STRENGTHS AND WEAKNESSES OF THE NEW ENGLISH FOR ACADEMIC PURPOSES PROGRAM BACHELOR OF MODERN LANGUAGES UNIVERSIDAD METROPOLITANA
DOI:
https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v37i2.1459Keywords:
academic standing , english for academic purposes , program, strengths, weaknessesAbstract
The purpose of this article is to report a research conducted to describe strengths and weaknesses found in the new English for Academic Purposes (EAP) program (English I) of the Modern Languages degree at Universidad Metropolitana (Caracas). This is a descriptive, cross-sectional, and mixed-designed research, structured in two phases: firstly, the sample consisted of fifty-two (52) students and four (4) key informants, professors from the Linguistics Department. A questionnaire and an interview were applied to collect the data. Secondly, a research hypothesis was proposed in order to confirm the incidence of the new English I program (EAP) in the academic standing of the students. Twenty-five (25) strengths and (13) thirteen weaknesses were found among the dimensions of the program. The proposed hypothesis was confirmed: the new program does affect the academic standing of the students in the aforementioned subject.
Downloads
References
Alea, V., Guillén, M., Muñoz,. C. Maqueda, I., Torrelles, E. y Viladomiu, N. (2005). Manual de SPSS. Universidad de Barcelona. http://www.ub.edu/aplica_infor/spss/
Balestrini, M. (2002). Cómo se elabora el proyecto de investigación para los estudios formulativos o exploratorios, descriptivos, diagnósticos, evaluativos, formulación de hipótesis causales, experimentales y los proyectos factibles. BL Consultores Asociados, Servicio Editorial.
Cabero, J. y Llorente, M. (2006). La rosa de los vientos. Dominios tecnológicos de las TICs por los estudiantes. Sevilla, Grupo de Investigación Didáctica.
Goetz, J. y LeCompte, M. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Morata.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., Baptista, P. (2006). Metodología de la investigación. (4a. ed.). McGraw-Hill Interamericana.
Hurtado, J. (2010). Metodología de la investigación holística. Fundación Sypal.
Curci, R., González, A., Silva, R., García, E., Fernández, M., Padrón, M., Pidal, M. Valles, O., Uzcátegui, R., Domingo, G., Certad, P., Aguilar, M. y Bello, M. (2016). Hacia una conceptualización de las competencias en la UNIMET [libro en PDF]. Comité de desarrollo académico en competencias. Universidad Metropolitana.
Garnica, E. (1997). El rendimiento estudiantil: Una metodología para su medición. Economía, (13), 7-25. http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/economia/article/viewFile/10903/10862
Gillett, A. (2018). Is EAP ESP? [Mensaje en un blog]. http://www.uefap.net/blog/?p=933
Instituto Cervantes. (2002). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: Aprendizaje, enseñanza, evaluación. https://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cvc_mer.pdf
Lamas, H. (2015). Sobre el rendimiento escolar. http://revistas.usil.edu.pe/index.php/ pyr/article/view/74
Martín, P. (2010). El inglés para fines académicos: aportaciones en la investigación y enseñanza del discurso científico. Revista de Lingüística y Lenguas Aplicadas, 5, 109-121. https://polipapers.upv.es/index.php/rdlyla/article/view/756/742
Matriz FODA. (2020). Matriz FODA. https://www.matrizfoda.com/dafo/
Muente, G. (2019). ¿Qué es la matriz de evaluación de factores internos o Matriz EFI y para qué sirve? https://rockcontent.com/es/blog/matriz-efi/
Pérez Juste, R. (2000). La evaluación de programas educativos: Conceptos básicos, planteamientos generales y problemática. https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/45401
Tobón, S. (2005). Formación basada en competencias: Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica [Formato PDF]. http://200.7.170.212/portal/images/documentos/ formacion_basada_competencias.pdf
Universidad Metropolitana. (2018). Identidad Unimetana: Misión, Visión y Valores. https://www.unimet.edu.ve/la-universidad/identidad-unimetana/
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Investigación y Postgrado está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 .
La política de acceso abierto y de licencias con “algunos derechos reservados” no niega la propiedad intelectual ni los derechos de los autores respecto a sus artículos, al contrario, los respeta. Es por ello que:
No se reservan los derechos de publicación de los artículos. Los autores podrán distribuir su artículo en cualquier otro medio, siempre y cuando sea sin fines de lucro. Debe informar al Editor de esta nueva publicación y debe dar el crédito a la revista Investigación y Postgrado.