HIGHER EDUCATION IN POST-COVID-19 TIMES: TOWARDS A HYBRID TEACHING MODEL
DOI:
https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v38i1.1991Keywords:
aprendizaje en línea, educación a distancia, enseñanza, estudiantes, difusión de tecnologías, enseñanza multimediaAbstract
The covid-19 pandemic caused an unprecedented crisis throughout the world. In the field of education, all educational institutions were closed and, in order to give continuity to the teaching-learning process, a model of face-to-face instruction was changed to a virtual one. On the basis of this documentary research, a reflection on higher education in times of covid-19 is presented, with a new model of instruction in mind. Byway of conclusion, it is stated that education has been transformed, responding to the circumstances and demands of society. In the near future, it is necessary to reflect on the need to implement a hybrid instruction model, with interactive multimedia systems, making the most of the advantages offered by each modality, always in favour of the student body and, consequently, for the benefit of society.
Downloads
References
Acosta, A. (2020). La educación superior ante el Covid-19. Un nuevo reto y viejos resablos.
Álvarez, G. (2020). Covid-19. Cambiar de paradigma educativo. http://www.comie.org.mx/v5/sitio/2020/04/16/covid-19-cambiar-de-paradigma-educativo/
Arias, E., Bergamaschi, A., Pérez, M., Vásquez, M., & Brechener, M. (2020, July 10). De la educación a distancia a la híbrida: 4 elementos clave para hacerla realidad. https://blogs.iadb.org/educacion/es/eduhibrida/
Azhari, T., y Kurniawati, T. (2021). Students’ Perception on Online Learning During the Covid-19 Pandemic. Proceedings of the International Conference on Social Science, Political Science, and Humanities (ICoSPOLHUM 2020). https://doi.org/10.2991/assehr.k.210125.009 DOI: https://doi.org/10.2991/assehr.k.210125.009
Balladares, J. (2018). El Aprendizaje Híbrido y la educación digital del profesorado universitario. Cátedra, 1(1), 53–69. https://doi.org/10.29166/catedra.v1i1.762 DOI: https://doi.org/10.29166/catedra.v1i1.762
Bisquerra, R. (1989). Métodos de investigación educativa: Guía práctica. https://www.academia.edu/34814025/Bisquerra_M%C3%A9todos_de_investigaci%C3%B3n_educativa
Cabrera, L. (2020). Efectos del coronavirus en el sistema de enseñanza: aumenta la desigualdad de oportunidades educativas en España. Revista de Sociología de La Educación-RASE, 13(2), 114–139. https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17125 DOI: https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17125
Cáceres-Piñaloza, K. (2020). Educación virtual: Creando espacios afectivos, de convivencia y aprendizaje en tiempos de COVID-19. CienciAmérica, 9(2), 38. https://doi.org/10.33210/ca.v9i2.284 DOI: https://doi.org/10.33210/ca.v9i2.284
Carrillo, S., & Murillo, F. J. (2021). Desigualdad socioespacial y segregación escolar en la ciudad de Lima. Revista Peruana De Investigación Educativa, 13(15). https://doi.org/10.34236/rpie.v13i15. DOI: https://doi.org/10.34236/rpie.v13i15.362
Canaza-Choque, F. A. (2020). Educación superior en la cuarentena global: disrupciones y transiciones. Revista Digital de Investigación En Docencia Universitaria, 14(2), e1315. https://doi.org/10.19083/10.19083/ridu.2020.1315 DOI: https://doi.org/10.19083/10.19083/ridu.2020.1315
Carneiro, R. (2021). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo.
https://www.oei.es/uploads/files/microsites/28/140/lastic2.pdf
Chang, G., y Yano, S. (2020, March). How are countries addressing the Covid-19 challenges in education? A snapshot of policy measures. UNESCO. https://world-education-blog.org/2020/03/24/how-are-countries-addressing-the-covid-19-challenges-in-education-a-snapshot-of-policy-measures/
Chanto, C., y Mora, M. (2021). De la presencialidad a la virtualidad ante la pandemia de la Covid-19: Impacto en docentes universitarios. Revista Digital de Investigación En Docencia Universitaria, 15(2), e1342. https://doi.org/10.19083/ridu.2021.1342 DOI: https://doi.org/10.19083/ridu.2021.1342
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-
pandemia-covid-19
Cuenca, R., y Urrutia, C. (2019). Explorando las brechas de desigualdad educativa en el Perú. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24(81), 431–461. http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v24n81/1405-6666-rmie-24-81-431.pdf
Engel, A., y Coll, C. (2021). Entornos híbridos de enseñanza y aprendizaje para promover la personalización del aprendizaje. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 25(1). https://doi.org/10.5944/ried.25.1.31489 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.25.1.31489
Fernández, U., Gewerc, A., y Llama, M. (2020). El profesorado universitario de Galicia y la enseñanza remota de emergencia: condiciones y contradicciones. Campus Virtuales, 9(2), 9–24. http://www.uajournals.com/campusvirtuales/journal/17/1.pdf
Gallegos, I., y Tinajero, M. (2020). Resiliencia y demandas de política educativa durante la contingencia sanitaria. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(ESPECIAL), 121–142. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.98 DOI: https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.98
García, L. (2020). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 8–25. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080
García-Peñalvo, F. (2020). Evaluación durante la pandemia de la COVID-19. Caso de las
universidades de Castilla y León. https://repositorio.grial.eu/handle/grial/2050?mode=full
Gómez, D., Alvarado, R., Martínez, M., y Díaz, C. (2018). La brecha digital: una revisión conceptual y aportaciones metodológicas para su estudio de México. Entreciencias: Diálogos En La Sociedad Del Conocimiento, 6(16). https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2018.16.62611 DOI: https://doi.org/10.22201/enesl.20078064e.2018.16.62611
Gómez-Arteta, I., y Escobar-Mamani, F. (2021). Educación virtual en tiempos de pandemia; incremento de la desigualdad social en el Perú. DOI: https://doi.org/10.37135/chk.002.15.10 DOI: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.1996
González-Fernández, K. (2021). Del aula presencial a la remota y de regreso: la enseñanza en situaciones de pandemia e incertidumbre. Revista Panamericana de Pedagogía, 31, 10–25. https://doi.org/10.2155 /rpp.v0i31.2116 DOI: https://doi.org/10.21555/rpp.v0i31.2116
Huang, R., Liu, D., Amelina, N., Yang, J., Zhuang, R., Chang, T., y Cheng, W. (2020).
Guidance on Active Learning at Home during Educational Disruption: Promoting student’s self-regulation skills in COVID-19 outbreak. https://iite.unesco.org/wp- content/uploads/2021/01/Guidance-on-Active Learning-at-Home-in-COVID-19- Outbreak-SLIBNU-V2.0_2020501.pdf
Huayhua, M., Ávila, C., Vargas, Y., y Buitrón, C. (2021). Retroalimentación formativa una práctica eficaz en tiempos de pandemia. Horizontes. Revista de Investigación En Ciencias de La Educación, 5(21),1480–1490. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i21.290 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v5i21.290
Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe. (2020). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-
Jandrić, P., Knox, J., Besley, T., Ryberg, T., Suoranta, J., y Hayes, S. (2018). Postdigital science and education. Educational Philosophy and Theory, 50(10), 893–899. https://doi.org/10.1080/00131857.2018.1454000 DOI: https://doi.org/10.1080/00131857.2018.1454000
Jiménez, Y., y Ruiz, M. (2021). Reflexiones sobre los desafíos que enfrenta la educación superior en tiempos de COVID-19. Economía y Desarrollo, 165(1). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0252-
Lovón, M., y Cisneros, S. (2020). Repercusiones de las clases virtuales en los estudiantes universitarios en el contexto de la cuarentena por COVID-19: El caso de la PUCP. Propósitos y Representaciones,8(SPE3). https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.588 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.588
Mejía, C., Michalón, D., Michalón, R., López, R., Palmero, D., y Sánchez, S. (2017). Espacios de aprendizaje híbridos. Hacia una educación del futuro en la Universidad de Guayaquil. MediSur, 16(3), 350–355.
http://www.medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/3605
Ministerio de Educación. (2020a). Orientaciones para la continuidad del servicio educativo superior universitario, en el marco de la emergencia sanitaria por el Covid-19. Resolución Viceministerial N° 085-2020
MINEDU. https://www.gob.pe/institucion/minedu/normas-legales/466140-085-2020-minedu
Ministerio de Educación. (2020b). Minedu suspende clases en universidades públicas y privadas para evitar propagación del coronavirus. https://www.gob.pe/institucion/minedu/noticias/108801-minedu-suspende-clases-en-universidades-publicas-y-privadas-para-evitar-propagacion-del-coronavirus
Ministerio de Educación. (2020c). Minedu oficializa el inicio del año escolar a distancia a partir del 6 de abril. https://www.gob.pe/institucion/minedu/noticias/111743- minedu-oficializa-el-inicio-del-ano-escolar a-distancia-a-partir-del-6-de-abril
Ministerio de Educación. (2020d). Resolución Viceministerial N° 00095-2020-MINEDU. https://www.gob.pe/institucion/minedu/normas-legales/544258-095-2020-minedu
Ministerio de Educación. (2022). Resolución Viceministerial N° 015-2022-MINEDU. https://www.unc.edu.pe/2022/02/16/resolucion-viceministerial-no-015-2022- minedu/#:~:text=Resoluci%C3%B3n%20Viceministerial%20N%C2%BA%20015 %2D2022%2DMINEDU%20que%20aprueba%20orientaciones%20para,del%20servicio%20educativo%20superior%20universitario.
Montenegro, S., Raya, E., y Navaridas, F. (2020). Percepciones docentes sobre los efectos de la brecha digital en la educación básica durante el Covid -19. Revista Internacional de Educación Para La Justicia Social, 9(3), 317–333.https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.017 DOI: https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.017
Montero, I., & León, O. (2002). Clasificación y descripción de las metodologías de investigación en Psicología. International Journal of Clinical and Health Psychology, 2(3), 503–508. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=33720308
Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://www.ideassonline.org/public/pdf/LosSieteSaberesNecesariosParaLaEdudel Futuro.pdf
Naffi, N. (2020). Disruption in and by Centres for Teaching and Learning During the COVID-19 Pandemic: Leading the Future of Higher Ed.
Organización de las Naciones Unidas para la Cultura, las C. y la E. (UNESCO). (2020). Startling digital divides in distance learning emerge. https://en.unesco.org/news/startling-digital-divides-distance-learning-emerge
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la C. y la C. (2020). Education from disruption to recovery. https://en.unesco.org/covid19/educationresponse
Patočka J (1988). Le monde naturel et le mouvement de l ́existence humaine. Phaenomenologica, 110. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Porlán, R. (2020). El cambio de la enseñanza y el aprendizaje en tiempos de pandemia. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 2(1), 1–7. https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2020.v2.i1.1502 DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2020.v2.i1.1502
Portillo, S., Castellanos, L., Reynoso, O., y Gavotto, O. (2020). Enseñanza remota de emergencia ante la pandemia Covid-19 en Educación Media Superior y Educación Superior. Propósitos y Representaciones, 8(SPE3). https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.589 DOI: https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.589
Prince, Á. (2021). Aulas híbridas: Escenarios para transformación educativa dentro de la nueva
normalidad. Podium, 39, 103–120. https://doi.org/10.31095/podium.2021.39.7 DOI: https://doi.org/10.31095/podium.2021.39.7
Quintana Avello, I. (2020). Covid-19 y Cierre de Universidades ¿Preparados para una Educación a Distancia de Calidad?. Revista Internacional De Educación Para La Justicia Social, 9(3), 1-11. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12232
Reich, J. (2020). Failure to Disrupt. Why Technology Alone Can’t Transform Education https://www.hup.harvard.edu/catalog.php?isbn=9780674089044 DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv322v4cp
Rosario-Rodríguez, A., González-Rivera, J. A., Cruz-Santos, A., y Rodríguez-Ríos, L. (2020). Demandas Tecnológicas, Académicas y Psicológicas en Estudiantes Universitarios durante la Pandemia por COVID-19. Revista Caribeña de Psicología, 4(2), 176–185. https://doi.org/10.37226/rcp.v4i2.4915 DOI: https://doi.org/10.37226/rcp.v4i2.4915
Rugeles, P., Mora, B., y Metaute, P. (2015). El rol del estudiante en los ambientes educativos mediados por las TIC. Revista Lasallista de Investigación, 12(2), 132–138. https://doi.org/10.22507/rli.v12n2a14 DOI: https://doi.org/10.22507/rli.v12n2a14
Segovia-Quesada, S., Fuster-Guillen, D., y Ocaña-Fernández, Y. (2020). Resiliencia del docente en situaciones de enseñanza y aprendizaje en escuelas rurales de Perú. Revista Electrónica Educare, 24(2), 1–26. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.20 DOI: https://doi.org/10.15359/ree.24-2.20
Stein, J., y Graham, C. (2020). Essentials for Blended Learning (Series Editor, Ed.; 2da ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351043991 DOI: https://doi.org/10.4324/9781351043991
Tejedor, S., Cervi, L., Tusa, F., y Parola, A. (2020). Educación en tiempos de pandemia: reflexiones de alumnos y profesores sobre la enseñanza virtual universitaria en España, Italia y Ecuador. Revista Latina, 78, 1–21. https://doi.org/10.4185/RLCS- DOI: https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1466
Vilela, P., Sánchez, J., y Chau, C. (2021). Desafíos de la educación superior en el Perú durante la pandemia por la COVID-19. Desde El Sur, 13(2), e0016. https://doi.org/10.21142/DES-1302-2021-0016 DOI: https://doi.org/10.21142/DES-1302-2021-0016
Viñas, M. (2021). Retos y posibilidades de la educación híbrida en tiempos de pandemia. Plurentes. Artes y Letras, 12, 027. https://doi.org/10.24215/18536212e027 DOI: https://doi.org/10.24215/18536212e027
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Investigación y Postgrado está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 .
La política de acceso abierto y de licencias con “algunos derechos reservados” no niega la propiedad intelectual ni los derechos de los autores respecto a sus artículos, al contrario, los respeta. Es por ello que:
No se reservan los derechos de publicación de los artículos. Los autores podrán distribuir su artículo en cualquier otro medio, siempre y cuando sea sin fines de lucro. Debe informar al Editor de esta nueva publicación y debe dar el crédito a la revista Investigación y Postgrado.