INFERENTIAL SKILLS IN HIGH SCHOOL STUDENTS FROM LIMA, PERU

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v37i2.1464

Keywords:

 inferential skills, reading comprehension , variable by sex, secondary education, Peru

Abstract

The objective of this research was to describe and compare the levels of inferential skills according to gender, in secondary school students of a public educational institution in Lima, Peru. The research approach is quantitative and the comparative descriptive design. The sample consisted of 104 high school fourth grade students: 42 female and 62 male. The instrument used was the questionnaire on Inferential Skills, consisting of 5 dimensions, 13 indicators and 25 items. The results showed differences in scores between the male and female sex, U= (Z= -3.475 < -1.96) and (p = 0.001 < 0.05). It is concluded that there are significant differences in the levels of inferential skills according to gender in secondary school students, since women showed better inferential understanding. The results can contribute to the further purpose of applying inferential reading pedagogical strategies to promote inclusion and equity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Ysabel Álvarez-Huari, Universidad Norbert Wiener, Perú

Doctora en Administración de la Educación. Magíster en Educación. Licenciada en Educación, especialidad Lengua y Literatura. Coordinadora de Investigación en la Unidad Académica de Estudios Generales. 

Isabel Menacho-Vargas, Universidad Nacional Mayor de San Marcos

Licenciada en Psicología y Educación. Magíster en Evaluación y Acreditación de la Calidad Educativa. Doctorado en Administración de la Educación y Gestión Pública y Gobernabilidad. Docente Investigador reconocido por CONCYTEC, Carlos Monge Medrano III. 

Bernardo Céspedes-Panduro, Universidad Tecnológica del Perú y Universidad Nacional Mayor de San Marcos

Magíster en Educación, mención Investigación Educativa, USP. Licenciado en Estadística

References

Akhtar A., Javed, M. y Shabbir, G. (2017). Assessing ESL Students’ Literal, Reorganization and Inferential Reading Comprehension Abilities. The Journal of Educational Research, 20(2), 42-53. https://jer.iub.edu.pk/journals/JER-Vol-20.No-2/4_Assessing_ESL_Students%E2%80%99_Literal,_Reorganization_and_Inferential_Reading_Comprehension_Abi lities.pdf

Álvarez, M., Menacho, I., Esquiagola, E. y Camarena, J. (2020). Habilidades del pensamiento crítico en estudiantes de educación secundaria de Lima, Perú. INNOVA Research Journal, 5(3.2), 97–110. https://doi.org/10.33890/innova.v5.n3.2.2020.1551

Antonio, A., Acle, G. y Reyes, N. (2020). Habilidades de nivel inferencial y crítico en alumnos de primaria. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22(1), 1-12. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e12.2364

Arispe, C., Yangali, J., Guerrero, M., Lozada, O., Acuña, L. y Arellano, C. (2020). La investigación científica: una aproximación para los estudios de posgrado. Universidad Internacional del Ecuador.

Bárcenas, M., Mercado, P y Carrascal, N. (2019). Mediaciones Tecnológicas para el desarrollo de la competencia semántica comunicativa-lectura inferencial en básica primaria. Assensus, 4(6), 26–42. https://doi.org/10.21897/assensus.1723

Bayat, N. y Çetinkaya, G. (2020). The Relationship Between Inference Skills and Reading Comprehension. Education and Science Early Release, 1-14. http://acikerisim.pau.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11499/35175/%C3%87%C4% B1kar%C4%B1m%20becerisi%20eng.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Cain, K. y Oakhill, J. (1999). Inference making ability and its relation to comprehension failure in young children. Reading and Writing, 11, 489-503. https://doi.org/10.1023/A:1008084120205

Cain, K., Oakhill, J. y Bryant, P. (2004). Children's reading comprehension ability: Concurrent prediction by working memory, verbal ability, and component skills. Journal of Educational Psychology, 96(1), 31-42. https://doi.org/10.1037/0022-0663.96.1.31

Cain, K., Oakhill, J. y Elbro, C. (2003). The ability to learn new word meanings from context by school-age children with and without language comprehension difficulties. Journal of Child Language, 30, 681-694. https://doi.org/10.1017/S0305000903005713

Cardarello, R. y Pintus, A. (2018). Insegnare la comprensione a scuola. Un percorso didattico sperimentale centrato sui testi e sul confronto “tra pari”. Italian Journal of Educational Research, 21, 189-204. https://iris.unimore.it/handle/11380/1175136

Cardona, A. y Bejas, M. (2020). La comprensión lectora en la Educación Básica Secundaria y su planificación educativa. Revista Peruana de Educación, 1(2), 103–115. https://doi.org/10.33996/repe.v1i2.28

Cassany, D., Luna, M. y Sanz, G. (2008). Enseñar lengua (13a. ed.). Graó.

Castrillón, E., Morillo, S. y Restrepo, L. (2020). Diseño y aplicación de estrategias metacognitivas para mejorar la comprensión lectora en estudiantes de secundaria. Ciencias Sociales y Educación, 9(17), 203–231. https://doi.org/10.22395/csye.v9n17a10

Cisneros, M., Olave, G. y Rojas, I. (2013). Alfabetización académica y lectura inferencial. Ecoe Ediciones. https://media.utp.edu.co/referencias-bibliograficas/uploads/referencias/libro/libro-alfabetiz-definitivopdf-J1S9E-libro.p

df

Contreras, N., Chachi, M., Ibarguen, F., Raggio, G., Menacho, I. y Álvarez, M. (2021). Estrategias de aprendizaje y comprensión lectora en estudiantes de educación básica regular del Perú. South Florida Journal of Development, 2(2). https://doi.org/10.46932/sfjdv2n2-099

Cromley, J. y Azevedo, R. (2007). Testing and refining the direct and inferential mediation model of reading comprehension. Journal of Educational Psychology, 99(2), 311-325. https://psycnet.apa.org/buy/2007-06672-007

Elleman, A.M. (2017). Examining the impact of inference instruction on the literal and inferential comprehension of skilled and less skilled readers: A meta-analytic review. Journal of Educational Psychology, 109(6), 761–781. https://doi.org/10.1037/edu0000180

EU. (2006). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning, EUR-Lex, 394, 10–18. https://eur-lex.europa.eu/legal-con-tent/EN/TXT/?uri=celex%3A32006H0962

Flores, E., Miranda, M. y Villasís, M. (2017) El protocolo de investigación VI: cómo elegir la prueba estadística adecuada. Estadística inferencial. Revista Alergia México. 64(3), 364-370. https://doi.org/10.29262/ram.v64i3.304

Fuentes, S. y Renobell, V. (2020). El papel del sexo en comprensión lectora. Evidencias desde PISA y PIRLS. Revista de Investigación En Educación, 18(2), 99–117. https://doi.org/10.35869/reined.v18i2.2837

Gagné, F. (1993). Constructs and models pertaining to exceptional human abilities. In K. A. Heller, F. J. Mönks y A. H. Passow (Eds.), International handbook of research and development of giftedness and talent (pp. 69–87). Pergamon Press.

Gagné, R. M. y Briggs, L. J. (1974). Principles of instructional design. Holt, Rinehart & Winston.

Gallego, J., Figueroa, S. y Rodríguez, A. (2019). La comprensión lectora de escolares de educación básica. Literatura y Lingüística, (40), 187–208. https://doi.org/10.29344/0717621x.40.2066

García, M. y Mogollón, M. (2020). Gamificación con procesos cognitivos para mejorar niveles de comprensión lectora en estudiantes de octavo grado. IPSA Scientia, Revista Científica Multidisciplinaria, 5(1), 127–142. https://doi.org/10.25214/27114406.997

García, M., Arévalo, M. y Hernández, C. (2018). La comprensión lectora y el rendimiento escolar. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 32, 151. https://doi.org/10.19053/0121053x.n32.2018.8126

González, L. y Machado, L. (2021). Niveles de comprensión lectora en estudiantes universitarios. Palobra: Palabra que obra, 21(1), 80–95. https://doi.org/10.32997/2346-2884-vol.21-num.1-2021-3488

Gordillo, A. y Flórez, M. (2009). Los niveles de comprensión lectora: hacia una enunciación investigativa y reflexiva para mejorar la comprensión lectora en estudiantes universitarios. Actualidades Pedagógicas, 1(53), 95–107. https://doi.org/10.19052/ap.1048

Graesser, A. C., Singer, M. y Trabasso, T. (1994). Constructing inferences during narrative text comprehension. Psychological Review, 101, 371-395. https://doi.org/10.1037/0033-295X.101.3.371

Hattie, J. (2012). Visible learning for teachers: Maximizing impact on learning. Routledge.

Juliá, A. (2016). Contexto escolar y desigualdad de género en el rendimiento de comprensión lectora. Reis. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 156, 41-57. https://doi.org/10.5477/cis/reis.156.41

Kamagi, S. (2020). A Study on Students’ Ability in Literal and Inferential Comprehension of English Texts. Journal of International Conference Proceedings, 3(2), 140–144. https://doi.org/10.32535/jicp.v0i0.913

Lietz, P. (2006). A meta-analysis of gender differences in reading achievement at the secondary school level. Studies in Educational Evaluation, 32(4), 317-344. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2006.10.002

Lizarazú, B. (2018). Cómo propiciar en los estudiantes una lectura inferencial. Infancias Imágenes, 17(1), 109–116. https://doi.org/10.14483/16579089.11419

Logan, S. y Johnson, R. (2010). Investigating gender differences in reading. Educational Review, 62(2), 175-187. https://doi.org/10.1080/00131911003637006

Maltese, A., Scifo, L. y Pepi, A. (2019). Fare Inferenze. Storie e attività per potenziare la comprensione del testo. Erickson.

Matos, F., Contreras, F. y Olaya, J. (2020) Estadística descriptiva y probabilidad para las ciencias de la información con el uso del SPSS. Asociación de bibliotecólogos del Perú.

McNamara, D. S. (2017). Self-explanation and reading strategy training (SERT) improves low-knowledge students’ science course performance. Discourse Processes, 54(7), 479-492. https://doi.org/10.1080/0163853X.2015.1101328

Mullis, I., Martin, M., Foy, P. y Hooper, M. (2017). Pirls 2016. International Results in Reading. International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), Boston College. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED580353.pdf

Oakhill, J.V. y Cain, K. (2012). The precursors of reading ability in young readers: Evidence from a four-year longitudinal study. Scientific Studies of Reading, 16, 91–121. https://psycnet.apa.org/record/2012-07219-001

Oficina de Medición de la Calidad de los Aprendizajes. (2019). Evaluación de los Aprendizaje, resultados 2019. Lima-MINEDU. http://umc.minedu.gob.pe/wp-content/uploads/2020/06/PPT-web-2019-15.06.19.pdf

Olivares, F. y Fidalgo, R. (2013). Diferencias de género en el nivel de auto-eficacia lectora en alumnos de educación secundaria obligatoria. Revista de Psicología, 1(1), 513-520. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349852058044.pdf

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2021). 21st-Century Readers: Developing Literacy Skills in a Digital World, PISA. OECD. https://doi.org/10.1787/a83d84cb-en

Pinzás, J. (2006). Guía de Estrategias Metacognitivas para desarrollar la comprensión lectora. MINEDU.

PISA. (2006). Assessing Scientific, Reading and Mathematical Literacy: A Framework for PISA 2006. https://doi.org/10.1787/19963777

Pozo, J. I., Limón, M., Sanz, A. y Gómez Crespo, A. (1991). Conocimientos previos y aprendizaje escolar. Cuadernos de Pedagogía, 188, 12-14.

Ríos, S. y Espinoza, R. (2019). Diagnóstico sobre la comprensión lectora de estudiantes normalistas. Revista Educación, 43(2), 31. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i2.33611

Ripoll, J. (2015). Una clasificación de las inferencias pragmáticas orientada a la didáctica. Investigaciones Sobre Lectura, 4, 107–122. https://doi.org/10.37132/isl.v0i4.43

Ruiz, M.G. (2020). Niveles de comprensión lectora en la educación superior. Revista Científica Internacional, 3(1), 175–184. https://doi.org/10.46734/revcientifica.v3i1.35

Sandhi, D., Karimizzah, D. A., Monitasari, D. y Suhartono, S. (2019). The influence of sex toward the comprehension reading ability of class v students in the elementary school of panjer village. Social, Humanities, and Educational Studies (SHEs): Conference Series, 1(2), 123-129. https://doi.org/10.20961/shes.v1i2.26812

Sicilia, G. y Simancas, R. (2018). Equidad educativa en España: comparación regional a partir de PISA 2015. Fundación Ramón Areces. https://www.fundacionareces.es/recursos/doc/portal/2018/03/20/equidad-educativa-enespana.pdf

Solano, N., Manzanal, A. I. y Jiménez-Taracido, L. (2016). Estrategias de aprendizaje, comprensión lectora y rendimiento académico en Educación Secundaria. Psicología Escolar e Educacional, 20(3), 447-456. https://doi.org/10.1590/2175-353920150203110

Soto, C., Gutiérrez, A., Jacovina, M., McNamara, D., Benson, N. y Riffo, B. (2019). Reading comprehension and metacognition: The importance of inferential skills. Cogent Education, 6(1), 1-20. https://doi.org/10.1080/2331186X.2019.1565067

Torres, J., Rodríguez L., Alarcón, H., Espinoza, E. y Alarcón, M. (2020). Tecnología y comprensión lectora. Un estudio pre experimental en educación básica. Revista Multi-Ensayos (Edición especial). 32–37. https://doi.org/10.5377/multiensayos.v0i0.9334

Yuill, N. y Oakhill, J. (1988). Effects of inference awareness training on poor reading comprehension. Applied Cognitive Psychology, 2(1), 33-45. https://doi.org/10.1002/acp.2350020105

Published

2022-12-03

How to Cite

Álvarez-Huari, M. Y. ., Menacho-Vargas, I. ., & Céspedes-Panduro, B. . (2022). INFERENTIAL SKILLS IN HIGH SCHOOL STUDENTS FROM LIMA, PERU. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 37(2), 133–155. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v37i2.1464

Issue

Section

Artículos