EDUCATION AS THE FOUNDATION FOR INDUSTRIALIZATION CONSOLIDATION: AN EXAMINATION OF INJUSTICES IN AFRO-COLOMBIAN THOUGHT COMMUNITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v38i1.1983

Keywords:

northern Cauca, Guachené, economy, education, Páez Law, afro-colombian political thought

Abstract

The school dynamic has depended on the economic sector, guaranteeing that knowledge circulates, in the school, in a homogeneous way, by systematically hiding the Afro-Colombian epistemes that the Afro-Colombian Social Movement, has protected. In fact, development plans, defines the institutional horizon to which all citizens are subjected, putting the actors who participate in it in tension, without taking into account what the concept of development connotes for these communities. The purpose of this article, the product of an ongoing investigation, is to make visible that after the issuance of the Páez Law, within the framework of economic opening, the economic model was consolidated, generating transformations of educational and curricular conceptions, causing an impediment for guarantee respect for the ethnic, cultural, environmental, territorial and political integrity of the Afro-North caucana communities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Letty Patricia Fernández-Guissao, Institución Educativa Francisco José de Caldas Cauca, Colombia

Profesora de Lengua Castellana. Especialista en Pedagogía de la Lectura y la Escritura, Universidad del Cauca. Magíster en Historia, Universidad del Valle. (C PhD) Doctorado en Educación, Universidad San Buenaventura- Cali en la línea de Investigación Interculturalidad Crítica y Pensamientos Pedagógicos Latinoamericanos. Institución de adscripción: Institución Educativa Francisco José de Caldas Cauca, Colombia

References

Acevedo Vélez, J. J. (2009). La planeación nacional y los planes de gobierno: una mirada al desarrollo social, político y económico de Colombia. Revista Ciencias Estratégicas, (22), 291-308. https://repository.upb.edu.co/bitstream/handle/20.500.11912/7499/Art%c3%adculo%209.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Albán Moreno, A., García Muñoz. D., Muñoz Ortiz, M., Rodríguez Montezuma, J., Zapata, H. D. (s.f.). Estudios socioeconómicos municipales. Observatorio Socioeconómico del municipio de Guachené 2. Cali: Universidad Libre de Colombia. https://es.calameo.com/read/0000050961cd557858e90

Alonso Cifuentes, J. C., Ochoa Díaz, H., Mora, J. J. y Jaramillo M. C. (s.f). 10 años de la Ley Páez Impacto Económico Resumen Ejecutivo. Centro de Investigación en Economía y Finanzas Universidad Icesi. https://www.icesi.edu.co/centrosacademicos/images/Centros/leypaez/pdf/resumen_ejecutivo.pdf

Archivo de la Gobernación del Cauca. Decreto 0653 de 2006.

Banco de la República (1990). Discurso de posesión del señor Presidente de la República de Colombia, César Gaviria Trujillo (agosto 7 de 1990). Revista Banco de la República (754), 13-23. https://publicaciones.banrepcultural.org/index.php/banrep/article/view/12954/13346

Cálix Rodríguez., J. A. (2016). Los Enfoques de Desarrollo en América Latina – hacia una Transformación Social-Ecológica. Análisis, 1, 1-34. file:///D:/Documents/proyecto%20de%20tesisUSB/BORRADORES/resultado%20evaluaci%C3%B3n%20proyecto/industria%20en%20AL/El_debate_sobre_los_enfoques_de_desarrol.pdf

Castillo Guzmán, E. (2008). Etnoeducación y políticas educativas en Colombia: la fragmentación de los derechos. Revista Educación y Pedagogía (52), 15- 26. file:///D:/Downloads/Dialnet-EtnoeducacionYPoliticasEducativasEnColombia-3074529%20(3).pdf

Collazos Tintinago, Y. E. (2017). Procesos de industrialización y transformaciones sociales del campesinado en Guachené Cauca) 1970-2015 (Tesis de Maestría, Universidad del Cauca). http://repositorio.unicauca.edu.co:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/148/PROCESOS%20DE%20INDRUSTRIALIZACI%C3%93N%20Y%20TRANSFORMACIONES%20SOCIALES%20DEL%20CAMPESINADO%20EN%20GUACHEN%C3%89%20%28CAUCA%29%201970-2015.pdf?sequence=1

Congreso de la República de Colombia (1995). Ley 218 de 1995 Diario Oficial número 42.117. https://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?id=1655692

Congreso de la República de Colombia (1993). Ley 60 de 1993 Diario Oficial número 40.987. https://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Leyes/1789477

Congreso de la República de Colombia (1993). Ley 70 de 1993 Diario Oficial número 41.013. Decreto reglamentario 804 de 1995. https://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Decretos/1169166

Corte Constitucional de Colombia (1991). Constitución Política de Colombia Gaceta Constitucional número 114. https://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Constitucion/1687988

Escobar, A. (1986). La invención del desarrollo en Colombia. Lecturas de Economía (20), 10-35. file:///D:/Downloads/Dialnet-LaInvencionDelDesarrolloEnColombia-4833620.pdf

Escobar, A. (2005). Más allá del Tercer Mundo. Globalización y Diferencia. Instituto Colombiano de Antropología e Historia- ICANH-. https://studylib.es/doc/5130103/m%C3%A1s-all%C3%A1-del-tercer-mundo.-globalizaci%C3%B3n-y-diferencia.-20

Figueredo Ramírez, C. A. (2016). Las políticas públicas educativas en Colombia y su pertinencia en los planes de desarrollo 2004-2018 (Tesis de Maestría, Universidad San Buenaventura- Cali). https://bibliotecadigital.usb.edu.co/server/api/core/bitstreams/52a32ec7-6254-4b51-9cb9-aa78e3fdb6a5/content

Lago de Vergara, D., Aristizábal, M., Navas Ríos, M. E. y Agudelo Ríos, M. C. (2014). Evolución del campo del currículum en Colombia (1970-2010). En Díaz- Barriga, A. y García Garduño, J. M. Desarrollo del currículum en América Latina Experiencia de diez países (págs.105-152). Universidad Autónoma de Tlaxcala, México. https://www.researchgate.net/publication/319406641_Evolucion_del_campo_del_curriculum_en_Colombia_1970-2010

Mañunga Arroyo, A. M. (2015). Un paso adelante y dos atrás: Lógicas de mercado y políticas de exclusión en Colombia. Trans-pasando fronteras, (8), 19-35. file:///D:/Downloads/Dialnet-UnPasoAdelanteDosAtras-5593649.pdf DOI: https://doi.org/10.18046/retf.i8.2232

Memorias del Primer Coloquio Nacional de Estudios Afrocolombianos Universidad del Cauca Popayán, octubre de 2001. file:///D:/Documents/proyecto%20de%20tesisUSB/resultado%20evaluaci%C3%B3n%20proyecto/movimiento%20social%20afronortecaucano/Teodora%20Saa-%202001.pdf

Ministerio de Educación Nacional (1992). Ley 30 de 1992. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-86437_Archivo_pdf.pdf

Ministerio de Educación Nacional (1994). Ley 115 de 1994 o Ley General de Educación. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Ministerio de Educación Nacional (2002). Decreto 1278 de 2002. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-86102_archivo_pdf.pdf

Nájar Martínez, A. I. (2006). Apertura económica en Colombia y el sector externo (1990 -2004). Revista Apuntes del CENES, 26(41), 85-106. https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/1365

Published

2023-05-31

How to Cite

Fernández-Guissao, L. P. . (2023). EDUCATION AS THE FOUNDATION FOR INDUSTRIALIZATION CONSOLIDATION: AN EXAMINATION OF INJUSTICES IN AFRO-COLOMBIAN THOUGHT COMMUNITIES. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 38(1), 93–109. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v38i1.1983

Issue

Section

Artículos