PEDAGOGICAL MANAGEMENT AND ORGANIZATIONAL COMMITMENT: A RELATIONSHIP IN CONFLICT
DOI:
https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v38i1.1982Keywords:
education, pedagogical management, organizational commitment, job satisfactionAbstract
The objective of this study is to establish the relationship between pedagogical management and organizational commitment at the Carmela Carvajal de Prat High School, Santiago province, Independencia commune, Metropolitan region, 2021. The methodology used is a type of basic, non-experimental inquiry. correlational. The study was carried out with a sample of 86 educators; the selection was intentional non-probabilistic. A questionnaire with Likert-items, validated by experts, was applied. The little interest of managers and directors in promoting values related to work commitment is evident, a situation that is also manifested in the case of the other members of the educational center. It is concluded that there are deficiencies in work commitment, as well as deficiencies in satisfaction and recognition in relation to the work done, which is attributed to the absence of conditions and incentives that contribute to the well-being of educators in the performance of their work.
Downloads
References
Agreda, A. y Pérez, Á. (2020). Relación entre acompañamiento pedagógico y práctica reflexiva docente: Array. Espacios en Blanco. Revista de Educación, 2(30), 219–232. DOI: https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB30-273
Albornoz, O. (2009). El tema del desempeño académico de los profesores universitarios. Revista Informe de Investigaciones Educativas, 23(1), 89-99. http://bdigital.ula.ve/storage/pdf/ined/vXXIIIn1/art7.pdf
Álvarez, K. (2021). Motivación y Compromiso laboral del personal en una entidad de salud, Lima [trabajo de maestría Universidad César Vallejo]. Repositorio institucional UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/73781/%C3%81lvarez_RKV-SD.pdf
Álvarez Sánchez, I. N., Ceceña, M. G. I. y Bojorquez, E. M. (2013). La gestión educativa como factor de calidad en una universidad intercultural. Ra Ximhai: revista científica de sociedad, cultura y desarrollo sostenible, 9(4), 149-156. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7891599
Ángel, S. y Perozo, E. F. Á. (2022). Clima organizacional, convivencia escolar y desempeño profesional: triada importante en el contexto educativo ecuatoriano. Revista Honoris Causa, 14(1), 109-128. https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/101
Araoz, E.G. y Ramos, N.A.G. (2021). Satisfacción laboral y compromiso organizacional en docentes de la Amazonía peruana. Educação & Formação, 6(1), 1-18. http://educa.fcc.org.br/pdf/redufor/v6n1/2448-3583-redufor-6-1-e3854.pdf
Aravena, O. (2020). Acompañamiento pedagógico como estrategia de mejora de las prácticas en aula y el desarrollo profesional docente [tesis doctoral Universidad de Extremadura]. https://dehesa.unex.es/bitstream/10662/11888/1/TDUEX_2021_ Aravena_Kenigs.pdf
Araya-Pizarro, S., Díaz, K.V. y Rojas-Escobar, L. (2020). Compromiso organizacional de funcionarios de un Colegio Municipal Chileno: Un Análisis Multidimensional según Variables de Caracterización. Propósitos y Representaciones, 8(3), 1-25. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n3.428
Arellano, M. y Donoso, G. (2020). Formación técnico profesional en Chile: Aportes a la transformación de las personas y al desarrollo del país. En M. T. Corvera Vergara y G. Muñoz Stuardo (Editores) Horizontes y propuestas para transformar el sistema educativo chileno, (pp. 336-359). Biblioteca del Congreso Nacional de Chile.
Arias-Méndez, J., Galindo, M. y Triana-Pérez, A. (2022). Satisfacción laboral en docentes de educación superior de universidades debido a la emergencia sanitaria por Covid-19 entre el año 2019 y 2021. Ergonomía, Investigación y Desarrollo, 4(2), 63-79. https://revistas.udec.cl/index.php/Ergonomia_Investigacion/article/view/8490/7592
Astráin, S. (2019). Calidad educativa: la motivación docente como elemento clave [trabajo de maestría Universidad de Navarra]. Repositorio institucional UNAV. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/58269/1/Sara%20Astr%C3%A1in.pdf
Asún, R. A., Rdz-Navarro, K., y Alvarado, J. M. (2016). Developing multidimensional Likert scales using item factor analysis: The case of four-point items. Sociological Methods and Research, 45(1), 109-133. https://doi.org/10.1177/0049124114566716
Bravo-Aranibar, J., Bocángel-Weydert, G. y Bocángel-Marín, G. (2020). Gestión pedagógica y el rendimiento escolar en el área de matemática. Investigación Valdizana, 14(1), 48-54. DOI: https://doi.org/10.33554/riv.14.1.535
Cabrera, M.T.F. y Adan, I. A. R. (2017). Gestión educativa estratégica y gestión escolar del proceso de enseñanza-aprendizaje: una aproximación conceptual. Reencuentro. Análisis de problemas universitarios, 28(73), 45-61. https://www.redalyc.org/journal/340/34056722004/34056722004.pdf
Caradonna, L. (2017). Aprendizaje significativo: felicidad, motivación y estrategias de los docentes. [Tesis doctoral Universidad de Extremadura]. https://dehesa.unex.es/bitstream/10662/6539/1/TDUEX_2017_Caradonna_L.pdf
Chang, E. (2006). Composite effects of extrinsic motivation on work effort: Case of Korean employees, Journal of World Business, 38, 70–79. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1090951602001104
Chiang, M., Hidalgo-Ortiz, J. y Gómez-Fuentealba, N. (2021). Efecto de la satisfacción laboral y la confianza sobre el clima organizacional, mediante ecuaciones estructurales. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 11(22), 347-362. https://doi.org/10.17163/ret.n22.2021.10
Estrada, E. y Mamani, H. (2020). Compromiso organizacional y desempeño docente en las Instituciones de Educación Básica. Revista Innova Educación, 2(1), 132-146. https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.01.008
Farías-Macías, A., Macías-Moreira, M., Zambrano-Cedeño, L. y Gómez-Bravo, N. (2021). El ambiente de trabajo y su influencia en la satisfacción laboral como prevención del estrés en los empleados. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 7(4), 586-601. DOI: http://dx.doi.org/10.23857/dc.v7i4.2439
Franco, J., Vélez, F. y López, H. (2018). La motivación docente y su repercusión en la calidad educativa: estudio de caso. Revista de Pedagogía. 39(105), 151-172. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_ped/article/view/16530
Galán, B. (2017). Estrategias de acompañamiento pedagógico para el desarrollo profesional docente. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 1(1), 34-52. https://doi.org/10.32541/recie.2017.v1i1.pp34-52
Gonzales, R. (2021). Desempeño docente y logro de aprendizajes de la asignatura taller de diseño de la EP de Arquitectura en una universidad privada [tesis de maestría Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/57531
González Castro, C. y Cruzat Arriagada, M. (2019). Innovación educativa: La experiencia de las carreras pedagógicas en la Universidad de Los Lagos, Chile. Educación, 28(55), 103-122. http://dx.doi.org/10.18800/educacion.201902.005
González, H. E. y González, L. E. (2010). Clima organizacional. En VI Jornadas de Sociología de la UNLP [La Plata, 9 al 10 de diciembre de 2010)]. https://memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=eventos&d=Jev5334
González, P. I. (2019). Dilemas de la inclusión educativa en el Chile actual. Revista educación las américas, 8, 80-92. https://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/7
González, Y. P. y Silva, A. I. (2022). La fluctuación laboral una oportunidad para el desarrollo. Atenas, 1(57), 49-63. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/24
Hernández, S., Fernández, C. y Baptista, P. (2016). Metodología de la investigación. McGraw Hill ediciones.
Hernández, Y., Jaramillo, J. y Hernández, G. (2021). La relación entre el compromiso organizacional y la rotación de personal obrero. Estudios de Administración, 28(1), 102-129. https://doi.org/10.5354/0719-0816.2021.60211
Hualpa, L. (2019). La planificación curricular y su relación con la evaluación de los aprendizajes de estudiantes de jornada Escolar Completa Chulucanas Piura [tesis de doctorado, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/28849
Hurtado, F. (2020). Planificación y evaluación curricular elementos fundamentales en el proceso educativo. Dissertare. Revista de Investigación en Ciencias Sociales, 5(2), 1-18. https://revistas.uclave.org/index.php/dissertare/article/view/2928
Lagomarsino, R. (2003). Compromiso organizacional. Revista de Antiguos Alumnos del IEEM, 6(2), 79-83. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2717373
Leiva, M. y Vásquez, C. (2019). Liderazgo pedagógico: de la supervisión al acompañamiento docente. Calidad en la Educación, (51), 225-251. https://www.scielo.cl/pdf/caledu/n51/0718-4565-caledu-51-225.pdf
Martínez, M. (2019). Relación entre motivación y rendimiento académico en estudiantes de la preparatoria oficial número 331, Zumpango, Edo. México [tesis de doctorado Universidad Autónoma del Estado de México]. http://hdl.handle.net/20.500.11799/106128
Misad, R., Misad, R. y Dávila, O. (2022). El clima escolar desde la gestión directiva en Latinoamérica: una revisión de la producción académica. Gestionar: Revista de empresa y gobierno, 2(2), 7-24. https://doi.org/10.35622/j.rg.2022.02.001
Omar, A. y Urteaga, A. F. (2008). Valores personales y compromiso organizacional. Enseñanza e investigación en Psicología, 13(2), 353-372. https://www.redalyc.org/pdf/292/29213210.pdf
Oplatka, I. (2019). El surgimiento de la gestión educativa como campo de estudio en América Latina. Revista Eletrônica de Educação, 13(1), 196-210. http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1982-71992019000100196&script=sci_arttext
Ortega, C. (2019). La reflexión como proceso en las prácticas docentes e investigativas. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 10(18), 2-5. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712019000100012
Parada, J. (2018). Estrategias gerenciales para el reconocimiento del desempeño laboral docente. Mundo FESC, 7(14), 42-56. https://www.fesc.edu.co/Revistas/OJS/index.php/mundofesc/article/view/140
Patlán, J. (2013). Fundamentos de la Motivación de los Trabajadores en las Organizaciones: Perspectivas Geográfica, Económica y Moral. Daena: International Journal of Good Conscience, 8(2), 147-163. http://www.spentamexico.org/v8-n2/A10.9(2)147-163.pdf
Pérez, C. V. y González, O. H. (2017). El Diseño Universal para el Aprendizaje, una alternativa para la inclusión educativa en Chile. Atenas, 4(40), 105-120. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/177
Polindara, V. (2020). Implementación de un programa de reconocimiento laboral a los colaboradores de importante compañía del sector manufactura de la ciudad de Palmira-Valle del Cauca [tesis de doctorado Universidad Cooperativa de Colombia]. https://repository.ucc.edu.co/bitstream/20.500.12494/33107/1/2020_reconocimiento_laboral.pdf
Prieto-Díez, F., Postigo, A., Cuesta, M. y Muñiz, J. (2021). Compromiso laboral: nueva escala para su medición. Revista Latinoamericana de Psicología, (53), 133-142. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342021000100133
Pujol Cols, L. J. (2016). Satisfacción Laboral en docentes universitarios: medición y estudio de variables influyentes. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 14(2), 261-292 https://doi.org/10.4995/redu.2016.5974
Quispe, R. (2018). Gestión pedagógica y calidad educativa en instituciones educativas del nivel inicial de la Red 10-UGEL 01 [trabajo de maestría Universidad César Vallejo-Perú]. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/26875/Quispe_ RR.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rivas Balboa, C. (1979). Educadores para un desarrollo autónomo. Equinoccio.
Rojas, N. R. (2017). Satisfacción Laboral e Incidencia en el Compromiso Organizacional de Docentes de Centros de Educación Básica Alternativa del Ciclo Avanzado de la Región Puno 2016. Revista Científica Investigación Andina, 17(1), 14-20. https://web.archive.org/web/20180421063214id_/https://revistas.uancv.edu.pe/index.php/RCIA/article/viewFile/352/294
Romero, W. (2014). La planificación curricular y su incidencia en la práctica pedagógica en la especialidad de producciones agropecuarias de la unidad educativa 16 de Mayo del Cantón Quinsaloma [tesis de maestría Universidad Técnica de Babahoyo]. http://dspace.utb.edu.ec/bitstream/handle/49000/2002/MDC-169.pdf?sequ
Rosales, J., Espinoza, J., Posadas, L., Romero, L. y Pinedo-Yzaguirre, E. (2022). Compromiso laboral y desempeño profesional en docentes universitarios del área de estudios generales en universidades privadas de Perú. Revista Universidad & Sociedad, 14(4), 210-22. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3129
Rubio, I. y Abreu, J. (2018). La interdisciplinariedad en la gestión pedagógica, una tarea de los profesores de la universidad actual. Boletín Virtual. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/545/516
Sánchez, C. (2019). Estrategias innovadoras en la planificación curricular, un reto de la educación contemporánea. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4(3), 39-47. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7047173
Sandoval, M. (2004). Concepto y dimensiones del clima organizacional. Hitos de Ciencias Económico Administrativas, 10(27), 83-88. https://revistas.ujat.mx/index.php/hitos/article/view/4402
Scharager, J. y Reyes, P. (2001). Muestreo no probabilístico. Metodología de la Investigación para las Ciencias Sociales. Pontificia Universidad Católica de Chile.
Segredo, A. M., Milian, A. J. G., Cabrera, P. L. y Victoria, I. P. (2016). Desarrollo organizacional, cultura organizacional y clima organizacional. Una aproximación conceptual. Revista de Información científica para la Dirección en Salud. INFODIR, (24), 86-99. https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/viewFile/200/476
Shagholi, R., Zabihi, M. R., Atefi, M. y Moayedi, F. (2011). The consequences of organizational commitment in education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 246-250. https://core.ac.uk/download/pdf/82559753.pdf
Sijtsma, K. (2009). On the use, the misuse, and the very limited usefulness of Cronbach’s Alpha. Psychometrika, 74(1), 107-120. https://link.springer.com/article/10.1007/s11336-008-9101-0
Treviño-Reyes, R. y López-Pérez, J. (2022). Factores críticos en la satisfacción laboral, el compromiso organizacional y el agotamiento laboral (burnout) en docentes de México. Información Tecnológica, 33(2), 259-268. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642022000200259
Tsai, M.T. y Huang, C.C. (2008). The Relationship among Ethical Climate Types, Facets of Job Satisfaction, and the Three Components of Organizational Commitment. Journal of Business Ethics, 565-581. https://link.springer.com/article/10.1007/s10551-007-9455-8
Vaillant, D. y Rodríguez, E. (2018). Perspectivas de UNESCO y la OEI sobre la calidad de la educación. Calidad de la Educación en Iberoamérica: Discursos, políticas y prácticas, 1(19). https://ie.ort.edu.uy/innovaportal/file/73018/I/perspectivas-de-unesco-y-oei-vaillant-rodriguez.pdf
Vezub, L. y Alliaud, A. (2012). El acompañamiento pedagógico como estrategia de apoyo y desarrollo profesional de los docentes noveles. Aportes conceptuales y operativos para un programa de apoyo a los docentes principales de Uruguay. Ministerio de cultura y deporte. https://revistas.isfodosu.edu.do/index.php/recie/article/view/54
Villanueva Gutiérrez, Ó. E. y López López, L. I. (2019). La atención selectiva del docente en los procesos de planeación curricular, aprendizaje y evaluación. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 10(19). 1-23. https://www.redalyc.org/journal/5534/553461754010
Zepeda Herrera, F. (2017). Psicología organizacional. Pearson.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Investigación y Postgrado está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 .
La política de acceso abierto y de licencias con “algunos derechos reservados” no niega la propiedad intelectual ni los derechos de los autores respecto a sus artículos, al contrario, los respeta. Es por ello que:
No se reservan los derechos de publicación de los artículos. Los autores podrán distribuir su artículo en cualquier otro medio, siempre y cuando sea sin fines de lucro. Debe informar al Editor de esta nueva publicación y debe dar el crédito a la revista Investigación y Postgrado.