UNIVERSITY EXTENSION. A PEDAGOGICAL TOOL FOCUSED ON LOCAL DEVELOPMENT
DOI:
https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v38i1.1981Keywords:
extensión universitaria, problemas locales, estrategias comunicacionales, participación ciudadanaAbstract
THE UNIVERSITY EXTENSION: A PEDAGOGICAL TOOL ORIENTED TO LOCAL DEVELOPMENT
The objective of this study is to analyze the university extension as a pedagogical tool focused on local development and its influence on the student training process. The research is of a basic quantitative type and the design is not experimental-transectional. The study sample, intentionally non-probabilistic, was made up of two hundred and fifty university students from the Metropolitan Region of Chile, to whom a Likert-type questionnaire was applied, validated by expert judgment. The results indicate that teachers use teaching strategies focused on extension actions, whose cooperative work involves the participation and communication of all the actors in the process. Thus, it is possible to respond to specific problems of the community. It is concluded that extension activities allow the development of capacities and abilities of each individual, directed towards common goals, connecting populations with research and training of future professionals. lations with research and training of future professionals.
Downloads
References
Abreu, M., Demirel, P., Grinevich, V. y Karataş-Özkan, M. (2016). Entrepreneurial practices in research-intensive and teaching-led universities. Small Bussiness Economics, 47 (3), 695- 717. https://link.springer.com/article/10.1007/s11187-016-9754-5
Baeza, S., Bustamante, M., Lecourt, J. y Orozco, T. (2020). Extensión Universitaria: ¿Cuál es el vínculo entre la Universidad y las organizaciones estudiantiles? Ingeniería Industrial Universidad de Chile. Web Posgrado. https://www.dii.uchile.cl
Ball, S. J. y Maroy, C. (2009). School’s logics of action as mediation and compromisebetween internal dynamics and external constraints and pressures. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 39(1): 99–112. https://doi.org/10.1080/03057920701825544
Benneworth, P., Young, M. y Normann, R. (2017). Between rigour and regional relevance? Conceptualising tensions in university engagement for socio-economic development. High Education Policy, 30 (4), 443-462. https://doi.org/10.1057/s41307-017-0061-9
Berheim, C.T. (1978). El nuevo concepto de extensión universitaria y difusión cultural y su relación con las políticas de desarrollo cultural en América Latina. Anuario de Estudios Centroamericanos, (4), 93-126. https://www.jstor.org/stable/25661648
Bo, M., Salizzoni, P., Pognant, F., Mezzalama, R. y Clerico, M. (2020). A combined citizen science—modelling approach for NO2 assessment in Torino urban agglomeration. Atmosphere, 11(7), 1-17. https://doi.org/10.3390/atmos11070721
Bortagaray, I., (2009). Bridging university and society in Uruguay: perceptions and expectations. Sci. Public Policy 36, 115-119. https://doi.org/10.3152/030234209X413937
Brázzola, C. R., Fernández, G. A. y Hucowsky, S. G. (2010). Promoción y extensión universitaria acerca del uso racional de la energía y las energías renovables en las escuelas de nivel medio. Avances en Energías Renovables y Medio Ambiente, (14), 1-7. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/100438
Calhoun, C. (2006). The university and the public good. Thesis Eleven, 84(1): 7-43. https://doi.org/10.1177/0725513606060516
Cano, A. e Ingold, M. (2020). La extensión universitaria en tiempos de pandemia: lo que emerge de la emergencia. Redes de Extensión, 2(7), 3-10. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/redes/article/view/9169
Casado da Rocha, A. y Uria Iriarte, E. (2019). Cultivando comunidades de práctica en la extensión universitaria: artes escénicas y performativas en el campus de Gipuzkoa. Periférica Internacional. Revista para el Análisis de la Cultura y el Territorio, (20), 100-107. https://rodin.uca.es/handle/10498/22243
Cedeño Ferrín, J. y Machado Ramírez, E. F. (2012). Papel de la Extensión Universitaria en la transformación local y el desarrollo social. Humanidades Médicas, 12(3), 371-390. https://scielo.sld.cu/pdf/hmc/vl2n3hmc02312.pdf
Ciampi, K. y Cavicchi, A. (2017). Dynamics of Smart Specialisation Agrifood Transregional Cooperation. Econ Papers JRC Research Reports, 1-30. https://econpapers.repec.org/paper/iptiptwpa/jrc107257.htm
Cofiño, R. (2023). Análisis de causas de futuras pandemias: los retos para una nueva salud pública. Gaceta Sanitaria, (37), 1-2. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2022.102250
Compagnucci, L y Spigarelli, F. (2020). The Third Mission of the university: A systematic literature review on potentials and constraints. Technological Forecasting and Social Change, (161), 1-20. https://doi.org/10.1016/j.techfore.
Correa Martín, C. y Tur García, B. (2022). La extensión universitaria, una contribución al desarrollo local sostenible en Remedios, Cuba. Revista Universitaria del Caribe, 28(01), 7-12. https://doi.org/10.5377/ruc.v28i01.14437
Cortina Orts, A. (2019). Ética de la inteligencia artificial. Anales de la Real Academia de Ciencias Morales y Políticas, (96), 379-394. Ministerio de Justicia.
De La Torre, E.M., Agasisti, T. y Pérez-Esparrells, C. (2017). The relevance of knowledge transfer for universities' efficiency scores: an empirical approximation on the Spanish public higher education system. Research Evaluation, 26(3), 211–229. https://doi.org/10.1093/reseval/rvx022
Del Huerto, M., Almuiñas, J. y Caranes, J. (2001). La extensión universitaria: Un reto a la gestión cultural de las universidades del Siglo XXI. Trabe.
El Hadidi, H. y Kirby, D. (2015). Universities and Innovation in a factor-driven economy: the Egyptian case. Industrial and Higher Education, 29(2), 151–160. https://doi.org/10.5367/ihe.2015.0248
Etzkowitz, H. (2013). Anatomy of the entrepreneurial university. Social Science Information, 52(3), 486–511. https://doi.org/10.1177/0539018413485832
Etzkowitz, H., (2012). The Age of knowledge: The Dynamics of Universities, Science and Societies. Leiden.
Fini, R., Grimaldi, R., Santoni, S. y Sobrero, M. (2011). Complements or substitutes? The role of universities and local context in supporting the creation of academic spin-offs. Research Policy, 40(8), 1113–1127. https://doi.org/10.1016/j.respol.2011.05.013
Freddo, B. y Massera, C. B. (2017). Los sistemas de información geográfica como herramienta para la extensión universitaria. + E: Revista de Extensión Universitaria, (7), 320-329. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7014159
Fresán Orozco, M. (2004). La extensión universitaria y la universidad pública. Reencuentro. Análisis de problemas universitarios, (39), 47-54. https://reencuentro.xoc.uam.mx/index.php/reencuentro/article/view/477
Giuri, P., Munari, F., Scandura, A. y Toschi, L. (2019). The strategic orientation of universities in knowledge transfer activities. Technological Forecast and Social Change, (138), 261–278. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2018.09.030
Goddard, J. y Vallance P. (2013). The University and the City. Abingdon: Routledge.
González Gaudiano, E. J., Meira Cartea, P. Á., y Gutiérrez Pérez, J. (2020). ¿Cómo educar sobre la complejidad de la crisis climática? Hacia un currículum de emergencia. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 25(87), 843-872. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S140566662020000400843&script=sci_arttext
González, O. y Batista, A. (2017). Gestión de la calidad del proceso extensionista en la Universidad de La Habana. Revista Cubana de Educación Superior, (1) 94-108. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142017000100009
Gutiérrez, M. Á, Yanniello, F., Elisio, S. y Andrinolo, D. (2017). La extensión universitaria como herramienta de intervención en los conflictos socioambientales. Revista de Extensión Universitaria, (7), 204-2013. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7014148
Hernández, R. y Mendoza, Ch. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativas, cualitativas y mixta. McGraw Hill Education Ediciones.
Herrero, D., Sosa, B., Brutti, F. y Prado, M. (2022). Reflexiones y desafíos de la extensión universitaria en América Latina. Biblioteca Digital de Extensión Universitaria. http://beu.extension.unicen.edu.ar/xmlui/handle/123456789/379
Izaguirre, R., Ortiz, M. y Martínez, A. (2019). La extensión universitaria como proceso pedagógico enfocado al desarrollo local. ROCA. Revista Científico-Educacional de la Provincia Granma, 15(2), 254-257. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7013270
Kapetaniou, C. y Lee, S. H. (2017). A framework for assessing the performance of universities: the case of Cyprus. Technological Forecast and Social Change, (123), 169–180. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2016.03.015
Kotosz, B. G., Lukovics, M., Molnár, G. y Zuti, B. (2015). How to measure the local economic impact of universities? Methodological overview. Regional Statistics, 5(2), 3-19. https://doi.org/10.15196/RS05201
Loi, M. y Di Guardo, M.C. (2015). The third mission of universities: an investigation of the espoused. Science and Public Policy, 42(6), 1–16. https://doi.org/10.1093/scipol/scv012
Mariani, G., Carlesi, A., Scarfò, A. (2018). Academic spinoffs as a value driver for intellectual capital. The case of the University of Pisa. Journal of Intellectual Capital, 19(1), 202–226. https://doi.org/10.1108/JIC-03-2017-0050
Martínez, J. y Cintra, A. (2017). La extensión universitaria. Una mirada desde la relación universidad-sociedad con enfoque de transformación social. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2017/06/extension-universitaria-cuba.html
Menéndez, G. (2017). Resignificación de la extensión a 100 años de la Reforma Universitaria de 1918. Revista +E versión en línea, 7(7), 24–37. https://www.eumed.net/rev/atlante/2017/06/extension-universitaria-cuba.html.
Meneses Córdoba, J.O. (2017). Incorporación del enfoque de reducción de riesgo de desastre y adaptación al cambio climático de extensión universitaria de Universidad Católica del Trópico Seco. [Tesis doctoral Universidad Centroamericana]. http://repositorio.uca.edu.ni/4481/1/UCANI4920.pdf
Miller, K., McAdam, R. y McAdam, M. (2018). A systematic literature review of university technology transfer from a quadruple helix perspective: toward a research agenda. R&D Management, 48(1), 7–24. https://doi.org/10.1111/radm.12228
Molas-Gallart, J., Salter, A., Patel, P., Scott, A. y Duran, X. (2002). Measuring third streamactivities. Final report to the Russell Group of Universities. Brighton: University of Sussex.
Monge-Hernández, C., Zlateva Peneva, P. y Boni Aristizábal, A. (2019). Extensión universitaria y aprendizaje-servicio. Análisis de dos casos en Sudáfrica y Costa Rica desde el enfoque de las capacidades para el desarrollo humano. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 41(1), 111-137. https://www.crefal.org/rieda/index.php?option=com_content&view=article&id=294&Itemid=242
Monge-Hernández, C., Méndez-Garita, N. I., y González-Moreno, M. (2021). Barreras para la institucionalización de la extensión universitaria: Experiencia de la Universidad Nacional, Costa Rica. Revista Electrónica Educare, 25(1), 393-416. http://dx.doi.org/10.15359/ree.25-1.21
Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios a la educación del futuro. UNESCO.
Núñez, A., Álvarez, B. y Martínez, C. (2017). La extensión universitaria y su relación con la formación inicial de las carreras pedagógicas en Cuba. Actualidades Investigativas en Educación, 17(3), 1-21. https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.30280
Palella, S. y Martins, F. (2017). Metodología de la investigación cuantitativa. FEDEUPEL.
Pereira, R., Luz, V. y Ribeiro, D. (2019). Una experiencia de extensión universitaria: Proyecto para cooperativa de reciclaje de residuos sólidos. Arquitectura/Urbanismo/Sustentabilidad, (25), 53-61. https://doi.org/10.4206/aus.2019.n25-09
Pérez, F., Albujar, J. y Rodríguez, D. (2019). La extensión universitaria desde un enfoque bio-eco-ético-social. Diálogo entre lo local y lo científico. Revista Educación, 43(1), 575-596. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-26442019000100575
Petz, I. (2015). Extensión universitaria: tendencias actuales y desafíos pendientes. Redes de Extensión, (1), 1-5. http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/redes/article/view/1461
Pinheiro, R., Benneworth, P. y Jones, G. A. (2012). Universities and regional development: a critical assessment of tensions and contradictions. Routledge.
Posada, A. (1911). La extensión universitaria. Archivos de Pedagogía y Ciencias Afines, 8(23), 218-232. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/12897
Rovira, Y., López Calichs, E., Rojas Valdés, A. y Gilimas Siles, A. M. (2022). La formación de estudiantes universitarios para la promoción de lectura: Aportes desde una concepción extensionista. Mendive. Revista de Educación, 20(1), 123-138. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2681
Rovira, Y., Rojas Valdés, A., Vento Ruiz Calderón, M. y Álvarez Bencomo, O. (2018). La articulación con la investigación en la gestión de la extensión universitaria. En L. Córdoba, L. Rovelli y Vommaro, P. (Edit.). Política, gestión y evaluación de la investigación y la vinculación en América Latina y el Caribe. CLACSO. https://doi.org/10.5281/zenodo.5812211
Šmídová, M., Šmídová, O., Kyllingstad, N. y Karlsen, J. (2017). Regional Development: Lifelong Learning as a Priority in Norway and the Czech Republic? High Educations Policy, (30), 499–516. https://doi.org/10.1057/s41307-017-0060-x
Tommasino, H. y Cano, A. (2017). Modelos de extensión universitaria en las universidades latinoamericanas en el siglo XXI: tendencias y controversias. Biblioteca Digital de Extensión Universitaria. http://beu.extension.unicen.edu.ar/xmlui/handle/123456789/99
Tommasino, H. y Stevenazzi, F. (2016). Reflexiones en torno a las prácticas integrales en la Universidad de la República. Revista+E versión digital, (6), 120-129. https://beu.extension.unicen.edu.ar
Torales, J. y Barrios I. (2017). Las necesidades de la sociedad, los derechos humanos y la extensión universitaria. En La extensión universitaria, esa posibilidad de crear una sociedad mejor, (pp. 101-128). Universidad Nacional de Asunción.
Trencher, G., Yarime, M., McCormick, K.B., Doll, C.N.H. y Kraines, S.B. (2014). Beyond the third mission: exploring the emerging university function of co-creation for sustainability. Science Public Policy, 41(2), 151–179. https://doi.org/10.1093/scipol/sct044.
Tünnermann, C. (2017). El nuevo concepto de la extensión universitaria. Biblioteca Digital de Extensión Universitaria. http://beu.extension.unicen.edu.ar/xmlui/handle/123456789/80
Valenzuela, A. (2021). Metodología de la investigación científica. Nueva Luz Editores.
Zlateva Peneva, P. (2017). La contribución de la extensión universitaria al desarrollo humano y a la expansión de las capacidades. Análisis de proyectos de la Universidad Nacional de Costa Rica. Universidad en Diálogo, Revista de Extensión, 7(2), 33-71. http://dx.doi.org/10.15359/udre.7-2.3
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Investigación y Postgrado está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 .
La política de acceso abierto y de licencias con “algunos derechos reservados” no niega la propiedad intelectual ni los derechos de los autores respecto a sus artículos, al contrario, los respeta. Es por ello que:
No se reservan los derechos de publicación de los artículos. Los autores podrán distribuir su artículo en cualquier otro medio, siempre y cuando sea sin fines de lucro. Debe informar al Editor de esta nueva publicación y debe dar el crédito a la revista Investigación y Postgrado.