemia COVID-19. Revista Científica Internacional, 8(1), 139-153. Recuperado de https://preprints.scielo.org/index.php/scielo/preprint/view/778
Pimentel, M. (2006). Educación a distancia. Instituto Veracruzano de Desarrollo Municipal. México. invedem.gob.mx
Quispe-Victoria, F. y García, G. (2020). Impacto psicológico del Covid-19 en la docencia de la Educación Básica Regular. Alpha Centauri, 1(2), 30–41. Recuperado de https://doi.org/10.47422/ac.v1i2.10
Ríos, M. y García, L. (2001). La educación a distancia. De la Teoría a la Práctica. Editorial Ariel.
Rodríguez, J. (2013). La educación a distancia en el Perú. Revista Científica In Crescendo, 4(2), 381-382. Recuperado de https://web.archive.org/web/20180421052045id_/http://revistas.uladech.edu.pe/index.php/increscendo/issue/viewFile/1/1#page=171
Sewart. D., Keegan, D. y Holmberg. B. (2020). Distance Education: International Perpectives. Routledge.
Strielkowski, W. (2020). COVID-19 pandemic and the digital revolution in academia and higher education. Preprints, 2020040290. Recuperado de http://doi.org/10.20944/preprints202004.0290.v1
Trujillo, N., Alarcón, A., Berrio, M. y Ascencios, R. (2021). El aprendizaje cooperativo en tiempos de pandemia de COVID-19. Laplage em Revista (International), 7(3), 51-59. Recuperado de https://doi.org/https://doi.org/10.24115/S2446-6220202173C1503p.51-59
Ucar, R. y Dalgic, S. (2021). Relationship between school principals’ strategic leadership characteristics and school teachers’ organizatıonal commitment levels. Eurasian Journal of Educational Research, 2021(91),105–126. Recuperado de https://doi.org/10.14689/ejer.2021.91.6
Vlachopoulos, D. (2020). COVID-19: Threat or opportunity for online education? Higher Learning Research Communications, 10(1), 2. Recuperado de https://doi.org/10.18870/hlrc.v10i1.1179
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Investigación y Postgrado está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 .
La política de acceso abierto y de licencias con “algunos derechos reservados” no niega la propiedad intelectual ni los derechos de los autores respecto a sus artículos, al contrario, los respeta. Es por ello que:
No se reservan los derechos de publicación de los artículos. Los autores podrán distribuir su artículo en cualquier otro medio, siempre y cuando sea sin fines de lucro. Debe informar al Editor de esta nueva publicación y debe dar el crédito a la revista Investigación y Postgrado.