RHETORICAL ORGANIZATION OF THE RESULTS SECTION IN SCIENTIFIC ARTICLES ON EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v38i1.1980

Keywords:

gender analysis, research article, education, results section, rhetorical organization

Abstract

The research article has been widely studied, however, the Results section in research articles has received little attention despite its importance in the construction of knowledge and the difficulties observed in its elaboration. In this sense, an exploratory study is carried out with the purpose of analyzing from the rhetorical-linguistic point of view the Results section in a selection of research articles in the area of education in Spanish. To achieve this purpose, a corpus of 21 articles published in indexed journals was examined, based on gender analysis (Swales, 1990, 2004) and proposals for the rhetorical organization of the results (Brett, 1994; Nwogu, 1997; Yang and Allison, 2003; Kanoksilapatham, 2005). The data obtained indicate that the Results section in research articles in the area of Education is made up of five rhetorical moves with their respective steps: MR1 Offer preparatory information, MR2 Rethink methodological issues, MR3 Justify methodological aspects, MR4 Report the results and MR5 Comment on the results. One of the most important findings of this work is the identification of the mandatory step Reflection on the results (61.90%) not contemplated in other proposals that, in our opinion, seem to be where the greatest interdisciplinary variation is evident.

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Author Biographies

Ana Cristina Bolívar-Orellana, Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña

Doctora en Pedagogía del Discurso. Profesora del Instituto de Formación Docente Salomé Ureña - República Dominicana y en la Universidad Pedagógica Experimental Libertador - Venezuela. Encargada de la División de Investigación del Recinto Urania Montás. Coordinadora del Grupo Interdisciplinario de Investigación Educativa Urania Montás. Institución de adscripción: Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña 

Margarita Mercedes De la Rosa, Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña

Magíster en Lingüística Aplicada a la Enseñanza de la Lengua Española. Experiencia laboral en los niveles primario, secundario y superior en el Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña, Recinto Urania Montás en el área de Lengua Española. Miembro del Grupo Interdisciplinario de Investigación Educativa Urania Montás (GIIEUM). Institución de Adscripción: Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña

Eunice Mercedes De la Rosa, Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña

Magíster en Lingüística Aplicada a la Enseñanza de la Lengua Española Experiencia laboral en los niveles primario, secundario, superior y Técnico Distrital en el área de Lengua Española. En la actualidad labora en el Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña, Recinto Urania Montás. Miembro del Grupo Interdisciplinario de Investigación Educativa Urania Montás (GIIEUM). Institución de adscripción: Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña

Víctor Manuel Bello-Adames, Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña

Licenciado en Educación Básica Primaria Segundo Ciclo, egresado del Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña, Recinto Urania Montás. Actualmente labora en la Escuela Eduardo Beltré Luciano. Miembro del Grupo Interdisciplinario de Investigación Educativa Urania Montás (GIIEUM). Institución de adscripción: Escuela Eduardo Beltré Luciano

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Published

2023-05-31

How to Cite

Bolívar-Orellana, A. C. ., De la Rosa, M. M. ., De la Rosa, E. M., & Bello-Adames, V. M. . (2023). RHETORICAL ORGANIZATION OF THE RESULTS SECTION IN SCIENTIFIC ARTICLES ON EDUCATION. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 38(1), 11–39. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v38i1.1980

Issue

Section

Artículos