TEACHING ETHICS IN THE TRANSFERABILITY OF MATHEMATICAL KNOWLEDGE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v38i2.1992

Keywords:

Ethics of the teacher, transferability of knowledge, mathematics

Abstract

In the  current  study,  the  objective  is  to  establish  the  relationship  between  teaching  ethics  and  the transferability  of  mathematical  knowledge in  a  university  in  the  province  of  Santiago,  Independencia commune,   Metropolitan   region,   2022.   The   methodology   used   in   a   basic   and   non-experimental-correlational  type  of inquiry. The  study unit established by 86 educators and the  sample was intentional non-probabilistic,  applying  a  questionnaire  with  Likert-items  and  validated  through  the  technique  of judges  and  experts.  Among  the  results:  it  is  evident  that  the  teacher's  ethics  is  directly  significant  to  the transferability  of  mathematical  knowledge,  that is,  teachers  allow  modeling  reality  and  Mathematics acquires greater meaning as long as they are useful for this purpose.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Oscar Rojas, Universidad Miguel de Cervantes

Post Doctor en Finanzas, Doctor en Ciencias en Economía y Finanzas, Doctor en Educación, Master en Administración de Empresas (MBA), Master en Educación. Institución de adscripción: Universidad Miguel de Cervantes, Chile.

Adan Doria, Escuela Militar de Chorrillos “Coronel Francisco Bolognesi”

Coronel del Ejército del Perú. Magíster en Ciencia Política y Gobierno con mención en Políticas Públicas. Institución de adscripción: Escuela Militar de Chorrillos “Coronel Francisco Bolognesi” Perú.

Amely Vivas, Universidad Miguel de Cervantes, Chile

Post Doctor en Estudios Libres. Doctor en Ciencias de la Educación. Institución de adscripción: Universidad Miguel de Cervantes Chile.

Yoni Nicolás, Escuela de Educación Superior Tecnológica La Pontificia. Perú

Doctor en Educación, Magíster en Educación. Institución de adscripción: Escuela de Educación Superior Tecnológica La Pontificia. Perú.

References

Álvarez Gómez, G. M., et al. (2020). Método para medir la formación de competencias pedagógicas. Neutrosophic Computing and Machine Learning Vol. 11, 42-48.

Avilés, H. (2019). Desarrollo de la personalidad eficaz a través del coaching escolar grupal en estudiantes de educación secundaria obligatoria, Madrid, para optar al grado de doctor por la Universidad Complutense de Madrid.

Auld, E. y Morris, P. (2019). Science by streetlight and the OECD’s measure of global competence: A new yardstick for internationalisation? Policy Futures in Education, 17(6), 677-698. https://doi.org/10.1177/002205741419400302

Bolivar, R. (2019). Investigar la práctica pedagógica en la formación inicial de maestros. Pedagogía y Saberes, 51, 9-22.

Camacho Monar, M. A., y Valdés Rodríguez, M. C. (15 de Sepiembre de 2020). Una perspectiva filosófica y sociológica de la competencia profesional ambiental en la educación superior. Revista Fuentes, 22(2), 251-260.

Cornejo, M.J. y Gómez-Jarabo, I. (2018). Desarrollo de la competencia global en la formación del maestro. El caso de la asignatura Practicum. Innovación educativa(28), 233-248. https://doi.org/10.15304/ie.28.5361

Giráldez Hayes, A., y Van Nieuwerburgh, C. (2016). Coaching Educativo. Madrid: Paraninfo.

Hernández, S., Fernández, C. y Baptista, P. (2016). Metodología de la investigación. (5ta. ed.). McGraw Hill ediciones.

Jiménez (2012). Coaching en el desarrollo profesional docente. Fases formativas y procesos metodológicos de investigación, publicado por la Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 15 (4), pp. 101–112, de la Facultad de Educación de la Universidad de Murcia, España.

Rivadeneira Rodriguez, E. (2017). Competencias Didácticas-Pedagógicas Del Docente, En La Transformación Del Estudiante Universitario. Orbis. Revista Científica Ciencias Humanas, 13(37), 41-55.

Rodríguez, M. (2011). La ética en la praxis de la triada: matemática-cotidianidad y pedagogía integral. Revista Educación y Desarrollo social, 5 (1). 175-184.

Published

2023-06-01

How to Cite

Rojas, O., Doria, A., Vivas, A., & Nicolás, Y. (2023). TEACHING ETHICS IN THE TRANSFERABILITY OF MATHEMATICAL KNOWLEDGE. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 38(2), 9–22. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v38i2.1992

Issue

Section

Artículos