UNIVERSITY EXTENSION. A PEDAGOGICAL TOOL FOCUSED ON LOCAL DEVELOPMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v38i1.1981

Keywords:

extensión universitaria, problemas locales, estrategias comunicacionales, participación ciudadana

Abstract

THE UNIVERSITY EXTENSION: A PEDAGOGICAL TOOL ORIENTED TO LOCAL DEVELOPMENT

The objective of this study is to analyze the university extension as a pedagogical tool focused on local development and its influence on the student training process. The research is of a basic quantitative type and the design is not experimental-transectional. The study sample, intentionally non-probabilistic, was made up of two hundred and fifty university students from the Metropolitan Region of Chile, to whom a Likert-type questionnaire was applied, validated by expert judgment. The results indicate that teachers use teaching strategies focused on extension actions, whose cooperative work involves the participation and communication of all the actors in the process. Thus, it is possible to respond to specific problems of the community. It is concluded that extension activities allow the development of capacities and abilities of each individual, directed towards common goals, connecting populations with research and training of future professionals. lations with research and training of future professionals.

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Author Biographies

Amely Vivas-Escalante, Universidad Miguel de Cervantes, Chile

Doctora en Ciencias de la Educación. Postdoctorado en Estudios Libres. Institución de adscripción: Universidad Miguel de Cervantes, Chile

Oscar Rojas-Carrasco, Universidad Miguel de Cervantes, Chile

Doctor en Ciencias en Economía y Finanzas. Doctor en Educación. Postdoctorado en Finanzas. Master en Administración de Empresas (MBA). Master en Educación. Institución de adscripción: Universidad Miguel de Cervantes, Chile

Juan Vega González, Universidad de Talca, Talca, Chile

Doctor en Administración Pública. Magíster en Gerencia y Gestión Pública. Magíster en Políticas Educativas. Institución de adscripción: Universidad de Talca, Talca, Chile

Adán Doria-Velarde, Escuela Militar de Chorrillos Coronel Francisco Bolognesi, Perú

Coronel del Ejército del Perú. Magíster en Ciencia Política y Gobierno con mención en Políticas Públicas. Institución de adscripción: Escuela Militar de Chorrillos Coronel Francisco Bolognesi, Perú

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Published

2023-05-31

How to Cite

Vivas-Escalante, A., Rojas-Carrasco, O. ., Vega González, J., & Doria-Velarde, A. . (2023). UNIVERSITY EXTENSION. A PEDAGOGICAL TOOL FOCUSED ON LOCAL DEVELOPMENT. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 38(1), 41–65. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v38i1.1981

Issue

Section

Artículos